Kos z'n feather doos (firestarter)
Moderator: Moderators
1 van de 5 mallen is toch redelijk gelukt, op wat gasbellen onder de rand na. Maar dat mag geen probleem zijn.
Hopelijk werkt deze link beter:
http://picasaweb.google.com/Jeroenvdlo/Firestarter1
Hopelijk werkt deze link beter:
http://picasaweb.google.com/Jeroenvdlo/Firestarter1
Technically speaking, Whiskey is a solution.
- leo-rcc
- Site Admin
- Berichten: 5882
- Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
- Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
- Contacteer:
stukken beter.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Onder het motto van "Als Jan van team Hard het kan, dan moet ik dat toch ook kunnen" ben ik verder gegaan met een poging om mallen te maken. De goedkoopste optie bleek het gieten van mallen in modelleergips te zijn. Voor 10 euro heb je al 5kg gips bij de bouwmarkt.
Na 5 mallen te hebben gemaakt, heb ik de velgen bewerkt. Voorheen waren ze al voorzien van een kartelrand. Op de draaibank heb ik de buitenkant opgeruwd met een staalborstel. Daarna met "thinner"ontvet en ingesmeert met 1 laag primer (Devcon FL-10) voor betere hechting. dit kost geloof ik 27 euro bij Overtoom
Na 1 uur wachten heb ik het polyurethaan (Devcon, Flexane (R) 60 liquid urethane, 500gram) aangemaakt in het blik om te gieten. Dit is een shore 60 gietrubber en kost 41 euro bij RS-components. 1 blik is net genoeg om 3,5 wiel te gieten. De buitendiameter van de wielen is nu 90mm.
Het blik heb ik wat ovaal geknepen om een soort giettuit te maken. Dit werkt wel, maar is niet grandioos. De breedte van de straal is al snel te breed om precies te kunnen gieten.
Ondanks de 2 componenten samenstelling is het dunvloeibaar en stolt het langzaam. De temperatuur van de omgeving was ongeveer 18 graden. Mijn advies is om bij een volgende poging, een grote injectienaald te gebruiken of een lege tube van de kitspuit. Hierin giet je dan het gemengde polyurethaan (PU). Nu heb ik helaas inkepingen in het gips moeten maken, zodat het beter wegvloeide.
Na 2 dagen is het hard en kun je het gips makkelijk breken met een hamer. Op het rubber blijft een dun vlies achter van gips en hars dat met een schraapstaal redelijk te verwijderen is. Om de oneffenheden van de aangieting te verwijderen heb ik op advies van de handleiding en van Mario, voor 20 euro een slijpsteenmachine (150W, 150mm schijf, 22mm breed, korrel 350)gekocht bij de bouwmarkt. Hiermee kun je het overtollige rubber redelijk goed verwijderen. Toerental slijkmachine = 2900 en toerental draaibank 750. Het beste werkte het meelopend slijpen. Voor het resultaat zie de onderstaande link
http://picasaweb.google.com/Jeroenvdlo/Firestarter1
Op de kopse kant van het wiel zitten kleine gasbelletjes. Dit zit alleen aan de buitenkant en de rest is wel solide van structuur. Het gietPU is dun genoeg, zodat alle gasbellen naar het oppervlakte kunnen. Ook heb ik een proefstuk gegoten van de overtollige polyurethaan. Dit staat op de foto naast het wiel. De gasbellen had ik net na het gieten kunnen verwijderen met warme lucht van een verfstripper.
Hoe dan ook, het eerste wiel is nabewerkt en nog 4 wielen te gaan!
Na 5 mallen te hebben gemaakt, heb ik de velgen bewerkt. Voorheen waren ze al voorzien van een kartelrand. Op de draaibank heb ik de buitenkant opgeruwd met een staalborstel. Daarna met "thinner"ontvet en ingesmeert met 1 laag primer (Devcon FL-10) voor betere hechting. dit kost geloof ik 27 euro bij Overtoom
Na 1 uur wachten heb ik het polyurethaan (Devcon, Flexane (R) 60 liquid urethane, 500gram) aangemaakt in het blik om te gieten. Dit is een shore 60 gietrubber en kost 41 euro bij RS-components. 1 blik is net genoeg om 3,5 wiel te gieten. De buitendiameter van de wielen is nu 90mm.
Het blik heb ik wat ovaal geknepen om een soort giettuit te maken. Dit werkt wel, maar is niet grandioos. De breedte van de straal is al snel te breed om precies te kunnen gieten.
Ondanks de 2 componenten samenstelling is het dunvloeibaar en stolt het langzaam. De temperatuur van de omgeving was ongeveer 18 graden. Mijn advies is om bij een volgende poging, een grote injectienaald te gebruiken of een lege tube van de kitspuit. Hierin giet je dan het gemengde polyurethaan (PU). Nu heb ik helaas inkepingen in het gips moeten maken, zodat het beter wegvloeide.
