Regelement groep.

Voor overleg binnen en tussen DRG commissies

Moderator: Moderators

leo-rcc
Site Admin

Post by leo-rcc » Mon Sep 17, 2007 10:44 pm

Niet. Hoewel ik Bonx inderdaad een prima bot vind, is er voor mij geen reden te bedenken dat er geen actief wapen op zou kunnen. Het heeft er zelfs nog het gewicht voor over. En het is niet dat Tim het niet zou kunnen.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Bugs
Site Admin

Post by Bugs » Mon Sep 17, 2007 10:46 pm

OK, maar stel dat hij een tandenstoker op een servo zet? Hoe ga je beoordelen of iets een actief wapen is?
(Dit lijkt wel op een discussie die we al jaren voeren :) )

leo-rcc
Site Admin

Post by leo-rcc » Mon Sep 17, 2007 10:48 pm

Das het beroemde kettingkje op Tornado verhaal he.

Grappig genoeg is dat EXACT het eerste voorbeeld wat ik tegen Tim zei toen ik het er over had. Tandenstoker op servo.

Er zal altijd wel iemand zijn die probeert onder de regels uit te komen op deze manier, maar ik ben alsnog van mening dat we meer pro-actief op moeten gaan treden en actieve wapens gaan promoten. Hier valt het in verhouding nog mee, maar in de UK begint het nu echt erg te worden.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.

Bugs
Site Admin

Post by Bugs » Mon Sep 17, 2007 10:52 pm

Tsjah, zover ik weet heb ik 'm jaren geleden verzonnen en is die door iedereen overgenomen. Ik weet niet of anderen 'm willen claimen? :)
Maar je hebt nog geen antwoord op m'n vraag :)

leo-rcc
Site Admin

Post by leo-rcc » Mon Sep 17, 2007 10:54 pm

jawel hoor.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.

