Technische commissie

Voor overleg binnen en tussen DRG commissies

Moderator: Moderators

maddox

Technische commissie

Post by maddox » Tue Nov 04, 2003 12:53 pm

Als 1 van de 2 mensen van de technische commissie heb ik tot nu toe niet veel zichtbaars gedaan, uitgezonderd mensen met raad en redelijke antwoorden bijgestaan via dit en andere fora.En natuurlijk op de live events.

Daarentegenover wil ik wel meer doen, maar heb geen enkel idee wat.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Bugs
Site Admin

Post by Bugs » Tue Nov 04, 2003 1:23 pm

Wie zit er nog meer in deze commissie?

Carlijn

Post by Carlijn » Tue Nov 04, 2003 1:30 pm

Volgens mijn notulen zitten er in de technisch commissie: Richard voor elektronica en Mario voor CO2 en materiaal bewerken.
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl

raceeend

Post by raceeend » Tue Nov 04, 2003 3:29 pm

ik denk dat de technische comissie een zeer grote rol zal spelen bij mogelijke workshops. en ook bij een arena (en dan bedoel ik niet meteen een full sized arena, maar mogelijk wel een iets grotere demo arena?). En zoals je zelf al steld, raad en advies via de fora, messengers en live-events, zoals nu eigenlijk al het geval is.

MJM
Moderator

Frees

Post by MJM » Tue Oct 27, 2009 8:34 pm

Afgelopen weekeinde is Enigma afgekeurd wegens geharde tanden op de schijf (frees).
Ik heb de regels er nog niet bijgepakt, maar het staat me bij dat het daar over geharde schijven (zaagbladen?) gaat. Deze kunnen bij impact inderdaad quasi ontploffen. Dat gevaar zie ik niet bij een frees met geharde inzettanden.
Wat vinden de techniek- en veiligheidscommissie ervan?
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

leo-rcc
Site Admin

Post by leo-rcc » Tue Oct 27, 2009 9:29 pm

Het punt was niet dat de tanden gehard zijn, maar dat deze met een conische passing in de schijf waren geslagen zonder verder borging. Die kunnen er dus uitvliegen op centrifugale krachten alleen, zonder ook maar een andere robot aan te raken. Tijdens het eerste gevecht was er al een uitgevlogen waardoor de schijf in onbalans raakte. De schijf draait ook met veel meer toeren dan de frees voor bedoeld is.

Dit werd mij aan het licht gebracht, en na overleg met Dirk is de afspraak gemaakt de schijf in de rest van het evenement niet te gebruiken.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

kos

Post by kos » Tue Oct 27, 2009 11:32 pm

Ik ben degene die het bij Leo heeft aangegeven. In eerste instantie dacht ik dat doorgeharde tanden niet waren toegestaan. En snelstaal (HSS) lijkt mij doorgehard staal dat kan versplinteren. Uit een latere discussie komt naar voren dat het om volledig geharde schijven zou gaan en niet om de punten.

Dirk geeft ook aan dat Hardox 600 net zo versplinterd als HSS maar daar ben ik het nog niet mee eens.

Als de tanden waren gesoldeerd zie ik er ook niet zo'n probleem in. Van de tegenstander kan net zo goed een stukje afvliegen als van één van de tanden. In dit opzicht zouden geharde inzettanden niet zo'n kwaad kunnen. Maar de klempassing die nu is gebruikt zag er niet degelijk uit en het toerental is veel hoger dan bij normaal gebruik. Een borging van de tanden zou hier op zijn plaats zijn.

Mijn voorkeur gaat uit naar schijven die uit 1 stuk zijn gefabriceerd, zoals een Hardox 600 schijf, die naar mijn mening buigt voordat die versplinterd. Indien de tanden gehard zijn dan alleen een oppervlakte harding tot maximaal 1mm dikte of bijvoorbeeld maximaal 50% van de totaal dikte, bij dunne schijven.

Gezien die laatse post over de commisie zo'n 6 jaar terug was, is het misschien handig een nieuwe techniek commisie in het leven te roepen? Moeten we nog een risicoanalyse doen voor de kleine gaten/kieren die nog in het arena dak zitten?
Technically speaking, Whiskey is a solution.

Babeth

Post by Babeth » Wed Oct 28, 2009 8:01 am

En voelt er iemand zich geroepen om electronica-expert te zijn ? De commissies waren indertijd een goed idee, in de praktijk bleek echter dat iedereen inspringt wanneer nodig. Toch denk ik dat de commissies hun nut blijven hebben, alleen al als aanspreekpunten.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

inventor

Post by inventor » Wed Oct 28, 2009 9:02 am

In hoe verre moet de elektronica-expert ook elektronica 'kennis' hebben?
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

iiyama87

Post by iiyama87 » Wed Oct 28, 2009 1:31 pm

Ik ben geen expert maar weet er wel iets van af.
Het lijkt me leuk om deze rol op te pakken.
[url=http://www.team-rcc.org]Team RCC[/url]

flex

Post by flex » Wed Oct 28, 2009 3:18 pm

De laatste tijd was er ook geen noodzaak voor deze commisie. vandaar de stilte.

