Nebelwerfer probleem.

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Nebelwerfer probleem.

Bericht door leo-rcc »

Probleem:

Zaterdag stopte de disk met werken, de servo print die de Solid state relay aanstuurde was dood. Dat was al een keer eerder gebeurd, dus ik was er niet super verbaasd over. Maar 1 wiel stopte er ook mee in de wedstrijd, dus heb ik die avond ook nog de aandrijving getest. beide wielen draaiden en reageerden, ook al ging er 1 eerder van start dan de ander. Ik heb het even zo gelaten, en wachte tot de volgende ochtend om de accu te laden, die was toch al warm, kon die lekker afkoelen.

Nadat ik de accu geladen had die ochtend, en een RC switch die Dirk Kasten mee had genomen voor me ingebouwd had, steek ik de link in, en 1 wiel begint als een bezetene te draaien, en de ander deed om de paar seconden vrolijk mee.

Ik trek de link los, en haal de ontvanger er tussen uit, en probeer nog eens, ongeveer hetzelfde effect. 1 wiel gaat veel volle kracht vooruit, de ander blijft dit keer stil staan.

Na een paar testen door Rick deze week blijkt wel dat beide speedos dood zijn, maar wat ik niet snap is hoe dit kon? ik heb er voor gezorgd dat er geen kortsluiting was, alles was netjes geladen, en niet sterker belast dan Hannibalito 1 of 2 die op dezelfde speedos en accus rijden. Zelfs het voltage is gelijk.

Iemand enig idee?
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

contact via het frame waardoor kortsluiting over de speedcontroller?
[sig?]
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Het frame is hdpe, dat geleid voor geen meter. het zou op zich een optie geweest zijn, dan klopt.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Gebruikersavatar
pepe
Berichten: 682
Lid geworden op: ma okt 20, 2003 8:48 pm
Locatie: Apeldoorn

Bericht door pepe »

Wat for speedos leo?

Want ik heb precies hetzeflde met de sidewinder en is gewoon kapot, paar dingen binnen hebben kort aansluiting gehad.
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

mijn blauwe RC smarts, kortsluiting van binnen kunnen we wel uitsluiten, want die dingen zitten vol met hars.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

ik neem aan van wel ja..

wellicht overbelast?
andere optie zou zijn te snel heen en weer geschakeld, omdat die dingen niet voorzien zijn van een kleien vertraging is het mogelijk om dus vol kortsluiting te krijgen intern in de regelaar, volgens mij zijn er al meer mensen geweest die de regelaar opgeblazen hebben door te veel heen-en-weer te rijden.. (alleen toen kwam de magische rook eruit, dus dat zal wel niet..)
[sig?]
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Nee inderdaad, en daarbij stuurde ik sowieso niet, ik stak alleen de link erin, niks anders.

De spektrum ontvanger stuurt geen signaal naar zijn servos/speedos/switches, tot deze de zender heeft gevonden. Dat is van de dingen die speciaal voor de BR6000 erin zijn geprogrammeerd.

Daarom is het ook beter om eerst de robot op te linken voor je de zender aanzet. Maar in dit geval ging 1 motor er al meteen van door zonder wat voor signaal dan ook. zelfs zonder ontvanger.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

en dat was de dag ervoor nog niet?
kan het ook niet gebeurd zijn de dag ervoor?

kan het niet zijn dat de 'failsaves' van de regelaars kapot zijn? wellicht hebben ze (de regelaars) toch op eenofandere manier een (electronische) klap gehad? (en is de regelelectronica gebakken en gebraden vanbinnen)

de regelaar die stil blijft staan zonder ontvanger.. als je die weer aan de ontvanger koppelt zonder die andere (die blijft draaien) werkt ie dan nog? klinkt namelijk alsof de een de andere beinvloed op eenofandere manier..
wellicht is de een overleden en heeft de andere meegesleept? heb je van beide gewoon alle 3 de draadjes aangekoppeld? of heb je er van 1 de bec geisoleerd?
[sig?]
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 504
Lid geworden op: za sep 11, 2004 7:36 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Edwin »

Ik had in Spike ook dat bij het insteken van de link Buerkerts al schakelden, zonder dat de relais (Bugs) aan de ontvanger hangt. Dit wijd ik aan een kortsluiting in een van de kleppen. Maar hoe dit nu ervoor zorgt dat er geschakeld wordt snap ik ook nog niet, want verder stond er geen electronica in verbinding met het chassis (stukje voor stukje nagemeten).

Electronica: Leuk wanneer het werkt...
It is just a machine!!!
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Alexander schreef:en dat was de dag ervoor nog niet?
Nee, beide speedo's reageerden nog wel.
Alexander schreef:kan het ook niet gebeurd zijn de dag ervoor?
Alles is mogelijk natuurlijk.
Alexander schreef:wellicht hebben ze (de regelaars) toch op eenofandere manier een (electronische) klap gehad? (en is de regelelectronica gebakken en gebraden vanbinnen)
Sterker nog, ik ga er van uit dat dat aan de hand is, maar ik zoek de verklaring waarom het gebeurt is.
Alexander schreef:heb je van beide gewoon alle 3 de draadjes aangekoppeld? of heb je er van 1 de bec geisoleerd?
Daar zat ik ook al aan te denken. Op dit moment heb ik nog niet de BEC geisoleerd naar 1 ESC, bij geen enkele van mijn robots. Ik hoorde inderdaad al van meerderen dat het beter is om dat wel te doen.

Onze collegas van de GRA denken aan hetzelfde.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 504
Lid geworden op: za sep 11, 2004 7:36 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Edwin »

:?:
BEC?
ESC?
It is just a machine!!!
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

BEC = Battery Eleminanton Circuit (dus geen ontvanger accu nodig)
ESC = Electronic Speed Controller (ook wel de speedo genoemd)
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 504
Lid geworden op: za sep 11, 2004 7:36 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Edwin »

Ohhh.

Ik zweer toch bij geen BEC ivm rare stromen door het ESC Circuit. 8)
It is just a machine!!!
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Zeker in Ants, Raptors, en feathers vind ik die paar gram die je uitspaart door een BEC te gebruiken heel mooi meegenomen.

In een heavy vind ik het wat minder van belang, maar daar werktte tot nu toe bij mij BEC ook altijd prima.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Flatliner
Berichten: 159
Lid geworden op: wo mar 23, 2005 2:38 am
Locatie: Germany
Contacteer:

Bericht door Flatliner »

Leo heb je de fout gevonden ?
www.wettkampfroboter.de