van turbo naar straalmotor

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

van turbo naar straalmotor

Bericht door Alexander »

ik wil met een paar vrienden samen van een turbo een straalmotor maken, maar ik loop tegen iedere hindernis aan die er maar is bij zo een project. het begint al met het feit dat er geen turbo te vinden is (of een splinternieuwe, waar natuurlijk geen budget voor is) verder hebben we ngo een oliedrukpomp nodig voor de olielagers, anders is het binnen een paar seconden afgelopen met de turbo, en dat is zonde ( de beste keus schijnt een stuurbekrachtiginsmotor te zijn, maar die hebben we ook nog geen kunne vinden..)
we zijn al bij de autosloperij geweest, maar ze probeerden ons alleen maar af te zetten, ze hadden geen enkel van de beoogde onderdelen...

dus als iemand nog wat weet over een turbo project, (ik heb alles van google al zo'n beetje gelezen) waar je hier in nl goedkoop(gratis?) autoonderdelen kan krijgen, (in amerika heb je schroothopen waar je met een eenmalige entreeprijs zo alng als je wilt mag sleutelen, en alles mag meenemen, moet je wel je eigen gereedschap gebruiken)

iig, het wil nog neit zo vlotten, we hebben alleen een vrij uitgebreid idee, en geen enkel onderdeel...
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Toch zijn autosloperijen jullie beste kans.

Trouwens, voor turbo's, zijn dieselwagens de meest voor de hand liggend tegenwoordig. Of natuurlijk, in 1 keer groot denken, en probeer eens een vrachtwagen.

Kwa oliepompje, tja je kan moeilijk een aquarium of vijverpomp pakken. als die de olie al overleefd, zal de temperatuur het wel nekken.
En ik ga mijn € XXXX pomp niet uitlenen, maar die kan het gerust aan.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

tja, op zoek naar een beter sloperij.. en ik heb een turbo-service gemaild, (2 dagen terug) maar heb ngo geen antwoord gehad (positief of negatief)
WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door WJ »

vergeet de turbo services maar :)

vraag op sxoc.com maar eens naar een T25 in redelijke staat, kost een euri of 125, thuisbezorgd.
Gebruikersavatar
g-lap
Berichten: 455
Lid geworden op: do sep 04, 2003 10:27 am
Contacteer:

Bericht door g-lap »

Ik weet niet wat de gangbare praktijk is in Nederland maar in België is het zo dat voor eender welk auto-sloperij onderdeel gewoon de helft van de nieuwprijs wordt gevraagd... :?
Nantheos
Berichten: 273
Lid geworden op: do apr 28, 2005 7:03 pm
Locatie: Hengelo

Bericht door Nantheos »

Meestal kun je in (hier in Hengelo) meestal ook wel wat pingelen met de prijs. Zo heb ik wel eens een volledig koperen kachelradiator kunnen krijgen voor 10 euro. Dat ding was alleen aan koper al meer waard :)
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.
jkoehorst
Berichten: 30
Lid geworden op: ma jan 05, 2004 12:39 pm
Locatie: 6,7846; 52,2512

Bericht door jkoehorst »

Als je een turbo opzoekt let er dan wel op dat het ding hoge temperaturen aankan. Oudere turbo's voor diesels hebben vaak een lagere temperatuurspecificatie omdat de uitlaatgassen van een diesel kouder zijn dan die van een benzine (geld niet voor de volkswagenturbo's (Garrett)).

Bedenk ook dat de turbo veel warmer zal worden omdat je met een overmaat aan lucht gaat werken en waarschijnlijk ook met gas gaat stoken (vloeibare brandstof schijnt een stuk moeilijk te zijn).

Ik heb hier nog wel een stuurbekrachtigingspomp liggen die je zo mee mag nemen, levert druk en flow zat en heeft een metalen doorgesoldeerd reservoir (komt van een Subaru legacy).

PS: Elektrische pomp moet je toch denken aan 200,- +
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

stuurpomp zou ik graag hebben, (en electriseren is niet een probleem, gewoon een motor(tje) er aan en draaien.)

vloeibare brandstof is de manier, want gasbrandstof zit je moet een dure gastank, en dure bijvulling, waar spiritus maar 89 cent per liter kost. (en ook in een petfles kan) ook levert gas niet genoeg brandstof, want het kan niet snel genoeg uit de fles (en vloeibaar gas resulteert in een bevroren fles en een motor die afslaat doordat er na een paar minuten helemaal niets meer uit komt, omdat de rest van het gas bevroren is)

de temperatuur van de turbo is wel een beetje een probleem, maar er is nog een oplossing, waterinjectie, want een droge turbojet levert meer dan 50% van zn energie in hitte, en maar weinig boostverschil. als je er water bij in spuit in de "mengzone" dan verandert dat in stoom, waardoor de uitlaat kouder en meer druk is.

en 115 euro voor een turbo? daar kan ik een splinternieuwe voor kopen :) nee ik zat meer aan 40 tot 60 euro te denken, hij hoeft ook helemaal niet nieuw te zijn.

edit: sxoc.com werkt niet, hij knippert alleen heel snel van laden naar gereed en weer naar laden, heel irritant (zo ver dat ik de browser moest sluiten)
WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door WJ »

jij kunt voor 115 euri een nieuwe turbo kopen.
wijs me de weg aub !

aangezien ik zo'n 800 euri voor een nieuwe betaal, lijkt me dit een buitenkansje.
team ODT
Berichten: 312
Lid geworden op: di sep 09, 2003 9:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door team ODT »

Zeg jkoehorst. Heb je toevallig nog meer Subaru spullen liggen? Ik zoek nog een blok (liefst 2.2 16v) voor in mijn kever......

