Voertuig ontwerpen met 2 BLDC'S

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

BartVi72

Voertuig ontwerpen met 2 BLDC'S

Bericht door BartVi72 »

Beste robotica bouwers,

Dit is mijn eerste kennismaking met jullie forum, mijn naam is Bart.
Ik hoop dat jullie mij willen helpen met jullie kennis.

Ik stel mij eerst graag even voor:
Ik ben chef kok van opleiding en beleef mijn beroep elke dag met passie, in mijn weinige vrije tijd ga ik graag eens vissen, maar nog liever organiseer ik dan vissessies.
Mijn doel is om een elektrisch ondersteunde transportkar te bouwen om vismateriaal van kinderen met een beperking en mensen in een rolstoel vlot tot aan de vijver te brengen, ik organiseer namelijk vissessies voor deze doelgroepen.

Ik heb ooit in een opleiding ietwat technische kennis vergaard, vandaar dat ik deze uitdaging durf aan te gaan, maar mijn kennis van elektronica is onvoldoende om met de huidige beschikbare toffe technologieën mijn project tot een goed einde te brengen.
Vandaar vraag ik jullie hulp.

Het doel:
Mijn doel is het maken van een transportkar die minimaal 50kg kan transporteren èn begrensd wordt op maximaal 3km/h.
De snelheidsregeling/begrenzing moet een analoge oplossing blijven (zonder programmeren) en waarbij de motoren ten alle tijde hun maximale vermogen blijven leveren bij lage snelheid en gedurende maximum 30 minuten.

Is het mogelijk om twee 350Watt BLDC motoren aan te sturen (dus onafhankelijk een linker wiel en een rechter wiel aan te sturen) met één draadloze joystick?

Wat heb ik ter beschiking:
Ik bezit momenteel over een batterij 25.2V 4Ah, én 2 de BLDC motoren van elk 350 Watt, dit afkomstig van een gedemonteerd offroad hoverboard.
Volgens de technische beschrijving van dit offroad hoverboard kan ook gebruik gemaakt worden van een zwaardere batterij, nl: 36V 4,4Ah
Ter info: Het (nu gedemonteerde) hoverboard haalde op effen terrein een maximale snelheid van 15km/h bij gebruik van de batterij van 25.2V 4Ah.

Mijn idee voor dit project en na opzoekwerk zou kunnen zijn:
- Een 2-assige analoge joystick met centale drukknop (aan/uit functie) via Bluetooth besturing, bvb een ESP32 microcontroller, samen met een PS2-joystick of andere joystick?
- Een Bluetooth microcontroller als ontvanger in de transportkar (bvb een ESP32 microcontroller)?
- 2 motorcontrollers VESC 4.12 of van de VESC 6-serie? Eén per BLDC motor?
- Eén analoge 10k potentiometer (op de transportkar) waarmee over de beide BLDC motoren de snelheid in real time dynamicsh geregeld kan worden?
- Ik neem aan dat de motorcontrollers een gepaste voedingsspanning moeten krijgen van de batterij(en) en hiervoor bvb een DC-DC buck converter nodig is?
Bvb een MP1584EN of LM2596 of TDA7297 of andere buck converter?
- Ik ga ervan uit dat beide BLDC motoren bij een permanente belasting van +50kg én soms ook op oneffen terrein gemiddeld hoge piekstromen gaan vragen … kan 1 batterij de nodige Ampères leveren? Of is het beter om 2 batterijen te installeren?

Hopelijk willen jullie mij helpen met jullie kennis.

Mijn concrete vraag is:
Wat heb ik nodig om alles naadloos met elkaar te laten communiceren en dit project tot een vlot werkende transportkar te maken?

Met vriendelijke groeten,
Bart Van Impe
+32 477/302.262
Laatst gewijzigd door BartVi72 op vr feb 14, 2025 7:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeroen

Re: Voertuig ontwerpen met 2 BLDC'S

Bericht door Jeroen »

Hoi Bart,

Welkom, en klinkt als een leuk plan.
Vesc is veel gebruikt door robotbouwers, dus denk dat dit geen probleem moet zijn! De Dc-Dc converter heb je denk ik niet nodig, de meeste vescs kunnen een groot voltage input bereik aan. En zullen bij een accu van 24 volt, dan vanzelfsprekend niet meer dan 24 volt aan de motor geven.

De piekstromen zijn vooral bij opstarten denk ik zo, maar het echte vermogen zul je denk ik pas zien bij gebruik.

Ik vermoed wel dat de 3kmh wat langzaam is voor dat type motoren. Deze zijn namelijk direct drive, dus waarschijnlijk wat inefficient op die snelheid.
Kijk ook eens naar joysticks voor hoverboards, als je een beetje handig bent op ali express kun je denk ik een set met vesc en afstandbediening vinden.
What goes up must come down...
Jeroen

Bericht door Jeroen »

hmm bedenk me net dat die afstandsbedieningen voor hoverboards / skateboords waarschijnlijk alleen maar aan uit zijn met wat snelheid. Jij wilt denk ik tanksturing?
What goes up must come down...
BartVi72

Bericht door BartVi72 »

Beste Jeroen,

Bedankt voor je meedenken en je antwoord!

Op jouw aanraden heb ik vandaag eens naar een afstandsbediening voor skateboards / hoverboards gezocht, maar deze hebben idd enkel een snelheidsregeling (vooruit/achteruit) én aan/uit functie, maar deze hebben idd geen sturing (2-assig joystick) om beide wielen apart aan te sturen ... en zo de transportkar richting te kunnen geven.

Groeten,

Bart
BartVi72

Bericht door BartVi72 »

Beste Jeroen,

Ik bedenk mij net dat er in de praktijk ook manueel richting kan gegeven worden aan de transportkar, dit door hulp van een begeleider ...
en met zo'n draadloze skateboard-kit kunnen we misschien meteen ook een paar andere stappen uitsluiten, zoals een aparte zender en ontvanger via 2 x ESP32?

Ik vond deze skateboard zender/ontvanger op Amazon:

https://www.amazon.com.be/-/nl/Elektris ... d_source=1

Zou dit kunnen werken met de 2 BLDC's?

Daarnaast heb ik (na wat opzoekwerk) misschien ook een andere batterij nodig met meer Ah?
Bvb een 25.2V 10Ah C4, of 15Ah C2 (ontlaadspanning 40A of 30A), wat denk jij?

Alvast bedankt!
Alle ideeën zijn welkom!

Groeten,

Bart