Plannen om te bouwen, enkele vragen

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

Nantheos

Bericht door Nantheos »

Hij ziet er inderdaad gaaf uit ! en met die lage dollar ook nog wel te betalen ! goedkoper dan een stel nieuwe elektronizes. En vooral ook een stuk kleiner en met heel wat meer functies. Alleen de failsave mis ik nog, maar daar heb ik misschien overheen gelezen :P

$114.99 op de deurmat, in de hoop dat ie door de douane komt zonder gezien te worden. Dat is ongeveer 97.53 Euro.

Site: http://www.robotpower.com/products/scor ... _info.html
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.
BlackIce

Bericht door BlackIce »

En technobots stuurt niet meer naar NL, in die zin zou dit ook nog wel een betere keuze zijn. Ook ga ik maar eens kijken of ik een andere (goedkopere) afstandsbediening kan kopen, gezien hier al een mixer in zit gebouwd.
WJ
Contacteer:

Bericht door WJ »

Nantheos schreef:Hij ziet er inderdaad gaaf uit ! en met die lage dollar ook nog wel te betalen ! goedkoper dan een stel nieuwe elektronizes. En vooral ook een stuk kleiner en met heel wat meer functies. Alleen de failsave mis ik nog, maar daar heb ik misschien overheen gelezen :P

$114.99 op de deurmat, in de hoop dat ie door de douane komt zonder gezien te worden. Dat is ongeveer 97.53 Euro.

Site: http://www.robotpower.com/products/scor ... _info.html
Failsafe shuts off motors and weapon if R/C signal is lost

met failsafe dus
leo-rcc
Site Admin
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

De scorpion is eigenlijk voor hele kleine robots tot de raptor klasse bedoeld. Voor een feather kan deze net te licht zijn. Voor boormachines is hij i.i.g. zeker te licht.

Ik prefereer de absoluut duurdere maar zeker weten sterkere Sidewinder, ook bij robotpower te verkrijgen.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
BlackIce

Bericht door BlackIce »

Helaas is de sidewinder ver buiten mijn budget. Ik wil proberen voor 100 euro speedcontrollers te hebben voor de motoren.
Kan iemand me een indicatie geven wat accuboormachine-motoren ongeveer trekken in rust, of in stall?
Hmm dan toch maar eens weer kijken naar de speedo's van a-men of electronizes.
Nantheos

Bericht door Nantheos »

ik heb mijn 7.2V Black&Decker's op 12V lopen. Startstromen van rond de 15A, continu 3.5A. Het lijkt me dat die toch wel op die Scorpion kunnen toch ? Er zit tenslotten een currentlimiter op, die ervoor zorgt dat ik niet teveel amperes trek...
leo-rcc
Site Admin
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Ik zou het er niet op wagen iig.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
BlackIce

Bericht door BlackIce »

Hmm als ik de cijfers van Nantheos zie denk ik toch wel dat het kan, hij trekt bij het starten 15A en normaal 3,5A, de speedo kan 12,5 continu en 45A peak hebben per kanaal. Ook zijn er al robots die hem gebruiken (feathers, daar heb ik hem ook vandaan.)
Ik hou ze zeker in mn achterhoofd!
leo-rcc
Site Admin
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Zijn cijfers zijn gebaseerd op een 7,2V motor op 12V. Dit is dus niet kenmerkend voor alle boormachines.

Je moet het helemaal zelf weten, en als ze werken is dat mooi meegenomen, maar als er iets is wat ik heb geleerd in de jaren is het wel om met speed controllers niet op de marge te gaan zitten, en niet blind op current limiting te vertrouwen.

Maar als je besloten hebt ze te nemen, ik ga in Januari weer een sidewinder bestellen (waarschijnlijk 2 zelfs, voor mij 1 en voor nog iemand) en ik zou dus ook een Scorpion kunnen laten meekomen in hetzelfde pakket.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Alexander

Bericht door Alexander »

misschien domme vraag, maar kan een 14.4 volts boormachine er op?

dan wil ik er ook graag een meebestellen.. 8)
Blade

Bericht door Blade »

hmm ik vind 12.5A conti wel erg magertjes...
Building in progress 10%
inventor

Bericht door inventor »

Helemaal mee eens, ik weet nog dat er een 30A electronise kapot is gegaan door een 18V accuboormachine. Ik zou voor minstens 20A gaan kijken. Want die accuboormachine motortjes trekken redelijk was in stall.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Nantheos

Bericht door Nantheos »

Ja maar .. dat rekent een current limit toch mee af ? Als je gewoon maximaal een piek van 45A voor 2 seconden (ofzo) instelt...en verder gewoon een maximum van 12 A. Dan lijkt het me dat je de speedo's niet op kunt blazen ? Of zijn current limiters niet zo goed ???
leo-rcc
Site Admin
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Current limiting spaart eerder de accu en de motor dan de speedo zelf. Als je een te kleine speedo neemt tov de kracht van de motor word tijdens de stall (wat zeker bij feathers nog al eens gebeurt) of bij de regen breaking er zulke pieken doorheen gejaagd dat de current limiting dat niet meer kan afhandelen. Resultaat is rook.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
BlackIce

Bericht door BlackIce »

Hmm, zo te lezen is het dus een beter idee om even verder te kijken naar speedo's.
Ik heb net het DRG-boek besteld en ben na aan het denken over het ontwerp van de robot. Het word vast nog weleens wat! :P
Financieel heb ik de planning bijna af, over 2 maanden moet er als het goed is al een stukje robot zijn gekocht (waarschijnlijk eerst de x412)