Bugs
Site Admin

Post by Bugs » Mon Sep 17, 2007 11:32 pm

(11:56:27 PM) bugs: SLOWCHAT!
(11:56:35 PM) Leo van Miert: ja precies.
(11:56:42 PM) Leo van Miert: type eens wat sneller. :)
(11:56:53 PM) bugs: Hehehehe.. zit ook nog met jeroen te chatten
(11:58:04 PM) Leo van Miert: kijk, we kunnen op alle slakken zout gaan leggen (werkt supergoed trouwens) maar het feit is dat zeker in de uk we nu 70% van alle feathers duwdozen zijn en niet eens sterke duwdozen.
(11:58:22 PM) bugs: Ja ik snap het
(11:58:58 PM) Leo van Miert: en dat maakt nu niet bepaald voor de meest spannende gevechten.
(09/18/2007 12:00:03 AM) bugs: Nee OK, maar ik vind een goeie duwdoos ook thuis horen in de hoogste klasse
(12:02:46 AM) Leo van Miert: dan hebben we een verschil van mening. :)
(12:03:05 AM) bugs: Hoera!
(12:03:06 AM) Leo van Miert: Dat is ook de reden dat ik liever geen klasses noem.
(12:03:33 AM) Leo van Miert: het geeft de indruk dat als je in de andere klasse rijd je robot minder is.
(12:03:40 AM) Leo van Miert: en dat hoeft niet zo te zijn.
(12:03:57 AM) bugs: Nee, maar je mag toch niet mee doen...
(12:04:09 AM) Leo van Miert: en wie houd me tegen om Hannibalito 3 in de beginners klasse te rijden. :P
(12:04:20 AM) bugs: Da's dus 'niet eerlijk'
(12:04:35 AM) Leo van Miert: uhuh. waar leg je die distinctie?
(12:05:09 AM) bugs: je sluit duwdozen uit van de 'hoge klasse' maar niets houd bots van de 'hoge klasse' tegen om te vechten tegen het schroot.
(12:05:30 AM) bugs: dus je wordt er als beginneling ook niet tegen beschermd
(12:06:43 AM) Leo van Miert: daarom wil ik helemaal niet aan klasses beginnen. ik wil gewoon dat beginners die een duwdoos bouwen alleen whiteboards doen en demos. Die gaan er meestal (ja ik weet het, meestal) wat minder hard aan toe.
(12:08:03 AM) Leo van Miert: anders moet je bepaalde restricties op de beginnersklasse gaan leggen, en waar trek je dan die grens? een Hannibalito 4 zou ik niet meteen in een UK champs willen gooien, maar eerst een paar events in de whiteboards.
(12:09:04 AM) bugs: Tsjah, je kan het ook van de andere kant bekijken. Veel beginnelingen willen ook helemaal niet tegen een spinner maar eerst even oeffenen en wennen. Toch kan het gebeuren.
(12:09:19 AM) Leo van Miert: niet in whiteboards
(12:09:50 AM) bugs: Ja, je kan je terug trekken. Dan krijg je weer dat niemand in een whiteboard tegen en goeie fether wil :)
(12:09:59 AM) bugs: tenminste, als je nog in competitie ben
(12:10:33 AM) Leo van Miert: nee, zoals in robochallange zijn whiteboards waar spinners geen wapen mogen gebruiken.
(12:10:48 AM) Leo van Miert: ook al hebben ze een klasse 1f arena.
(12:11:38 AM) bugs: aha OK. Maar is dit zoiets als 'we noemen het geen klasse, maar sommige feathers zijn beter dan anderen
(12:11:48 AM) Leo van Miert: en spinners draaien alleen demo, of competitie, of whiteboards zonder wapen.
(12:12:22 AM) bugs: Als een spinner uitvalt maar nog wel werkt gaat die echt wel mee in de whiteboard :)
(12:12:33 AM) Leo van Miert: het is niet eens zeker of ze beter zijn. daar wil ik me niet aan wagen. een spinner kan ook crap zijn.
(12:13:34 AM) Leo van Miert: ik vind de scheiding beginners klasse en gevorderde klasse te moeilijk. noem het dan een klasse FCC en Friendly fight of zo.
(12:14:11 AM) Leo van Miert: of wapen verplicht en wapen optioneel klasse
(12:14:42 AM) Leo van Miert: leathal / non leathal
(12:15:01 AM) Leo van Miert: robotsen / echt vechten. :)
(12:15:39 AM) bugs: Is ook zo, maar eigenlijk ontneem je iemand de kans om een hoop troep bij elkaar te gooien en mee te doen voor de lol, ookal weet die gene prima dat het ding total-loss gaat. De beginner die wil dat z'n bot langer mee gaat wordt ook niet direct beschermd tegen iemand die eventjes z'n disc wil proberen :)
(12:16:57 AM) Leo van Miert: actioef wapen erop en inschrijven in de fcc klasse of hoe je het wil noemen.
(12:17:41 AM) Leo van Miert: als je niet wil dat je robot kapot gaat zit je a: in de verkeerde sport en b: moet je alleen whiteboards doen.
(12:17:41 AM) bugs: schaf dan de passieve wapens helemaal af, anders blijft het van dat halve werk :)
(12:19:56 AM) Leo van Miert: ik zou graag dat willen, maar ik zie ook wel dat sommigen blij zijn eindelijk iets rijdends te hebben. die wil ik ook weer niet de kans ontnemen om whiteboards te vechten als ze willen, maar ik wil ze niet in de main competitie hebben voor een uk champs bijvoorbeeld. De kans dat je nu een duwdoos tegen duwdoos geloot krijgt is te groot en heel vervelend voor het publiek.
(12:21:32 AM) Leo van Miert: en geloof me, als alle duwdozen als bonx waren had je mij niet eens gehoord, maar de harde realiteit is dat ze dat niet zijn.
(12:21:38 AM) bugs: Lijkt me eigenlijk een beetje een pad=stelling
(12:24:11 AM) Leo van Miert: een beetje. maar ik loop nu ook vooruit op een mogelijke verandering die het nog erger kan gaan maken. het gewicht voor feathers kan namelijk komend jaar naar 13,6kg gaan, dat word net als mijn voorstel in oktober besproken. en als duwdozen nog eens 1,6 kg erbij krijgen...
(12:25:02 AM) bugs: dan blijven het duwdozen.. Tsjah.. je kan het combineren. En accepteren dat sommige mensen een duwdoos bouwen met een ventilatortje er op of zoiets
(12:25:12 AM) bugs: blijf je met het zelfde probleem zitten
(12:25:52 AM) Leo van Miert: wat stel jij dan voor om het probleem aan te pakken?
(12:27:23 AM) bugs: Of je accepteert dat mensen duw-dozen maken, of je moet het verbieden. Geen halve oplossingen. Ik zou het namelijk jammer vinden als mensen niet het gevoel hebben dat ze helemaal mee doen. Ze weten zelf donders goed dat hun fether minder is. Ze kunnen er altijd voor kiezen om alleen mee te doen met de white-boards.
(12:28:21 AM) Leo van Miert: dat levert weer een ander probleem op. 70% van de huidige feathers zijn dan meteen outlawed.
(12:28:47 AM) Leo van Miert: dan gaan we van teveel naar te weinig.
(12:28:54 AM) bugs: Dan zetten ze er maar een tandenstoker met een servo op :). Als er 1 soort bot is die felxiebel genoeg is om aangepast te worden dan is het een duw-doos :)
(12:29:11 AM) Leo van Miert: daar zit weer wat in.
(12:29:31 AM) Leo van Miert: dan maar 3,2 mm hardox ipv 6. :)
(12:29:43 AM) bugs: precies, maakt het ook weer leuker :)
(12:30:31 AM) bugs: Had je nog andere ideeen? Het blijft een moeilijk probleem
(12:31:39 AM) Leo van Miert: nope. mijn voorstel is zo naar marco gegaan, en er zijn 2 event organisers die met een soortgelijk voorstel komen heb ik inmiddels begrepen. Maar dat wist ik ook nog niet tot een uur geleden.
(12:32:49 AM) bugs: ah OK, nouja ik denk dat iedereen er wel voor te vinden is. Al blijf ik een beetje het gevoel houden dat je dan toch een soort klasse gaat introduceren
(12:33:10 AM) bugs: Het is trouwens bed-tijd, zullen we dit maar even copy-pasten in het forum?
(12:33:27 AM) Leo van Miert: is wel een idee.
(12:33:35 AM) Leo van Miert: kan jij dat doen?
(12:33:42 AM) bugs: Bij deze :)
(12:33:46 AM) Leo van Miert: ok
(12:33:51 AM) bugs: Of had je nog wat toe te voegen?
(12:33:56 AM) Leo van Miert: ope.
(12:33:58 AM) Leo van Miert: nope
(12:34:00 AM) bugs: mooi :)