Overigens wel een tip... bij de events een lijstje met wie in welke commissies zitten. nu was er dus een vraag voor de veiligheid/techniek commissie. Ik zit daar ook in, maar werdt er meer bijgehaald doordat kos weet dat ik WTB-er ben dan dat hij wist te heugen dat ik en de techniek/veiligheid/arena commisie zit...
Door de lijst bij de hand te hebben kan men bij een vraag naar bv Marien stappen met de vraag bij wie ze moeten zijn...

En in deze zaak heeft de commissie m.i. goed gewerkt.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

flex

Post by flex » Wed Oct 28, 2009 5:33 pm

Wat betreft elektra / electronica kennis in de techniek groep...
Kennis van het stroom circuit lukt de meeste van ons nog wel.
Maar kennis van electronica niet. maar in hoeverre is dat laatste ook nodig tijdens events?
Electra en het doormeten van bekabeling gaat wel. en ellimintatie van fout oorzaken zal ook nog wel lukken.
Ging zondag met Pain in the ASP ook goed. Daar wilde 1 moter niks meer. En de speedo gaf al aan geen signaal te krijgen. uiteindelijk bleek het de kruismixer te zijn waar 1 kanaal het niet meer deedt. Gellukkig had hij een reserve mee.
Tijdends events de electronica zelf fixen zan met het meeste niet gaan. Kabeltjes (her)solderen lukt wel.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

Flatliner

Enigma

Post by Flatliner » Thu Oct 29, 2009 7:33 am

Entschuldigt bitte daß ich hier in Deutsch schreibe, aber ich möchte nicht daß der Inhalt verloren geht nur weil ich schlecht übersetze. Das kann einer von euch bestimmt besser als ich. (Vielen Dank wenn das jemand macht)
Es geht um Enigma.
Erstmal zu den Schnellstahl HSS-Zähnen:
Ich habe die Zähne die im MMM8 Turnier und anschließend bei ein paar Tests gegen Aluminium und Stahl verwendet wurden gewogen. Es wurde auch ein Loch in die Leitplanke unserer Arena geschlagen. Der am stärksten beschädigte Zahn hat 0,3 Gramm Material verloren. Das ist ganz bestimmt viel weniger als jeder einzelne Gegner an Panzerung verloren haben :D
Die Zähne sahen nur viel kleiner aus weil sie sich noch weiter in die konische Halterung eingepresst haben. Der Materialverlust und die Splitterwirkung von HSS scheint in meinen Augen kein Problem zu sein. Wie ist eure Meinung?
Gerade eben habe ich versucht neue Zähne einzupressen, ich bekomme sie auch mit meinem großen Schraubstock garnicht soweit hinein wie durch die Einschläge beim Turnier.
Daß die Zähne als Ganzes verloren gehen können ist ein Problem, das habe ich auch verstanden und habe Enigma deshalb auch nicht mehr eingesetzt.
Ich habe eine Lösung gesucht und wollte euch fragen ob ihr damit einverstanden seid:
Die Zähne werden soweit wie möglich gegen ein Stück Rundstahl eingepresst damit sie sich auch bei einem Einschlag nicht weiter bewegen können und anschließend mit einem Schweißpunkt fixiert.
Hier das Bild:

Image

Ist das eine Lösung die von euch akzeptiert wird?

Gruß Dirk
www.wettkampfroboter.de

Babeth

Post by Babeth » Thu Oct 29, 2009 8:09 am

Verontschuldig mij voor mijn Duits, maar ik wil niet dat de inhoud zou lijden onder een slechte vertaling. Iemand van jullie kan dat misschien beter dan ik (mijn dank indien dat het geval is). <<bij deze, Babeth.>>

Het gaat om Enigma.
Eerst de snelstaal HSS-tandjes.
Ik heb de tanden tijdens de MM8 wedstrijd en daarna nog tijdens enkele tests tegen aluminium en staal gebruikt. Er werd een gat in de arenawand geslagen. De meest beschadigde tand had 0.3 gram materiaal verloren. Dat is veel minder dan tegenstanders aan pantser hebben verloren. Zeer blij.
De tanden zien er kleiner uit omdat ze nog dieper in de konische passing ingeperst waren. Het materiaalverlies en de splinterwerking (?) van HSS schijnt in mijjn geval geen probleem te zijn. Wat is jullie mening ?
Ik heb geprobeerd nieuwe tanden in te persen, en krijg ze zelfs niet met de grote bankschroef niet uiteen, zoals bij inslagen tijdens de wedstrijd.
Dat de tanden in hun geheel verloren kunnen gaan is een probleem, dat heb ik ook begrepen en heb Enigma dan ook teruggetrokken uit de wedstrijd.
Ik heb een oplossing gezocht en wou jullie vragen of jullie daarmee akkoord kunnen gaan:
De tanden worden zoveel mogelijk tegen een stuk rondstaal ingeperst zodat ze bij een treffer niet meer bewegen kunnen, en daarna met een laspunt vastgezet. Hier is de foto.

Is dit een oplossing dat jullie kunnen aanvaarden ?
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

Flatliner

Post by Flatliner » Thu Oct 29, 2009 8:15 am

dank u Babeth
www.wettkampfroboter.de

Post Reply