Ons forum is al ruim 20 jaar in gebruik en een rijk archief. Voor robot bouwers is het een plek om updates en foto’s te delen van hun projecten. Voor een snelle reactie op je vragen zijn wij het meest actief op facebook en discord.
Afgelopen weekend eindelijk de laatste hand kunnen legen aan de robot. Hij is af
Laatste 2 weekenden hebben in teken gestaan van pantser, en het maken van een massive flipperarm gefreesd uit 1 stuk aluminium.
De bovenkant is van 5mm lexaan geworden zodat je mooi in de robot kan kijken zal wel een hoop te verduren krijgen hier hebben we dan ook een aantal reserve van gemaakt.
Nu koffers in pakken en woensdag middag vliegen we naar shanghai voor hopelijk een mooie competitie.
De kap van omega heeft het na 3,5 jaar eindelijk begeven. De las laden waren al behoorlijk slecht geworden door het vele spinner geweld maar dankzij dx11/dx12 zijn deze las naden uit hun leiden verlost. Zondag ochtend eerste ronde werd zorgvuldig de zijkant los gepielt na een volle klap op de zijkant. Gelukkig wel het gevecht kunnen winnen nadat dx11 zun wapen motor uitrookte. Echter bij het laatste gevecht van de dag welke wederom tegen dx11 was was dat hoekje een mooie openingen voor meer schade. Na dat omega al niet meer kon rijden omdat de wieltjes doodleuk boven de grond spinde. Heeft frank op verzoek van mij nog wat mooie hits gemaakt waardoor ik zeker wist dat omegas kap niet meer te herstellen was.
Goede nieuws is dat het binnen werk nog wel werkt echter voor een eventuele nieuwe versie zou het binnen werk eigenlijk ook opnieuw moeten.
Afgelopen jaar is het redelijk stil geweest ivm andere bezigheden en het iets minder interese hebben in de robot hobby.
Laatste tijd heb ik veel tijd besteed aan het afbouwen van de freesbank waar 2 jaar geleden eens mee begonnen is.
Hij is momenteel mechanisch zo goed als klaar, rest nog een volledige behuizing, flood cooling en een toolchanger.
Als deze straks klaar is wil ik wel weer proberen de hobby mischien een beetje actiever op te pakken met het bouwen van een complete nieuwe robot.
Stef
Nog een klein filmpje wat wat uitleg over de freesbank:
Het is een tijd geleden dat ik een robot gebouwd heb, wil weer een poging wagen. Liep al wat jaren met het idee in gedachten om een raptor lifter robot te bouwen. Laatste maanden dit ontwerp verder uitgedacht en het begint nu al aardig vorm te krijgen. Aandrijving is een planetaire gearbox met een 2845 brushless motortje zelfde motors als in otis. De wielen draaien met een lagerbus over de gearbox heen zodat er niet veel kracht op de as van de gearbox komt te staan hopelijk komt dit de levensduur ten goede. De lifter arm wordt aangedreven door een planetaire gearbox met een vertraging van 1:415 met een brushless motor. Met een test opstelling heb ik kunnen testen dat dit meer dan krachtig genoeg is om een andere 6kg robot op te tillen.
Volgende stap wordt het frezen van de lifterarm en zorgen dat deze met een riem verbonden word met de gearbox.