Ian's knutselwerk

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

Post Reply
Ian
Posts: 8
Joined: Thu Nov 15, 2018 9:18 pm
Location: Doetinchem

Ian's knutselwerk

Post by Ian » Sun Nov 18, 2018 3:20 pm

hallo allen,

Bij deze mijn topic voor het bouwen van mijn creaties! 8)

zoals ik al bij mijn introductie zal ik eerst beginnen met een beetle weight (1.5kg) robot robot te bouwen.
Ik heb al heel wat schetsen gemaakt en al heel wat interessante ideeen gehad die ik wil proberen. maar voor nu vind ik deze allemaal nogal ambitieus.
voornamelijk door het feit dat ik momenteel in een appartement woon, en dus (helaas) geen beschikking heb tot draai en frees machines. laat staan lasapparatuur. Gelukkig kan ik op mijn werk wel terrecht voor dat soort werkzaamheden (in mijn eigen vrije tijd vanzelfsprekend). maar ik heb besloten om te beginnen met een relatief eenvoudige robot. dingen overgecompliceerd maken kan altijd nog. :mrgreen:

ik dacht aan een "wedge" stijl robot, met twee aangedreven wielen.
momenteel heb ik dit boodschappenlijstje kunnen maken voor alle elektronische onderdelen:
  • als drive:
  • 2 x 12v 1000 rpm brushed motor's (van ebay)
  • als esc:
  • Botbitz 10a esc
  • als accu (naar schatting)
  • turnigy 1000mAh 3S 20C (is ook verkrijgbaar in 1500mAh)
aangezien ik ook niks heb kwa radiografische besturing moet ik ook een handzender en ontvanger hebben:
  • Reely HT-6 RC handzender 2,4 GHz Aantal kanalen: 6 Incl. ontvanger
Als BEC was ik van plan een liniare regelaar te gebruiken, waarschijnlijk zoiets als een Lm317.

ik zal ook een acculader moeten aanschaffen:
  • Absima APC-1 Modelbouw multifunctionele lader 12 V, 230 V 10 A
kleine dingen zoals connectors, een indicatie led, wielen en een schakelaar wil ik later naar kijken. ik wil voornamelijk eerst de meeste onderdelen in huis hebben zodat ik wat accurater een tekening kan maken (ivbm gewicht en inbouwen)


Ik zou graag eerst willen weten of ik met deze lijst onderdelen in de goede richting zit, en of er betere/slimmere opties zijn, alvast bedankt!
one man's magic, is another man's engineering

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Ian's knutselwerk

Post by kalme nelis » Sun Nov 18, 2018 4:25 pm

De motoren zijn prima, zo ook de Botbitz 10A's.
Voor een wedge bot is de accu ruim genoeg maar ik zou graag een hogere C waarde zien mocht je toch een wapen erop willen zetten.

Ik weet vrij weinig van de Reely zenders dus die laat ik over aan de anderen.

De Botbitz 10A esc's hebben reeds een 5v BEC dus een extra is niet nodig. Wel is het verstandig deze op 1 van de 2 te ontkoppelen om niet 2x 5v op je ontvanger te zetten.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: Ian's knutselwerk

Post by leo-rcc » Tue Nov 20, 2018 11:30 am

Nu hebben we een affiliate link voor Conrad dus ik moet het eigenlijk niet zeggen, maar die Reely zender is een rebranded Flysky FS-i6 en veel te duur geprijst. Je hebt een originele Flysky voor de helft van wat Conrad rekent voor de Reely.

https://www.banggood.com/FlySky-FS-i6-2 ... rehouse=CN
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Ian
Posts: 8
Joined: Thu Nov 15, 2018 9:18 pm
Location: Doetinchem

Re: Ian's knutselwerk

Post by Ian » Sat Nov 24, 2018 5:16 pm

Bedankt voor de reacties,

Ik heb de goedkopere zender+ontvanger besteld, bedankt voor de tip!!
net zoals de 2 esc's en 3 motorten (1 als reserve). laat het wachten maar beginnen :roll:

(dan heb ik tenminste genoeg tijd om een concept te bedenken)

Ik zal ook nog even verder kijken naar accu's en laders. ik ben van mening dat 20C genoeg is voor twee motoren. maar als ik inderdaad meer dan 2 motoren wil gebruiken zal ik inderdaad een betere accu moeten hebben. (zowel hogere ontlading als capaciteit). Accu's zijn na mijn mening nog niet zo duur, dus desnoods kan ik halverwege het bouwen nog wel een groter accu nemen. (al zal ik in het ontwerp er wel rekening mee moeten houden!)
Ik zal er over nadenken. we zullen zien hoe het loopt. ik hoop sowieso het ontwerp redelijk modulair/aanpasbaar te gaan maken zodat aanpassingen of upgrades te doen zijn.
one man's magic, is another man's engineering

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Ian's knutselwerk

Post by kalme nelis » Sun Nov 25, 2018 7:48 am

Het is wellicht handig om ook meteen je bedrading en stekkertjes te bestellen nu je toch moet wachten.
je hebt in ieder geval een JST-XH stekker nodig om je accu aan te kunnen sluiten (volgens de info op hobbyking)
Ik zelf gebruik 18awg draden in mijn beetles met XT30 connectors of 3mm connectors.

