Team Tie Rip : Grand Slam!

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 2962
Lid geworden op: za aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Bericht door Jeroen »

kracht.png
kracht.png (255.82 KiB) 10785 keer bekeken
Ik kan dit doen.. Er buigen dingen.. Geen idee wat het betekend, maar ik heb 1000N kracht ingegeven:P
What goes up must come down...
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Bericht door maddox »

1000N, da's 98.1 kg . Niet echt spectaculair. Maar als ik dit goed interpreteer, moet je er geen 200kg op los laten, of de onderste bek krijgt een permanent andere vorm.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
flex
Berichten: 2711
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 12:48 am
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Bericht door flex »

Zo te zien piek je op ong 10% van de max toelaatbare spanning.
Maar ik zou de kracht eerder op meer naar de bulten aan het eind van de klauw plaatsen.
En met deze manier zie je nog niet welke kracht je met een cilinder oid moet uitoefenen voor welke kracht op de klauw.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
Gebruikersavatar
Mischa
Berichten: 1514
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 8:12 pm
Locatie: Noord Holland

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Bericht door Mischa »

Waarom zo moeilijk? Gewoon een vaste onderkaak en een beweegbare bovenkaak met een cilinder of linak. Het geheel in geopende stand precies gespiegeld aan elkaar dus invertible.
Hoe dan?
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 2962
Lid geworden op: za aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Bericht door Jeroen »

Mischa schreef:Waarom zo moeilijk? Gewoon een vaste onderkaak en een beweegbare bovenkaak met een cilinder of linak. Het geheel in geopende stand precies gespiegeld aan elkaar dus invertible.
Tot nu toe is het een studie. Meerdere ideeen van klauwen uitwerken om hun voor en nadelen te zien.
What goes up must come down...
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 2962
Lid geworden op: za aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Bericht door Jeroen »

klauw.gif
klauw.gif (1 MiB) 10744 keer bekeken
Nieuwe test, met beweging..
What goes up must come down...
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 2962
Lid geworden op: za aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Bericht door Jeroen »

Even een uitleg over de bovenstaande animatie.
Ik heb 2 constante krachten van 6000 N op de punten van de klauwen gezet uitwaarts. De cilinder heeft een inwaartse lineaire motor die 20 mm moet bewegen.
krachten.png
krachten.png (148.08 KiB) 10744 keer bekeken
Hieronder een plot van de krachten die de liniare motor uit moet geven verdeeld over tijd:
plot.png
plot.png (8 KiB) 10744 keer bekeken
Kan iemand die plot uitleggen?
What goes up must come down...
Gebruikersavatar
MJM
Moderator
Berichten: 3071
Lid geworden op: di jul 29, 2003 8:43 am
Locatie: Rijnmond

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Bericht door MJM »

Hoe verder de klauw dicht gaat is meer kracht nodig om die 6000 N te leveren. Dat komt door de draaiende triangel, deze veranderd de geometrie zodat deze steeds ongunstiger wordt.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Bericht door maddox »

Klinkt zelfs logisch voor een klein grijpertje dat voorzichtig dingen moet vastnemen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
Gebruikersavatar
MJM
Moderator
Berichten: 3071
Lid geworden op: di jul 29, 2003 8:43 am
Locatie: Rijnmond

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Bericht door MJM »

Precies, dat is natuurlijk de bedoeling van Festo geweest.
Maar ook de daar gebruikte spiercilinders trekken steeds minder hard aan het einde van hun slag.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 2962
Lid geworden op: za aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Bericht door Jeroen »

Maar de methodiek en uitslag lijkt dus solide ? ( Wat feitelijk de missie van dit onderzoek is, kijken hoe solidworks werkt )
What goes up must come down...
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 2962
Lid geworden op: za aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Bericht door Jeroen »

MJM schreef:Hoe verder de klauw dicht gaat is meer kracht nodig om die 6000 N te leveren. Dat komt door de draaiende triangel, deze veranderd de geometrie zodat deze steeds ongunstiger wordt.
De plot blijkt niet te kloppen, ik heb gisteren een nieuwe gedraaid met een andere uitkomst. Het mechanische zorgt ervoor dat de kracht die nodig is afneemt naar mate de klauw sluit. Niet veel, maar toch. Ik zal vanavond eens nieuwe resultaten online zetten
What goes up must come down...
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 2962
Lid geworden op: za aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Bericht door Jeroen »

plot3.png
plot3.png (9.14 KiB) 10672 keer bekeken
De geupdate plot..
What goes up must come down...
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 2962
Lid geworden op: za aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Bericht door Jeroen »

De solidworks oefening van vanavond:
Afbeelding
What goes up must come down...
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Bericht door maddox »

Lekker.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.