Regelement groep.

Voor overleg binnen en tussen DRG commissies

Moderator: Moderators

Post Reply
leo-rcc
Site Admin

Regelement groep.

Post by leo-rcc » Thu Nov 04, 2004 7:50 pm

Bij de vergadering is afgesproken dat onze groep een regelement gaan opstellen.

Voor ik aan het concept begin, wat zijn de kernpunten voor onze spelregels?

Ik neem aan:
- Tijdsduur (ik denk maximaal 5 min).
- Een eenduidige manier om op te geven.
- Hoeveel seconden maximaal klampen.
- Immobiel defineren.
- Na hoeveel seconden immobiel verklaren.
- Score jureren.

Graag wat input. Meer punten, minder punten, invulling van de punten, ik sta open voor suggesties en klaar om ze te verwerpen. :)

Voor de goede orde, dit gaat dus niet over de veiligheidseisen zoals voorgeschreven binnen de FRA, maar puur welke spelregels houden we aan als we in de arena bezig zijn.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

MJM
Moderator

Post by MJM » Thu Nov 04, 2004 8:42 pm

Wijze van start van een gevecht. Wijze van beeindiging (normaal, ko, tko, zelfdestructieve robot). Door wie, welk signaal? Beginsituatie (stilstaan, inactief wapen, op welke plaats).
Puntentelling op basis van sporttelling (geen damage, agression, control, style maar aanvalspunten, lafheidsaftrek) waar een gevechts-tellingsblad voor gemaakt kan worden. Tagteamregels. Legaal of illegaal samenwerken. Clusterbotregels.
Sorry. Mijn gedachten zijn niet erg geordend, Leo.

WJ

Post by WJ » Thu Nov 04, 2004 8:45 pm

Tijdsduur: fra/roamingrobots = 3 mins, mentorn is 5 mins, laten we lekker bijdehand 4 minuten doen. Als de Jury het onbeslist vind, door laten gaan tot een beslissing.

eenvoudige manier om op te geven : stoooooop schreeuwen.

hoeveelheid seconden maximaal klampen (en dan ook daadwerkelijk wat doen, zoals bijl gebrijken, liften, knijpen) 25 seconden
per ongeluk vasthouden (bijlen die vastzitten., grijpers die vastzitten) horen hier niet bij, tenzij de aanvaller hiervan met opzet gebrulk gaat maken.

immobiel definieren : niet meer in staat zijn zichzelf van de ene kant naar de andere kant van de arena te begeven... dus niet meer je tegenstander te kunnen aanvallen.
(tussenregel clusters: een cluster is NIET verslagen als er meer dan 50% van het gewicht uitgeschakeld is. als je bijvoorbeeld een 3-weg cluster hebt, en 2 delen raken uitgeschakeld maar het 3e deel weet de tegenstander uit de schakelen is de overwinning voor de clusters. die hebben na het gevecht nog een 33% werkende machine, de tegenstander 0% werkend (werkend = dus ook mobiel, dus alleen een werkend wapen telt niet als meer dan 33%) )

methode van jureren, zie mentorn regels denk ik.

flex

Post by flex » Thu Nov 04, 2004 10:09 pm

Wat te doen als je lange tijd (>=30sec) inmobiel bent maar door een andere roboteer weer op je wielen wordt gezet en daardoor weer aan het gevecht mee kan doen? Uit geteld en TKO of weer gewoon mee vechten?
(Kees en ik verschillen hier over van mening..)
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