Na 2 dagen is het hard en kun je het gips makkelijk breken met een hamer. Op het rubber blijft een dun vlies achter van gips en hars dat met een schraapstaal redelijk te verwijderen is. Om de oneffenheden van de aangieting te verwijderen heb ik op advies van de handleiding en van Mario, voor 20 euro een slijpsteenmachine (150W, 150mm schijf, 22mm breed, korrel 350)gekocht bij de bouwmarkt. Hiermee kun je het overtollige rubber redelijk goed verwijderen. Toerental slijkmachine = 2900 en toerental draaibank 750. Het beste werkte het meelopend slijpen. Voor het resultaat zie de onderstaande link
http://picasaweb.google.com/Jeroenvdlo/Firestarter1
Op de kopse kant van het wiel zitten kleine gasbelletjes. Dit zit alleen aan de buitenkant en de rest is wel solide van structuur. Het gietPU is dun genoeg, zodat alle gasbellen naar het oppervlakte kunnen. Ook heb ik een proefstuk gegoten van de overtollige polyurethaan. Dit staat op de foto naast het wiel. De gasbellen had ik net na het gieten kunnen verwijderen met warme lucht van een verfstripper.
Hoe dan ook, het eerste wiel is nabewerkt en nog 4 wielen te gaan!
Technically speaking, Whiskey is a solution.
ik zou zeggen.. pak een schaal of trechter en zet de stofzuiger slang er op om het gietwerk te 'vacumeren' dit haalt aardig wat gas uit het rubber.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge
"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
DRG Arena marshall & Judge
"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
Inmiddels ben ik weer iets verder.
http://picasaweb.google.com/Jeroenvdlo/Firestarter1
Foto 5 van 20 t/m 8 van 20 zijn net toegevoegd.
http://picasaweb.google.com/Jeroenvdlo/Firestarter1
Foto 5 van 20 t/m 8 van 20 zijn net toegevoegd.
Technically speaking, Whiskey is a solution.
En weer een foto erbij.
http://picasaweb.google.com/Jeroenvdlo/Firestarter1
Ik heb 2 platen laten snijden om alvast te proberen een rijdend frame te hebben voor het event in Moergestel.
http://picasaweb.google.com/Jeroenvdlo/Firestarter1
Ik heb 2 platen laten snijden om alvast te proberen een rijdend frame te hebben voor het event in Moergestel.
Technically speaking, Whiskey is a solution.
Re: Kos z'n feather doos (firestarter)
De vooruitgang gaat langzaam, omdat het één en ander weer is geredesigned, maar vandaag zijn dan toch wat 3D geprinte onderdelen gearriveerd met de post.
http://picasaweb.google.nl/Jeroenvdlo/F ... 4525697666
Het is geprint in zwart nylon. Het is wel flexible maar ook wat zwakker dan gefreesd uit een solide blok. Dit komt door de opbouw van de lagen. Echter is het meer dan voldoende als frame om mijn accupack geschockmount te monteren:) De 2 kleine onderdelen is om de ontvanger vast te zetten in de robot, waarvan één een reserve is.
http://picasaweb.google.nl/Jeroenvdlo/F ... 4525697666
Het is geprint in zwart nylon. Het is wel flexible maar ook wat zwakker dan gefreesd uit een solide blok. Dit komt door de opbouw van de lagen. Echter is het meer dan voldoende als frame om mijn accupack geschockmount te monteren:) De 2 kleine onderdelen is om de ontvanger vast te zetten in de robot, waarvan één een reserve is.
Technically speaking, Whiskey is a solution.
Re: Kos z'n feather doos (firestarter)
Ziet er wederom echt top uit! Heb jij voor jouzelf al een deadline geprikt waar je alles op klaar wilt hebben?
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Re: Kos z'n feather doos (firestarter)
Dank je wel!
Ook dank aan CaveCrusher voor het doorsturen van de Shapeways website voor het printen van de onderdelen.
Mijn deadline was juni 2009, maar dat red ik niet meer. Daarna had ik gehoopt April 2010, maar ook dat red ik niet. Wel probeer ik aan de DRG featherweight competitie 2011 mee te doen en volgend jaar wil ik weer terug naar Amerika om deel te nemen aan de Robogames.
Deze week gaat het aluminium voor de hydrauliek componenten naar de CNC-frezer. Ik hoop van de zomer een werkende test setup te hebben.
Ook dank aan CaveCrusher voor het doorsturen van de Shapeways website voor het printen van de onderdelen.
Mijn deadline was juni 2009, maar dat red ik niet meer. Daarna had ik gehoopt April 2010, maar ook dat red ik niet. Wel probeer ik aan de DRG featherweight competitie 2011 mee te doen en volgend jaar wil ik weer terug naar Amerika om deel te nemen aan de Robogames.
Deze week gaat het aluminium voor de hydrauliek componenten naar de CNC-frezer. Ik hoop van de zomer een werkende test setup te hebben.
Technically speaking, Whiskey is a solution.
Re: Kos z'n feather doos (firestarter)
Technically speaking, Whiskey is a solution.