Ons forum is al ruim 20 jaar in gebruik en een rijk archief. Voor robot bouwers is het een plek om updates en foto’s te delen van hun projecten. Voor een snelle reactie op je vragen zijn wij het meest actief op facebook en discord.
"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
Het verschil tussen een spindel en gewone schroefdraad is volgens mij de vorm van de eigenlijke tand. Bij gewone schroefdraad is de doorsnede van de tand een driehoek, bij een spindel is dat een rechthoek. Dit laaste moet er voor zorgen dat de moer juist nooit vast komt te zitten, terwijl een driehoek doorsnede er moet voor zorgen dat de moer bij aantrekken juist wel vast komt te zitten. Dus gewone draadstang kan gebruikt worden als spindel (zorg voor voldoende smering) maar het is toch aan te raden dat je uitkijkt naar een echte spindel met rechthoekige draad (eigenlijk is het trapezium vormige draad).
dat zou ik ook niet doen maar ik hou het eerst maar bij draadend en dat maak ik het wel van dat andere als ik het heb en mischien maak ik het ook nog wel op luchtdruk
schroefdraad en spindel hebben over het algemeen ook een gedegen andere spoedhoek (gangen per lengte maat). Een spindel heeft vaak vrij wijnig gangen/inch
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge
"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
leo-rcc schreef:Ik zou beide niet zonder smering willen doen eigenlijk.
Klopt 100% meer nog: alles wat beweegt heeft smering nodig.
Wat ik in mijn bericht wou duidelijk maken is het volgende: vermits normale schroefdraad niet echt voor bewegende onderdelen bedoeld is moet je voor extra super veel smering zorgen indien je het er toch voor wil gaan gebruiken.
Ik zou toch aanraden een Linak te pakken.... Dat is een stuk makkelijker, zeker als je niet de juiste apparatuur hebt om dit soort dingen te maken.
(Linak homepage])
[color=#666666]In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
[/color]