Cavecrusher

Post by Cavecrusher » Mon Sep 17, 2007 11:40 pm

leo-rcc wrote:Het heeft er zelfs nog het gewicht voor over.
nog 3.5 kg als de featherlimiet naar 13.6 verschuift. Ik ben al heel lang op zoek naar een manier om BonX iets actiever te maken, het oude pantser had er gewoon geen ruimte voor. sinds dit toch niet meer gevechtswaardig is ben ik bezig met een nieuwe, iets andere indeling, iets meer ruimte voor iets actiefs.
You know what would make great armor? Baby kittens!

Trying is having the intention to fail.

maddox

Post by maddox » Tue Sep 18, 2007 6:25 am

BonX met ringspinner?
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

WJ

Post by WJ » Tue Sep 18, 2007 7:25 am

wanneer word duidelijk of de feather limiet naar 13,6 kg verschoven word.

leo-rcc
Site Admin

Post by leo-rcc » Tue Sep 18, 2007 7:48 am

De vergadering hierover word belegd in Oktober.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.

Carlijn

Post by Carlijn » Tue Sep 18, 2007 8:02 am

Ik vind het een hele lastige discussie, ik ben zeker voor wapens, maar om het nu in de regels vast te leggen (in welke vorm dan ook)...

Ik herken het zelf bij mij ook; Pizzabox is wapenloos en geen goede pushrobot. Anderzijds heb ik nog geen frame/drive gehad waar ik echt tevreden over ben. Waar heb ik mijn zwakke punten ontdekt; tijdens de zwaardere gevechten.

Het is een manier van bouwen/instelling; eerst goed rijden en dan een wapen of een wapen en zorgen dat het wapen kan bewegen. En moet je nu mensen via de regels "verplichten" (want je bouwt toch voor wedstrijden) om een andere manier van bouwen te gebruiken...