g-lap

Post by g-lap » Fri Nov 05, 2004 12:07 am

Tijdsduur: fra/roamingrobots = 3 mins, mentorn is 5 mins, laten we lekker bijdehand 4 minuten doen.
Ok voor 4 minuten maar dan gedaan indien het om een kwalificatie gevecht gaat, en dan moet de jury maar beslissen en eventueel gelijke punten kunnen geven anders ga je bij een beetje groot event in tijdsnood komen. Enkel bij een finale zou ik het gevecht langer laten doorgaan.
eenvoudige manier om op te geven : stoooooop schreeuwen.
zoals al eerder vermeld een heel goede regel, mits hij duidelijk is. :? Eigenlijk moet er voor ieder gevecht of voor het gehele event een wedstrijdleider aangeduid worden en dan kan men zich tot die persoon wenden om STOOOOP te schreeuwen, maar dit schreeuwen werkt helaas niet altijd als er een paar robots op elkaar staan te rammen........ :roll: Misschien is een bijkomend teken ( zoals armen gekruist omhoog steken) nodig om het vanaf een afstand duidelijker te maken en om zeker te zijn welk team nu juist stop heeft geroepen. En het mag duidelijk zijn dat dit team dan die wedstrijd verliest, ook al lagen ze tot op dat ogenblik aan de leiding.
30 seconden is al behoorlijk lang als je er op staat te kijken, maar ook hier is er nood aan een wedstrijdleiding die dit opmeet en i.s.m. de speaker er voor zorgt dat iedereen op de hoogte blijft van het hoe en waarom van een eventuele maatregel.
- Immobiel defineren.
Nog zo een leuke, na ons laatste gevecht in het vorige WK was dit één van de grote discussie punten.... de Amerikaan bewoog nog ( had nog op één wiel aandrijving....) en de Sri-Lankees had eerst ongeveer 30 seconden stil gestaan ( wel met nog werkend wapen) om dan terug beginnen te rijden....
Ik zou dus eerder gaan naar een definieren van bestuurbaar zijn dan naar een definiering van mobiel zijn.
- Score jureren.
Voor kwalificatie gevechten gewoon jury laten bepalen naar eigen zin. Voor finale het publiek laten bepalen door applaus......

En er zou een verplichte drivers briefing moeten zijn bij de aanvang van elk evenement waarin dan de wedstrijdleiding voorgesteld wordt en eventuele specifieke bijkomende regels kunnen afgesproken worden.

WJ

Post by WJ » Fri Nov 05, 2004 8:49 am

flex wrote:Wat te doen als je lange tijd (>=30sec) inmobiel bent maar door een andere roboteer weer op je wielen wordt gezet en daardoor weer aan het gevecht mee kan doen? Uit geteld en TKO of weer gewoon mee vechten?
(Kees en ik verschillen hier over van mening..)
ik ben van mening, dat als je binnen 30 seconden jezelf niet op je pootjes/wielen kunt krijgen, je uitgeschakeld bent.
maar een uitzondering op deze regel zou ik ook wel van toepassing vinden. Met meerdere nog mobiele robots aanwezig zal de robot die al 30 seconden stil heeft gestaan uitvallen. Komt deze robot na 30 seconden weer in het gevecht, en weet daarna de overige tegenstanders voor 100% uit te schakelen (dus compleet immobiel) gaat de overwinning naar deze robot.

MJM
Moderator

Post by MJM » Fri Nov 05, 2004 9:34 am

(Tijdelijke) staking van gevecht wegens veiligheid (kapotte barriere, brand). Algemene regel dat de hoofdscheidsrechter / jury het laatste woord heeft.

Cavecrusher

Post by Cavecrusher » Fri Nov 05, 2004 11:56 am

g-lap wrote:Ik zou dus eerder gaan naar een definieren van bestuurbaar zijn dan naar een definiering van mobiel zijn.
Dit is ook de regel in the USA, controlled movement noemen ze dat, ook al vlieg je door de arena heen door alles en iedereen te raken, kan je niet in een rechte lijn rijden, ben je immobile.

MJM
Moderator

Post by MJM » Fri Nov 05, 2004 12:09 pm

Cavecrusher wrote:kan je niet in een rechte lijn rijden, ben je immobile.
Dan vallen velen al af wegens hun rijvaardigheid :-)
Al rondjes rijdend kun je best schade doen. Wanneer je dan ook kunt ontwijken is er nog steeds controle en mobiliteit.

Bugs
Site Admin

Post by Bugs » Fri Nov 05, 2004 12:18 pm

Als je Bok staat ben je uitgeschakeld. Dit voorkomt ook dat iemand nodeloos op je in gaat hakken als je niets terug kan doen. (Althans dat hoop ik)
Als je in de pit valt moet je er binnen 30 seconden uit zien te komen? Of ben je dan meteen uitgeschakeld?

WJ

Post by WJ » Fri Nov 05, 2004 12:44 pm

hangt van de diepte af.

Babeth

Post by Babeth » Fri Nov 05, 2004 2:47 pm

Maxiamaal 5 minuten is goed hoewel het publiek snel verveeld raakt als er 5 minuten lang wordt gedanst (de beruchte robowalz). Daar moet nog een oplossing voor gevonden worden.