Oh en over die turbo's, als je er niet veel voor over hebt dan is het gewoon een kwestie van blijven zoeken. Je kan ze nog wel eens tegenkomen bij van die kleine 2dehands auto handelaren. Als je je niet zo druk maakt over het merk van de turbo, dan kan het best zijn dat ze er zo een ergens in de hoek hebben liggen waar de hond mee speelt.
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

op marktplaats stond laatst een turbo voor een 2.2 motor, voor 100 euro, splinternieuw inclusief alle toebehoren..

800 euro? daar koop je een complete straalmotor voor, moet je aleen ff bij het leger gaan vragen (bij het belgische en enegelse iig) geven ze ze voor weinig weg, de 100 pk straalmotortjes die ze gebruiken om straaljagers mee op te starten.

[edit]
nou vooruit, doe die turbo maar, 115 incl verzenden? waar heb je die zien staan? want ik heb het forum daar via IE (*kots*) ff doorgelezen (ben nu weer terug in eigen browser) maar kon er geen zo vinden, wel eentje die werd genoemd, maar daar werd later gezegd dat de auto al bijna helemaal weg was, dus ik weet niet of ie er nog is.
http://www.sxoc.com/vbb/showthread.php?t=178188

[edit2]
http://www.sxoc.com/vbb/showthread.php?t=178624
die wil ik wel hebben, is ie te koop? (ik heb btw geen account daar, en eigenlijk geen zin om er speciaal een te maken.. (waarom staan er geen email adressen in de sigs?)

[edit3] heeft deze een turbo?
http://www.sxoc.com/vbb/showthread.php?t=172995
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 209
Lid geworden op: wo okt 22, 2003 8:56 pm
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door marc »

[url=http://www.rwnl.tk]RWNL[/url]

Wie het laatst lacht
denkt het traagst
WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door WJ »

ik geef je alleen maar tips waar je turbo's enzo kan vinden, ik ga niet specifiek voor je zoeken, heb het zelf wel druk genoeg.

heb zelf inmiddels al 2 t25 turbo's uit engeland gehaald van het sxoc.com forum af. 1 van beiden in zo'n 3 maanden opgefikt, de 2e zit nu nog op mijn 200sx.
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

okay.. nouja, het project staat een beetje op een laag pitje nu, ik ga asap naar de "karwei" bouwmarkt, accuboren voor 25 euro!! ik ga denk ik toch eens wat doen aan een robot... (heb ondertussen al een 40 mhz zender en ontvanger (3 kanaals zender, 4 kanaals ontvanger, vreemde combo he?)
jkoehorst
Berichten: 30
Lid geworden op: ma jan 05, 2004 12:39 pm
Locatie: 6,7846; 52,2512

Bericht door jkoehorst »

Alexander schreef:stuurpomp zou ik graag hebben, (en electriseren is niet een probleem, gewoon een motor(tje) er aan en draaien.)

vloeibare brandstof is de manier, want gasbrandstof zit je moet een dure gastank, en dure bijvulling, waar spiritus maar 89 cent per liter kost. (en ook in een petfles kan) ook levert gas niet genoeg brandstof, want het kan niet snel genoeg uit de fles (en vloeibaar gas resulteert in een bevroren fles en een motor die afslaat doordat er na een paar minuten helemaal niets meer uit komt, omdat de rest van het gas bevroren is)

de temperatuur van de turbo is wel een beetje een probleem, maar er is nog een oplossing, waterinjectie, want een droge turbojet levert meer dan 50% van zn energie in hitte, en maar weinig boostverschil. als je er water bij in spuit in de "mengzone" dan verandert dat in stoom, waardoor de uitlaat kouder en meer druk is.
...
Laat maar horen wanneer je de pomp ongeveer op wilt halen, ergens 's avonds vind ik prima.

Vloeibare brandstof is leuk, maar hoe hou je de mengverhouding constant? Gas heeft een hele ruime verhouding waarbinnen het verbrand, je kunt een kraan open zetten en er een vlam bij houden en je bent klaar.
Bovendien zul je de brandstof goed moeten vernevelen voordat het brand (dingen als spiritus helemaal, neem liever gewoon RON95) en dat kan ook nog wel eens een probleem vormen in een verbrandingskamer.
Waterinjectie koelt wel ja, maar het vergroot het drama van de verbranding alleen maar. Omdat het kouder word wil het spul nog slechter branden.

PS: Ik heb ook nog wel een kleine oude turbo te koop van een dieseltje voor als je eens een testje wilt doen.