Dan blijft de 70% duwdozen tijdens de UK Champs. Ik vraag mij af; hoeveel van die 70% is beginnend. En hoeveel daarvan is begonnen met een bouwpakket. IK heb de laatste tijd wat rond zitten kijken bij bouwpakketten die in de UK aangeboden worden; daar zie ik elke keer de "rij-basis" voor een duwbot. Maar ik heb nog nooit een pakket met slangen, cilinder, fles, etc. gezien voor een bijl/flip wapen.

En dat duwdozen saai zijn; daarom worden we meestal met meerdere tegelijk in de arena gezet (hoewel 19 toch overdreven is vind ik :wink:). En ik denk dat van die 70% misschien 50-70% idd zal gaan voor een oplossing a la tandenstoker; is dat wat je wilt?

Mijn conclusie:
Ik denk dus dat je beter de wapens kan "promoten" bijvoorbeeld betaalbare bouwpaketten aanbieden voor wapens, dan duwbots verbieden/beperken.
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl

maddox

Post by maddox » Tue Sep 18, 2007 8:19 am

Carlijn, een "betaalbaar" wapen is moeilijk te definieren. Een servo met een lange arm is een tandenstoker bijl. Weliswaar actief, maar als wapen een lachtertje.

Maar, zoals alles met robots is het "tijd*geld*creativiteit=resultaat".

Wil je een goedkoop wapen. Neme 1 willekeurige DC motor, een RC switch en een stang staal.

leo-rcc
Site Admin

Post by leo-rcc » Tue Sep 18, 2007 8:36 am

Inmiddels heb ik begrepen van een EO dat ze een andere regel willen invoeren.

"Als je een robot in competities gebruikt, heb je 12 maanden om daar een actief wapen op te zetten." Dat is de strekking van het verhaal.

Carlijn, je was al een keer bezig met een actief wapen, wat is daarmee gebeurt?

Over die meerdere robots bij elkaar, dat is voor mij gewoon een demo of whiteboard. Een echte competitie is 1 tegen 1 of 3 weg melee of desnoods 4 robots in een loser melee, maar geen 10 15 20 robots tegelijk. Dat is ook niet meer te jureren zoiets.

Ik ben het niet eens met duwdozen in competitites. als testplatform kan ik me er nog wel iets bij voorstellen, maar wat valt er na al die jaren nog te testen aan 2 boormachine motoren en een accu? Its been done. Het werkt. Volgend hoofdstuk.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.

maddox

Post by maddox » Tue Sep 18, 2007 8:52 am

Melees zijn fun, zolang er geen vernietigende wapens tussen zitten.

Maar met 19 in de arena tegelijk is gewoon een vlooiencircus.

Voor FCC
One on one is geen enkele restrictie.
Als je tegenstander met de mega bijl,schijf of knijper je totaal aan gort pureerd, dan is het je eigen keuze.
Als je daar niet tegen kan, is het simpel, gooi de handdoek in de ring voor het gevecht. De tegenstander wint.

3 way. Dan is het wat lastiger, en we zien het nu al dat de 2 "underdogs" het al gauw op een akkoordje gooien. Maar ook hier, de handdoek in de ring, of een vluggertje de put in en je machine is gevrijwaard van de ergste brokken.

Whiteboard.
Simpel, vernietigende wapens niet toegelaten. natrappen ook niet. Zoals WJ het zegt, botsautootjes. Maar wel fun, en een goeie manier om te leren rijden in gevechtsomstandigheden.

De grotere melees zijn tot nu toe altijd whiteboards geweest.

WJ

Post by WJ » Tue Sep 18, 2007 9:15 am

leo-rcc wrote:Ik ben het niet eens met duwdozen in competitites. als testplatform kan ik me er nog wel iets bij voorstellen, maar wat valt er na al die jaren nog te testen aan 2 boormachine motoren en een accu? Its been done. Het werkt. Volgend hoofdstuk.
helemaal mee eens. Je kunt je wapenloze duwdoos thuis wel testen, flikker em een paar keer van de werkbank af en klaar. Ik vind niet dat er een excuus is om nu nog een wapenloze duwdoos, feather heavy of ant of wat dank ook, te bouwen.

Post Reply