Kos, M1 Z38 ... en voor wie het wil zien
Motoren worden inderdaad Speed 900's.
- Nominale spanning 12V
- Inzetbaar met 6 tot 40V (dat zal bij mij of 20V of 36V worden.)
- Stroom bij maximaal rendement 8A
- Blokkeerstroom 54A
- Lengte 85mm lang
- Diameter 51,5
- Gewicht 645g
Kent iemand het maximum moment van deze motor ?
En dan een beetje over de vorderingen.
Op de motoras komt er een tandwielhouder. Le voila...
Twee stuks want het ding gaat twee motoren hebben.
Op die tandwielhouder komt er een klein tandwiel (M1 Z14). Les voila ...
Ik had gedacht om dat op elkaar te persen. (Een spiebaan lukt niet want ...niet voldoende "vlees" = slechts 1mm wanddikte van de tandwielhouder)
Het gat in het tandwiel is 6 mm, de diameter waarop het geperst moet worden is 6,1mm.
Is er iemand met kennis van zaken die me kan vertellen of dat gaat houden ?
Het alternatief is hardsolderen (braseren noemen ze dat hier) maar daarvoor moet er minstens een tiende mm speling zijn... dus ik zal wel een keuze moeten maken VOOR ik het stuk aanpas....want bijdraaien kan nogaltijd niet.
Verder met de vorderingen ...
Op het kleine tandwiel dat op de motor is vastgemaakt pakt het grote tandiel (dat is één van de tandwielen M1 Z38 van hierboven).
Dat tandiel komt samen met een klein tandwiel (dat is dan één van de tandwielen M1 Z14 van hierboven) op een tussenas. En van die tussenas hier ook een beeldje ...
De kenner heeft nu al door hoe het hele drive system er ongeveer gaat uitzien (want ... 4 tussenassen)...
En speciaal voor die kenners... ja het lijkt er erg op maar de wielen komen onder een hoek te staan (ttz. wiel motor en tweede wiel staan niet op één lijn).
Uiteraard moeten de beide tandwielen rotsvast op de tussenas zitten. Voor het grote tandwiel zou een spiebaan kunnen maar ook hier is voorlopig het plan om te persen of hardsolderen.
De tussenas met beide star verbonden tandwielen wordt gelagerd in sinterbronzen glijlagers... waarvan hier een plaatje
Tot zover de vorderingen van vandaag.
Morgen : Nog 4 kleine tandwielen maken alsook de gleilagers voor de wielas en de wielas zelf (die moet ik eerst nog "ontwerpen")... dat zal wel genoeg zijn voor één dag zeker ?... hoe dan ook de daaropvolgende stap is het prepareren van de wielen en de basis daarvan ligt bij Glap thuis... en daar kan ik ten vroegste morgen avond geraken.
Friet... voldoende "stuff" om eens aan een Compactory web site te denken...wa peizde ? (als toetje zouden we daar de Autocad files kunnen zetten).