shema

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

redneck
Berichten: 8
Lid geworden op: ma dec 15, 2008 10:39 pm

shema

Bericht door redneck »

ik ben een bouwer in spee dus kan er iemand mij eens een shema van de besturing door sturen speed controler ontvanger .....
plus een lijst van elktronica wat je nodig hebt om de besturing te maken
redneck
Berichten: 8
Lid geworden op: ma dec 15, 2008 10:39 pm

Re: shema

Bericht door redneck »

redneck schreef:ik ben een bouwer in spee dus kan er iemand mij eens een shema van de besturing door sturen speed controler ontvanger .....
plus een lijst van elktronica wat je nodig hebt om de besturing te maken
bedoelt voor een robot met 4 motors en 1 motor als wapen
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Zelfbouw speedo's? Waarom zou je dat willen?
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

Vaak omdat mensen denken dat de onderdelen (van ongeveer 30 euro per speedo) plus de tijd die het kost om te maken (weekendje werk???) opweegt tegen de aanschaf van een nieuwe van een euro of 50 p/s.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Is altijd een leuk gedacht anders. Maar.... we hebben een aantal speedobouwers hier op't forum zitten. Of op zijn minst mensen die de kennis in huis hebben.

Welke DRG robots rijden er op zelfbouw speedo's?
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
flex
Berichten: 2711
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 12:48 am
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door flex »

was vast retoriesch... maar Kees met z'n Mytras speedo's in z'n heavies. de HARD belgen in hun feathers. weet ff niet waar HARD zelf op draaide, maar volgens mij waren dat comercieele speedo's. verder nog een paar niet meer mee doende heavies van RW-TDB S1 en S2...(waaronder ook mijn bot)...
Ergo.. DHZ speedo's zijn in het algemeen niet kost effectief en/of degelijk genoeg..
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

@redneck, als je elektronica kennis net zo hoog is als die van de Nederlandse taal zou ik er niet aan beginnen.

Bij deze beweer ik niet dat ik alles 100% foutloos doe maar ik let wel op interpunctie en slordigheidsfouten.

Edit: Na het opnieuw lezen van je post haal ik eruit naar voren dat je enkel een lijst met benodigheden wilt hebben voor een robot?
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Laten we eerst even orde op zaken stellen.

Hallo en welkom op het forum.

Leuk dat je ook een robot wilt bouwen, heb je al nagedacht over de volgende zaken:

1: Welke gewichtsklasse wil je gaan bouwen?
2: Wat is ongeveer het budget wat je er voor gaat hebben?
3: Heb je de plek en het gereedschap om zoiets te gaan bouwen?
4: Wat is je huidige kennisniveau van robots?
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
flex
Berichten: 2711
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 12:48 am
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door flex »

en in een direkter antwoordt..
De basis in een ontvanger, 2 snelheidsregelaars welke een servo signaal input hebben (meeste modelbouw/robot speedo's heben die) en een accu (lood/nicd/nimh/lipo/..) Voor het wapen evt nog een 3e speedo of RC relais om zaken als ventielen (pneumatica/hydraulica) mee aan te sturen.
Tusse nde accu en de rest dient een stekker (removable link) te zitten die gehele robot zonder stroom zet. op pneumatica dient ook een afblaas en aan/uit kraan te zitten.
De ontvanger wordt in de meeste gevallen gevoed via 1 van de snelheidsregelaars.
Voor schema's en overie basis info is het handboek van Carlijn ee naanrader, en naast een zee aan informatie is hij ok nog eens niet duur.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

flex schreef:was vast retoriesch... maar Kees met z'n Mytras speedo's in z'n heavies. de HARD belgen in hun feathers.

De mythras speedo's zijn commerciele heavyweight speedo's. kees doet dat soort van werk beroepshalve.
weet ff niet waar HARD zelf op draaide, maar volgens mij waren dat comercieele speedo's.

Uiteindelijk rijd Hard op de combo PBQ/Mythras.
verder nog een paar niet meer mee doende heavies van RW-TDB S1 en S2...(waaronder ook mijn bot)...
Dat waren voor de Nederlanders meestal Mythras , NCC 70 of NCC PRO120.
Ergo.. DHZ speedo's zijn in het algemeen niet kost effectief en/of degelijk genoeg..
De combinatie van tijd/kosten is meestal overdreven. Zelfs de betere electronicamensen hebben redelijk wat tijd nodig om hun speedo's uit te werken.
En de moderne speedo's zijn meestal SMD ,om ze compacter te maken. Niet iets wat ik me zomaar zie doen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
flex
Berichten: 2711
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 12:48 am
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door flex »

De Mytras speedo's zijn door een Pro gemaakt op basis van algemene schema's en eigen inzichten. en dus, net als met Bugs en die van Hard en Inventor eigen ontwerp speedo's. en deze zijn al dan niet verkocht aan derden... Dit maakt wat mij betreft de Mytras speedo's niet comersieel. Dan had hij ze wel langer in productie en verder in de markt gezet. Want zijn 70amp en 200amp modellen zijn oer degelijk!!
Zeker vergeleken met de wel comercieele 4QD speedo's die in die tijd veel gebruikt werden.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...