Geef de teams een witte vlag die ze omhoog kunnen steken bij opgave. Gebruik bijvoorbeeld ook een knaloranje vlag (of een andere kleur dat goed opvalt) om aan te geven dat je de strijd wilt stilleggen omdat je je robot ziet roken/branden/knetteren of een inbreuk in de arena-integriteit ziet.

30 seconden, het is zoals de immobiliteitsregel (zie volgende punten)... maar hier is de robot die de ander opzettelijk verhindert te rijden degene die uitgeteld wordt.

- Immobiel definiëren.
Niet kunnen rijden in een rechte lijn maar ook geen bochten kunnen maken, dus duidelijk geen controle meer over de robot.

- Na hoeveel seconden immobiel verklaren.
30 seconden. Wie 30 seconden niet heeft kunnen deelnemen aan het gevecht is uitgeteld. Punt uit. Wie in de put belandt en er binnen de 30 seconden weer uitgeraakt is niet uitgeteld.

- Score jureren.
Heel moeilijk. Hier moet je een jury voorzien en een blad waarop de belangrijke punten staan: controle, agressie, lafheid, schade toebrengen, schade krijgen.
Ik denk dat je 1 jurylid per robot moet voorzien, dus bij 2 robotten 2 juryleden, bij 3 robotten 3 juryleden enzovoort. Elk jurylid houdt zijn/haar toegewezen robot in de gaten en aan het einde van het gevecht kunnen de papieren vergeleken worden.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

flex

Post by flex » Fri Nov 05, 2004 10:43 pm

Let er bij de jureering wel op wat voor tactiek er wordt gebruikt. Menig spinenr / f.b.s. blijft staan en wacht er op dat de ander aanvalt. Dit vind ik zwaar tegen die robot tellen. als de ander toch besluit er op in te gaan levert dit hem extra punten op voor extreme agressie wegens het risico.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

iceman

Post by iceman » Sat Nov 06, 2004 8:49 am

Taakomschrijving en aanwijzing van iemand die de robots deactiveerd zoals de RR-crew doet . Het is heel belangrijk dat 1 iemand weet hoe ELKE bot in elkaar steekt en daar ook verantwoordelijk voor is .
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

leo-rcc
Site Admin

Post by leo-rcc » Sat Nov 06, 2004 4:08 pm

De algemene tendens:

Hoofdregel
: Wedstrijdleiding heeft altijd het laatste woord. Er kan achteraf protest ingeleverd worden (zoals bij de meeste sporten).

Tijdsduur: 4 minuten

Aanklampen: 25 tot 30 sec mits er ook daadwerkelijk wat gebeurt

Opgeven: een duidelijk audueel en/of visueel signaal gericht aan de wedstrijdleiding.

Jureren: applaus en andere publieksdingen zijn leuk voor live events om het publiek er actief bij te betrekken, maar voor de officiele gevechten zie ik toch liever een jury. dat kan de zelfde wedstrijdleiding zijn die er al is om te zien of alles goed gaat en of er iemand wil opgeven. 1 persoon bij elke robot kan de jurering doen, dan samen overleggen en tot een uitkomst komen. Agressiviteit wordt beloond, lafheid levert puntenaftrek op, afwachtende houding mag niet verward worden met lafheid overigens, het kan best zijn dat iemand om accu's te sparen niet rijd of om te zien wat de tegenstander doet.

Mobiel of bestuurbaar: is nog een discussiepunt maar ook daar is 30 seconden wel weer een uitgangspunt. Er moet dus iets binnen de 30 seconden gebeuren om aan te tonen dat je nog kunt rijden. Ook als je binnen 30 seconden uit de pit kan komen ben je niet uitgeschakeld.

Verdere punten:
Over de beginsituatie, dat hangt helemaal af van de definitive vorm van de arena, maar tijdens het laden van de bots kunnen er in ieder geval standaard beginplaatsen afgesproken worden. welke richting een bot staat hang er van af of we een bull-pen hebben om robots te laden of net als bij RR de robots activeren in de arena zelf.

Ik prefereer het de-linken door de roboteers zelf omdat zij hun robot het best kennen. De wedstrijdleiding moet het uiteraard ook wel kunnen doen maar indien mogelijk zoveel mogelijk vermijden.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Post Reply