Ian
Posts: 8
Joined: Thu Nov 15, 2018 9:18 pm
Location: Doetinchem

Re: Ian's knutselwerk

Post by Ian » Sat Mar 16, 2019 2:02 pm

Hallo allemaal,

even een update om te laten zien dat ik nog bezig ben met het bouwen.

Ik heb de motoren esc's en zender/ontvangers binnen gekregen. ik heb ze al succesvol kunnen testen (zie https://youtu.be/G3PuTNdz6Us) :D
ik zal gaan kijken naar een accu en lader. verder weet ik dat ik nog een hoofdschakelaar en een indicatielamp nodig heb.
verder heb ik nog wat kleine dingen nodig zoal connectors en klein materiaal.

en dan heb ik bijna al het elektrische/besturingstechnische geloof ik klaar...

to be continued.
one man's magic, is another man's engineering

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Ian's knutselwerk

Post by kalme nelis » Sun Mar 17, 2019 5:54 am

Goed bezig!

Ik neem aan dat je met hoofdschakelaar een removeable link bedoelt?
Binnen de FRA regels dienen machines in elke gewichtsklasse (uitgezonderd antweights, 150gr) een stekker of iets vergelijkbaars te gebruiken om de stroomkkring compleet te maken.

Ian
Posts: 8
Joined: Thu Nov 15, 2018 9:18 pm
Location: Doetinchem

Re: Ian's knutselwerk

Post by Ian » Sun Mar 17, 2019 11:30 am

kalme nelis wrote: Sun Mar 17, 2019 5:54 am Goed bezig!

Ik neem aan dat je met hoofdschakelaar een removeable link bedoelt?
Binnen de FRA regels dienen machines in elke gewichtsklasse (uitgezonderd antweights, 150gr) een stekker of iets vergelijkbaars te gebruiken om de stroomkkring compleet te maken.
Bedankt!

Ja, ik bedoel inderdaad een removable link of een "schakelaar" om in serie te zetten met de accu.
Ik denk dat een removable link het makkelijkste is.
one man's magic, is another man's engineering

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: Ian's knutselwerk

Post by flex » Sat Mar 23, 2019 1:14 pm

Schakelaars mogen niet.
Er moet fysiek een stuk uit de stroomkring worden verwijderd.
Een schakelaar is ook niet wenselijk omdat deze tijdens een strijd kan omschakelen...
Niet dat een link er niet uit kan vliegen... Dat gebeurt ook vaker dan wenselijk...
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

Ian
Posts: 8
Joined: Thu Nov 15, 2018 9:18 pm
Location: Doetinchem

Re: Ian's knutselwerk

Post by Ian » Sun Mar 24, 2019 10:56 am

Bedankt voor de heads-up, dat wist ik nog niet.

Ik heb al de accu en de lader al binnen gekregen, net als de connectors.
Op solidworks heb ik ook al een voorlopige tekening van de robot kunnen maken.

Ik ben alleen nog op zoek naar een set wielen voor de robot, alleen heb ik ook nog niet echt wielen gevonden die ik kant en klaar op de assen van de robot kan zetten, misschien hebben jullie tips van waar ik die vandaan kan toveren?

desnoods kan ik wel een setje adapters draaien op mijn werk, maar een kant en klare oplossing leek mij makkelijker. de assen van de motoren zijn D 4 (rond vier mm met een vlakke kant).

verder ben ik geloof ik bijna klaar met het ontwerpen, als alles definitief is maak ik overal wel netjes werktekeningen van zodat ik alles makkelijk in elkaar kan maken en zal ik wel een schatting maken hoeveel alles zal gaan wegen.
Attachments
Naamloos.png
Naamloos.png (464.14 KiB) Viewed 12391 times
one man's magic, is another man's engineering

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Ian's knutselwerk

Post by kalme nelis » Sun Mar 24, 2019 1:53 pm

Via ebay en aliexpress kan je 12mm hex adapters vinden om rc wielen te gebruiken.

Ian
Posts: 8
Joined: Thu Nov 15, 2018 9:18 pm
Location: Doetinchem

Re: Ian's knutselwerk

Post by Ian » Sun Mar 24, 2019 5:01 pm

Hartelijk bedankt, precies wat ik toch! dan heb ik alles compleet. :D
one man's magic, is another man's engineering

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests