kos schreef:Hiervoor lijkt mij Ruud Boeklagen de beste persoon om wat over te vertellen.

zeker weten.
Wat mij part is het erg aan te raden om met 3d software je robot te ontwerpen maar ik ben zelf ook een erg beginnende roboteer (we hebben alleen ons ontwerp af, en verder wat testrobots gemaakt). Veel van de roboteers die ik hier op het forum gesproken heb vinden het leuker om direct aan de gang te gaan met bouwen.
De enige 3d software waar ik verstand van heb is Inventor en Autocad. Maar in dit geval kun je beter inventor gebruiken. Je moet het gebruik van CAD programma niet overschatten, het is een stuk lastiger dan je denkt, en de programma's zijn ook een stuk duurder. Het is niet zo dat je ff bij de dixons een CAD programma haalt voor 50 euro. En downloaden... nou ja, dat moet je zelf weten. Er zijn studenten versies waarmee je een stuk goed koper uit bent.
Je kunt wat meer info krijgen over inventor op
http://www.autodesk.nl en en als je nog vragen hebt kun je naar
http://www.cadcollege.nl gaan. Daar vind je ook allemaal boeken om te leren hoe je met inventor moet werken. Beste boeken van het land om het zo zacht uit te drukken. Bovendien kun je daar gerust vragen stellen over inventor, anders kun je ze aan mij stellen en geef ik de vraag door aan cadcollege, ik sta namelijk erg dicht in hun buurt en dan krijg je een sneller antwoord.
Op zich zou je me teen CAD programma de perfecte robot moet kunnen ontwikkelen die al die andere roboteers niet kunnen maken omdat zei alleen schetsjes op papier maken en het hierdoor slecht kunnen uitwerken (sorry). Met een CAD programma zou je ook de krachten op je robot kunnen berekenen als je een klap krijgt. Kort gezegt..... je bent beter af als je een CAd programma gebruikt. Er zijn natuurlijk nog honderden redenen waarom je een cadprogramma moet gebruiken maar ik heb al zoveel geschreven dat ik een lamme hand krijg.
een wat alternatief CAD programma is "solidworks", dat wordt in Amerika erg veel gebruikt, maar in Nederland wordt Inventor het meeste gebruikt, dus zou je met Inventor ook makkelijk een baan kunnen vinden die met CAD temaken heeft, als je dat wilt.
succes!