Technische commissie

Voor overleg binnen en tussen DRG commissies

Moderator: Moderators

flex

Post by flex » Thu Oct 29, 2009 8:21 am

Wordt iedergeval een stuk beter...
Maar hoe goed deze staalsoorten zich laten verlassen weet ik niet. dus of de las degelijk genoeg is???
Ik zou het slikken met de notitie dat de schijf, liefst na elke wedstrijd, wordt gecontroleerdt op scheuren in de las.
Ik neem aan dat Flatliner dit zelf naar eer en geweten kan, wetende wat de risico's zijn van het verliezen van een gehele tand.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

kos

Post by kos » Sat Oct 31, 2009 9:08 pm

Met TIG lassen heb ik vaker HSS op staal gelast. Daarom heb ik tegen het lassen geen bezwaar, hoewel hardsolderen mooier zou zijn. :)

Het is een oppervlakkige hechtlas, daarom is het inderdaad goed als deze na elk gevecht wordt gecontroleerd op scheuren, door Dirk zelf. Als het scheurt dan wil ik voorstellen dat hij met een slijptol een kleine groef slijpt op de rand van de tanden, om een soort V-las te maken. Maar we zullen het eerst zo eens proberen.
Technically speaking, Whiskey is a solution.

maddox

Post by maddox » Sat Oct 31, 2009 11:18 pm

Ik ben niet zo dol op lassen op hoogwaardig koolstofstaal.
Maar TIG lassen met een 1.4571 lasstaaf zorgt voor een taaie las met zulk materiaal. Mits regelmatige controle moet het veilig te regelen zijn.

Desalnietemin, zou ik het liever anders zien op termijn. Uiteindelijk krijgt het geheel continue oplazers die de moeite zijn.

Kwestie, Dirk is te vertrouwen op dat vlak, omdat hij zowel de kennis alswel de ingesteldheid heeft. Hij zal gerust zonder wapen de arena in gaan of zelfs forfaitten indien nodig. Maar niet ieder heeft die kennis of ingesteldheid. Op dit moment is de groep klein en kent iedereen iedereen.
Daarom dat we "er over kunnen praten", maar als de groep terug groter word, is het wat anders.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

MJM
Moderator

Re: Technische commissie

Post by MJM » Tue Jan 31, 2012 4:57 pm

Op zoek naar info over welke zender/ontvanger combi's nu bruikbaar zijn (i.v.m. 2,4 GHz en failsafe), zag ik op de DRG site dat betreffende pagina verouderd is. Zie hier.
Wie kan de tekst aanpassen en verbeteren zodat een beginner er actueel, overzichtelijk en duidelijk advies kan vinden?
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

flex

Post by flex » Tue Jan 31, 2012 7:43 pm

Het hele stuk over de zender van A-men, hoe interesant ook voor sommige, kan beter verhuist worden.
Stuk over 40mhz aanvullen met 2.4 info... Ik heb enkel ervaring met (de duurdere) Spektrum modellen.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

maddox

Post by maddox » Fri Nov 24, 2017 8:22 am

Even aan draadnecromantie doen.

We hebben 2 zware events op korte termijn achter de rug. En op Bright Day hebben we Franks accu-slijptol met goed resultaat ingezet.
Dit geeft wel te denken. We gebruikten die wel op een zo veilig mogelijk manier, maar da's niet echt een criterium. Stel je de heisa voor als de mensen van Tesla bezwaar hadden gemaakt...

Ook, met zo'n zwaar schema en de machines die niet vriendelijker worden voor elkaar is een beter uitgeruste werkhoek geen overbodige luxe. Al was het maar een workmate en een gordijn rondom.

Frank

Post by Frank » Fri Nov 24, 2017 9:53 am

Ja inderdaad de eerste keer moest ik ook even kijken waar ik zou gaan slijpen, ook omdat we niet veel ruimte hadden.

Maar in de pauze zouden we het in de arena kunnen doen

leo-rcc
Site Admin

Post by leo-rcc » Fri Nov 24, 2017 2:16 pm

lassen zal het polycarb niet fijn vinden denk ik. Slijpen zou zeker kunnen.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

maddox

Post by maddox » Fri Nov 24, 2017 2:36 pm

Lassen gaat het polycarbonaat blootstellen aan VEEL UV, en daar wordt het bros van. Langs de andere kant, hoeveel gaan we eigenlijk lassen?

kalme nelis

Post by kalme nelis » Fri Nov 24, 2017 4:43 pm

Het afdingen van een open vluchtdeur met een haspel naar buiten zou beter zijn. Maar niet overal beschikbaar.

Jeroen

Post by Jeroen » Fri Nov 24, 2017 6:24 pm

Slijpen kan wat mij betreft altijd prima in de arena.( in de tijden dat er niet gevochten wordt) Dit is een prima omgeving ervoor, een ieder die het in Utrecht aan me vroeg werd daarnaar toe verwezen.

Ik heb tot op heden nog niet een feather event met lasspullen gezien. Las gordijnen zijn prima aan te schaffen, ook niet zo gek duur. Maar dat moet dan wel weer ergens aan hangen. En dat maakt het allemaal net iets minder vervoerbaar. Ook een laspost meeslepen is niet echt optimaal, tenzij het een klein elektrode ding is, of een mig met fluxdraad ( of hoe dat ook heet)
What goes up must come down...

maddox

Post by maddox » Fri Nov 24, 2017 6:38 pm

Als er plek voor is, kan ik wel een gereedschapskoffer voor laswerk samenstellen. Er zijn tegenwoordig piepkleine TIG postjes.
(wat een excuus nog een lasapparaat aan te kopen :) )

Mischa

Post by Mischa » Mon Nov 27, 2017 11:57 am

Een TIG postje lijkt mij prima te doen inderdaad. Wat lassen betreft moeten we niet alleen ons pc beschermen, maar ook de ogen van nieuwsgierige voorbijgangers! Een simpel gordijn kan daarvoor al voldoende zijn.
Hoe dan?

Jeroen

Post by Jeroen » Mon Nov 27, 2017 6:25 pm

Mischa wrote:Een TIG postje lijkt mij prima te doen inderdaad. Wat lassen betreft moeten we niet alleen ons pc beschermen, maar ook de ogen van nieuwsgierige voorbijgangers! Een simpel gordijn kan daarvoor al voldoende zijn.
Dat zeg ik, maar dan wel las gordijnen anders vorm je weer een extra brandgevaar.
What goes up must come down...

Post Reply