wat vragen voor ik begin met bouwen

Nieuw op het forum? Nieuw team? Stel je hier even voor aan het publiek.
Post Reply
Wouter Roels
Posts: 2
Joined: Fri Nov 04, 2022 9:51 pm

wat vragen voor ik begin met bouwen

Post by Wouter Roels » Fri Nov 04, 2022 9:56 pm

Hey iedereen, ik heb jullie op facts bezig gezien en robot fights interesseert me al meerdere jaren, daarom heb ik nu besloten om zelf een robot te maken maar ik heb nog wat vragen:
- voor welke gewichtsklassen houden jullie wedstrijden? en zijn er handleidingen en regels beschikbaar voor deze waaraan de robot moet voldoen? online heb ik al veel informatie gevonden maar ook veel verschillende informatie over de verschillende klasses.
- wat is een goede klasse voor een beginner? ik ken best veel van techniek en elektriciteit, ook lassen is geen probleem dus ik denk ergens tussen de 5-10kg iets te maken.
- hoe ziet een toernooi format er uit, hoeveel wedstrijden kan ik spelen op een toernooi?
- wat zijn de regels van een wedstrijd? hoe lang duurt deze? hoe wordt de winnaar bepaald als beide nog werken op het einde?
- zijn er in de benelux nog organisaties zoals jullie die ook toernooien organiseren?

Alvast bedankt om hierop te kunnen antwoorden en hopelijk tot binnenkort.

Ik heb ook gemerkt dat dit forum niet super actief meer is, hebben jullie andere groepen die actiever zijn?

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1497
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Re: wat vragen voor ik begin met bouwen

Post by Cavecrusher » Sat Nov 05, 2022 5:13 pm

Hey Wouter,

DRG doet de organisatie binnen de Benelux, de GRA (roboteers.org) doen de Duitse competities, en er zijn verschillende Engelse partijen.

We hebben vooral competities voor de featherweight klasse, de 13.6kg. Ook hebben we Beetleweights (1.5kg) maar hier zijn binnen Nederland nog te weinig deelnemers.

Format is afhankelijk van de hoeveelheid deelnemers, maar er is altijd een whiteboard (geen/weinig spinners) en een FCC (full contact combat) element.

Wedstrijd duurt 3min, en als iedereen nog rijdt gaat het naar de jury. Regels zijn internationaal (https://www.fightingrobots.co.uk/content/23-rules-and-safety_1)

En inderdaad is het forum niet het meest actief. Hier zijn een Discord ( https://discord.gg/pWcrqXxZmR ) en Facebook groep meer geschikt.

Als er meer vragen zijn hoor ik dit graag!
You know what would make great armor? Baby kittens!

Trying is having the intention to fail.

Wouter Roels
Posts: 2
Joined: Fri Nov 04, 2022 9:51 pm

Re: wat vragen voor ik begin met bouwen

Post by Wouter Roels » Sun Nov 06, 2022 4:50 pm

Hey CaveCrusher,

bedankt alvast voor de antwoorden, op de FRA heb ik nu al veel info gevonden over de regels en dergelijke, maar hoeveel wedstrijden worden er per robot gemiddeld gedaan op een toernooi? dus hoeveel reserve stuff moet ik voozien :D welke facebook groepen zijn er die actief worden gebruikt? ben nu al lid van de discord groep.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Re: wat vragen voor ik begin met bouwen

Post by MJM » Mon Nov 07, 2022 12:15 am

Ha Wouter,
gewoonlijk duren de evenementen 2 dagen (het weekeinde). Reken erop dat je 4 tot 5 wedstrijden per dag doet. Kwetsbare delen zijn wielen, transmissies en motoren, en natuurlijk pantser en wapen.

De genoemde 1.5 en 13.6kg klassen worden internationaal en wereldwijd beoefend. Als je voorlopig binnen Benelux en Duitsland wil blijven is de 6kg klasse (Raptor) van het GRA ook een mogelijkheid. Deze heeft beperkingen t.o.v. de FRA-regels, bijvoorbeeld qua accuspanning en motormaten, waardoor je kunt beginnen met spul uit de modelbouwwinkel. Regels zijn te vinden via het roboteers.org portaal.

Ik ben zelf niet zo bezig op Facebook en Discord, dit soort fora vind ik eigenlijk handiger wegens het overzicht en terug kunnen vinden van informatie. Maar door alle mogelijkheden verspreidt iedereen zich naar het medium van eigen voorkeur.
Je hebt gelukkig onze locatie gevonden en het FRA-forum. Ook prettig vind ik het GRA-forum: www.roboteers.org
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests