veiligheid - opzetten/afzetten
Moderator: Moderators
@Marien.
Voor de competitie dag in november wil ik eigenlijk de gevechts regels wat strenger zien toe te passen. Met name de 30sec. non actief regel.
Zodat als je om wat voor reden dan ook 30 sec niet aktief ben geweest (tegen de muur bv) je uit de wedstrijd ligt en je dan ook niet meer met de wedstrijd mag bemoeien mocht je weer aktief zijn (van de muur gehaald bv) Dit houd ook in dat je als je niet meer kan rijden en er uit ligt ook je wapen niet meer aktief mag zijn. Een aktief wapen telt niet mee voor de 30sec. regel.
Ook bij opgave dient je robot uit te zijn (geen aktieve wapens meer) en mag je robot ook niet meer aangevallen worden. Val je een opgegeven/uitgevallen robot (opzettelijk) aan wordt je gedisqualifiseerdt voor de wedstrijd (0 punten) en liefst ook geregistreeds voor het vergrijp (gele kaart) om evt een event/competitie uitsluiting uit te vaardigen.
Tevens wil ik de arena veiligheids regels wat beter toepassen. (semi) uitgeschakelde robots welke nog in de arena staan worden vaak terug op de wielen gezet alvorens de robot te de-linken/af te blazen. dit acht ik niet wenselijk. in dit soort gevallen dient de robot niet op z'n wielen te staan (evt mbv de cradle) en een wapen geblokeerdt te worden voor het veilig maken. De wapen blokering hoort bij de build eisen al zodanig te zijn dat deze een incidentele wapen aktivatie kan weerstaan en dus tegen houden.
Voor bv de RCC robots zouden ze eerst de flipper arm moeten borgen alvorens het afblazen/de-linken, zeker omdat deze eerst afgeblazen worden voor ze worden ge-de-linkt. Zelfde voor de bots van Mischa en Pepe bv. Liefst zie ik deze wapen blokeringen ook gebruikt worden bij het de-linken aan de wand. en bij het op-linken deze borgingen laten zitten tot de druk er op zit icm de link.
De boring van de wapens is dus het laatste wat je doet bij het up-linken en het eerste wat je doet bij het de-linken.
Voor de competitie dag in november wil ik eigenlijk de gevechts regels wat strenger zien toe te passen. Met name de 30sec. non actief regel.
Zodat als je om wat voor reden dan ook 30 sec niet aktief ben geweest (tegen de muur bv) je uit de wedstrijd ligt en je dan ook niet meer met de wedstrijd mag bemoeien mocht je weer aktief zijn (van de muur gehaald bv) Dit houd ook in dat je als je niet meer kan rijden en er uit ligt ook je wapen niet meer aktief mag zijn. Een aktief wapen telt niet mee voor de 30sec. regel.
Ook bij opgave dient je robot uit te zijn (geen aktieve wapens meer) en mag je robot ook niet meer aangevallen worden. Val je een opgegeven/uitgevallen robot (opzettelijk) aan wordt je gedisqualifiseerdt voor de wedstrijd (0 punten) en liefst ook geregistreeds voor het vergrijp (gele kaart) om evt een event/competitie uitsluiting uit te vaardigen.
Tevens wil ik de arena veiligheids regels wat beter toepassen. (semi) uitgeschakelde robots welke nog in de arena staan worden vaak terug op de wielen gezet alvorens de robot te de-linken/af te blazen. dit acht ik niet wenselijk. in dit soort gevallen dient de robot niet op z'n wielen te staan (evt mbv de cradle) en een wapen geblokeerdt te worden voor het veilig maken. De wapen blokering hoort bij de build eisen al zodanig te zijn dat deze een incidentele wapen aktivatie kan weerstaan en dus tegen houden.
Voor bv de RCC robots zouden ze eerst de flipper arm moeten borgen alvorens het afblazen/de-linken, zeker omdat deze eerst afgeblazen worden voor ze worden ge-de-linkt. Zelfde voor de bots van Mischa en Pepe bv. Liefst zie ik deze wapen blokeringen ook gebruikt worden bij het de-linken aan de wand. en bij het op-linken deze borgingen laten zitten tot de druk er op zit icm de link.
De boring van de wapens is dus het laatste wat je doet bij het up-linken en het eerste wat je doet bij het de-linken.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge
"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
- leo-rcc
- Site Admin
Niet mee eens, eerst afblazen voor ik ook er maar over denk in de buurt van die flipperarm te komen. Dan trek ik de link, dan borg ik de arm. zolang er stroom op de robot staat en er gas in het systeem zit kom ik niet in de buurt van de flipperarm.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Leo van Miert
Team RCC website.
Ik ben het met het borgen van mijn spinner ook niet eens. Mocht deze namelijk bij het oplinken gaan draaien dan is met dezelfde beweging de link er ook weer uit te trekken gezien ik deze dan nog vast heb. Als het wapen gaat draaien na het verwijderen van de borg dan wordt het een stuk linker.
Wel denk ik dat de arena 'guard', dat ben jij denk ik Flex, de volgorde van up en de-linken bepaald en coordineerd. Dus duidelijk aangeven wie eerst en wie laatst. Het lijkt mij dus de rijdende robots eerst naar de kant te halen en te de-linken en dan pas de robots die ergens vast staan of uitgeschakeld zijn.
Wel denk ik dat de arena 'guard', dat ben jij denk ik Flex, de volgorde van up en de-linken bepaald en coordineerd. Dus duidelijk aangeven wie eerst en wie laatst. Het lijkt mij dus de rijdende robots eerst naar de kant te halen en te de-linken en dan pas de robots die ergens vast staan of uitgeschakeld zijn.
Hoe dan?
- leo-rcc
- Site Admin
Ook daar ben ik mee akkoord. Eerst maak je van je robot een niet werkend stuk metaal, dan borg je hem.Mischa wrote:Ik ben het met het borgen van mijn spinner ook niet eens. Mocht deze namelijk bij het oplinken gaan draaien dan is met dezelfde beweging de link er ook weer uit te trekken gezien ik deze dan nog vast heb. Als het wapen gaat draaien na het verwijderen van de borg dan wordt het een stuk linker.
De volgorde van opstarten is normaal gesproken duwbots eerst, veilig uit de buurt zetten met de neus 90 graden ten opzichte van de deur. Dan de electrische bots, spinners en electrische lifters, hamers etc. Die ook weg van de deur zetten met zo indien mogelijk het wapen ook weer uit de line of fire van de deur. Dan de gas robots. Mochten die een lek hebben dan kunnen die als laatste opstarten zodat ze nog wat gas hebben als de deur dicht gaat.
Sommige organisatoren kiezen ervoor om eerst de gasrobots te doen en dan de spinners, maar daar ben ik het niet zo mee eens.
aflinken is meestal het best om de robots die nog kunnen rijden eerst naar de deur laten komen, die de-linken. Dan de gevaarlijkste robots eerst de-linken, de minder gevaarlijke laatst. Het beste is ook om de zender van de robots aan te laten staan zolang de link er nog in zit. Pas als de link eruit getrokken is de zender af zetten.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Leo van Miert
Team RCC website.
niet om het e.o.a. maar als je vreest dat de flipper/disc kan activeren bij het up/de linken lijkt het me het veiligst om het wapen geborgt te hebben.
Als hij afgaat gebeurt er qua wapen beweging niks. en merk je het gerust en kan je stappen ondernemen. Hierbij staat voorop dat het borgen gebeurt op een dusdanige manier dat je wapen in ontspannen stand staat.
Dus je flipper in onderste stand. en niet zoals bij hanibalito#? dat je een stok onder de flipper zet om hem open te houden tijdends transport en deze bij (voor) het uplinken en begassen weghaald en na het afblazen e.d. de flipper moet optillen om de stok weer terug te zetten. Ik ben al tijden niet meer met de build en veiligheidsregels bezig geweest maar ik vind het toch veiliger als je als laatste de borgingen verwijdert. En ik weet niet hoe het in de regels staat op het moment.
Dit houd dus ook in dat 'moeilijke' borgingen als afbinden niet toelaatbaar zouden zijn tenzij je deze wegsnijdt ipv los knoopt.
Als hij afgaat gebeurt er qua wapen beweging niks. en merk je het gerust en kan je stappen ondernemen. Hierbij staat voorop dat het borgen gebeurt op een dusdanige manier dat je wapen in ontspannen stand staat.
Dus je flipper in onderste stand. en niet zoals bij hanibalito#? dat je een stok onder de flipper zet om hem open te houden tijdends transport en deze bij (voor) het uplinken en begassen weghaald en na het afblazen e.d. de flipper moet optillen om de stok weer terug te zetten. Ik ben al tijden niet meer met de build en veiligheidsregels bezig geweest maar ik vind het toch veiliger als je als laatste de borgingen verwijdert. En ik weet niet hoe het in de regels staat op het moment.
Dit houd dus ook in dat 'moeilijke' borgingen als afbinden niet toelaatbaar zouden zijn tenzij je deze wegsnijdt ipv los knoopt.
Niels Schotten
Overigens gaat het uplinken en delinken qua volgorde op het moment wel goed. al duurt het af en toe wat lang omdat een roboteer nog wat speelt/test met z'n bot terwijl de andere bot up moet. en dat doen we niet als de ander niet netjes stil n z'n hoekje staat...
mijn idee is het ook om de gas bots het laatst te doen. Mocht er een benz. bot mee doen moet deze genoeg benz. mee mogen hebben om de wedstrijd te kunnen doen en ook enige tijd stationair te draaien tot alle bots up en running zijn...
mijn idee is het ook om de gas bots het laatst te doen. Mocht er een benz. bot mee doen moet deze genoeg benz. mee mogen hebben om de wedstrijd te kunnen doen en ook enige tijd stationair te draaien tot alle bots up en running zijn...
Niels Schotten
Flex, ik weiger om jouw uitleg over het borgen van flippers toe te laten passen. De eerste handeling dient altijd te zijn: aflaten van het gas.
Eerst borgen en dan pas afblazen is gewoon te gevaarlijk. Mario zegt trouwens -terwijl ik dit typ- dat hij zou weigeren dat te doen.
Ik heb genoeg near-misses gezien, zeker in het begin van de hobby, om te weten dat de enige veilige flipper eentje met een lege gasfles is.
Het is niet veel anders bij spinners, ook al hebben die niets "af te blazen", die moet je eerst ontlinken. En eerlijk gezegd ga ik ook niet graag iemand een pen in een spinner zien steken terwijl de link nog insteekt.
Borgen is vooral veiligheid vooraf. Na een gevecht is de eerste prioriteit "uitzetten".
Eerst borgen en dan pas afblazen is gewoon te gevaarlijk. Mario zegt trouwens -terwijl ik dit typ- dat hij zou weigeren dat te doen.
Ik heb genoeg near-misses gezien, zeker in het begin van de hobby, om te weten dat de enige veilige flipper eentje met een lege gasfles is.
Het is niet veel anders bij spinners, ook al hebben die niets "af te blazen", die moet je eerst ontlinken. En eerlijk gezegd ga ik ook niet graag iemand een pen in een spinner zien steken terwijl de link nog insteekt.
Borgen is vooral veiligheid vooraf. Na een gevecht is de eerste prioriteit "uitzetten".
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]
http://thehouseofchaos.wordpress.com/
http://thehouseofchaos.wordpress.com/
Om dat te doen moet je bijna altijd het wapen met de hand positioneren. Wat mij betreft einde discussie, ook wat betreft de gasrobots. Wellicht kan het per robot bekeken worden, maar ik betwijfel of we een uitzonderingsgevalletje gaan tegenkomen.Babeth wrote: En eerlijk gezegd ga ik ook niet graag iemand een pen in een spinner zien steken terwijl de link nog insteekt.
Evengoed goed dat dit even ter sprake is gebracht!
Hoe dan?
- leo-rcc
- Site Admin
Bij het oplinken doe je de borging als laatste, bij het de-linken doe je de borging als laatste. Zo simpel is het.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Leo van Miert
Team RCC website.
Prima. Wellicht moeten we dmv tafel en stoelen ook een officiele scheidsrechtersplaats maken.flex wrote:@Marien.
Voor de competitie dag in november wil ik eigenlijk de gevechts regels wat strenger zien toe te passen.
De rest lijkt me een aardige veiligheidsdiscussie. Daarin ben ik het eens met Leo's richtlijnen.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.
Hou ik het ook bij Leo's laatste statement.
Maar ik kom vaak genoeg tegen dat de borging bij het uplinken al voortijdig is verwijderdt.
En wat is de visie over het terug op de wielen zetten alvoorens te delinken? want dat gebeurt ook nog vaak. En er zijn er die zeggen dat die orientatie de enige is waarin hun robot 'veilig' kan worden uitgeschakeld.
Maar als er dan met de linken wordt gewacht tot het gas op is, en ondertussen de bediener er nog naast staat in de arena, is dat niet veilig in mijn ogen. de robot kan er potentieel vandoor gaan... En dus moet hij dan op e.o.a. manier op een bok staan dat hij er niet vandoor kan. MAAR het kan gevaarlijk zijn, zeker bij heavies, als je de robot eerst moet optillen om hem op een cradle te zetten.
Blok hout oid mee de arena in nemen en de bot daar op omklappen?
Bij robots die wegens schade aan de aandrijving toch al nergens meer heen konden hebben hier wijnig last van... maar er zijn er zat met 1 zijde die het dan nog wel doet. en die kunnen dan vaak toch te rap omdraaien en de bediener aanrijden...
Mischien een regelwijziging indienen ter beoordeeling dat het delinken/afblazen in na genoeg elke orientatie van de bot moet kunnen geschieden?
Maar ik kom vaak genoeg tegen dat de borging bij het uplinken al voortijdig is verwijderdt.
En wat is de visie over het terug op de wielen zetten alvoorens te delinken? want dat gebeurt ook nog vaak. En er zijn er die zeggen dat die orientatie de enige is waarin hun robot 'veilig' kan worden uitgeschakeld.
Maar als er dan met de linken wordt gewacht tot het gas op is, en ondertussen de bediener er nog naast staat in de arena, is dat niet veilig in mijn ogen. de robot kan er potentieel vandoor gaan... En dus moet hij dan op e.o.a. manier op een bok staan dat hij er niet vandoor kan. MAAR het kan gevaarlijk zijn, zeker bij heavies, als je de robot eerst moet optillen om hem op een cradle te zetten.
Blok hout oid mee de arena in nemen en de bot daar op omklappen?
Bij robots die wegens schade aan de aandrijving toch al nergens meer heen konden hebben hier wijnig last van... maar er zijn er zat met 1 zijde die het dan nog wel doet. en die kunnen dan vaak toch te rap omdraaien en de bediener aanrijden...
Mischien een regelwijziging indienen ter beoordeeling dat het delinken/afblazen in na genoeg elke orientatie van de bot moet kunnen geschieden?
Niels Schotten
- leo-rcc
- Site Admin
Ik zie er geen probleem in om mijn robots op zijn kant te zetten om de link eruit te halen, of te ontgassen.
Het opstarten doe ik meestal wel met de wielen op de grond om de eenvoudige reden dat ik de link goed wil aandrukken en wil verifieren of de afblaas (die naast de link zit) goed dicht is. Dat zou ook kunnen als die op de cradle staat, dat is mij om het even.
Het is gewoon een probleem van ontwerp ook. Niet elk ontwerp leent zich even goed om meer dan 1 link te plaatsen laat staan een afblaasklep. Dus je zult toch een keuze moeten maken waar je die zaken plaatst en dat kan nu eenmaal niet altijd waar je er overal bij kan. Mocht het echt nodig zijn kan je Hannibalito 1 en 3 wel ontgassen en de-linken van onder, maar gezien hun gewicht is de robot op zijn zij zetten net zo makkelijk en in mijn ogen veiliger, mits je in de gaten houd dat je niet in de vuurlinie van de flipper komt.
Het opstarten doe ik meestal wel met de wielen op de grond om de eenvoudige reden dat ik de link goed wil aandrukken en wil verifieren of de afblaas (die naast de link zit) goed dicht is. Dat zou ook kunnen als die op de cradle staat, dat is mij om het even.
Dat is erg problematisch, zeker bij feathers. In onze heavy hebben we een gat in de bodem zitten dat je de robot kan ontgassen en de link kan trekken als hij ondersteboven ligt. Bij feathers is dat veel moeilijker omdat de robot al zo klein is dat gaten op meerdere plaatsen al erg precair worden. Je voorkomt eigenlijk nooit een risico, wil iemand Obsidian ontgassen en de-linken terwijl die ondersteboven ligt moet die zijn arm er nogal ver in steken, dat is momenteel niet anders.Mischien een regelwijziging indienen ter beoordeeling dat het delinken/afblazen in na genoeg elke orientatie van de bot moet kunnen geschieden?
Het is gewoon een probleem van ontwerp ook. Niet elk ontwerp leent zich even goed om meer dan 1 link te plaatsen laat staan een afblaasklep. Dus je zult toch een keuze moeten maken waar je die zaken plaatst en dat kan nu eenmaal niet altijd waar je er overal bij kan. Mocht het echt nodig zijn kan je Hannibalito 1 en 3 wel ontgassen en de-linken van onder, maar gezien hun gewicht is de robot op zijn zij zetten net zo makkelijk en in mijn ogen veiliger, mits je in de gaten houd dat je niet in de vuurlinie van de flipper komt.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Leo van Miert
Team RCC website.
Niet om het op de man te spelen maar meer ter illustratie.. als ik het goed heb Leo laat jij eerst je gas af voor je de link trekt, dit om te voorkomen dat een mogenlijke puls bij het delinken of het leeg lopen van een condensator de klep/motor triggerdt. Hoe groot acht je die kans werkelijk en zou dat niet mischien onder een slechte save stel situatie hebben? of zou je er nog een switch bij moetten hebben om het circuit leeg te maken, gelijk als op je PC nog een keer de powerbutton indrukken na het verwijderen van de 230v stekker uit de voeding om de voeding en mobo leeg te maken. Je ziet dan immers nog wat ledjes flitsen en fans opstarten door de rest stroom in het systeem...
Maar goed, na het de linken kan je ff een paar tellen wachten voor je de afblaas opent. waarbij ik weet dat het een probleem is dat de bots zich zelf lanceren...
En volgens mij heb ik roboteers gezien die in de arena hun voet op de flipper plaat van hun feather drukken bij het delinken. lijkt me met de FP fippers van nu zeker niet veilig.
... waar is het veiligheids topic ergens en move deze reeks posts anders die kant op...
Maar goed. linken en delinken blijven de gevaarlijkste momenten en ik wilde zien hoe e.e.a. veiliger kan. bots welke K.O. zijn niet op de wielen zetten bij het delinken lijkt me daarbij het voornaamste. juist bij beschadigde bots wordt de onvoorspelbaarheid hoger en daarmee ook het gevaar.
Maar goed, na het de linken kan je ff een paar tellen wachten voor je de afblaas opent. waarbij ik weet dat het een probleem is dat de bots zich zelf lanceren...
En volgens mij heb ik roboteers gezien die in de arena hun voet op de flipper plaat van hun feather drukken bij het delinken. lijkt me met de FP fippers van nu zeker niet veilig.
... waar is het veiligheids topic ergens en move deze reeks posts anders die kant op...
Maar goed. linken en delinken blijven de gevaarlijkste momenten en ik wilde zien hoe e.e.a. veiliger kan. bots welke K.O. zijn niet op de wielen zetten bij het delinken lijkt me daarbij het voornaamste. juist bij beschadigde bots wordt de onvoorspelbaarheid hoger en daarmee ook het gevaar.
Niels Schotten
- leo-rcc
- Site Admin
flex wrote:als ik het goed heb Leo laat jij eerst je gas af voor je de link trekt, dit om te voorkomen dat een mogenlijke puls bij het delinken of het leeg lopen van een condensator de klep/motor triggerdt. Hoe groot acht je die kans werkelijk en zou dat niet mischien onder een slechte save stel situatie hebben?
Ik begrijp je zin niet. Kan je hem anders formuleren?
O dat doen ze 1 keer fout en daarna nooit meer schat ik zo. Maar dat is iets waar we zelf bij staan en roboteers op kunnen aanspreken als we dat zien gebeuren.flex wrote:En volgens mij heb ik roboteers gezien die in de arena hun voet op de flipper plaat van hun feather drukken bij het delinken. lijkt me met de FP fippers van nu zeker niet veilig.
Dat is bij deze geregeld.flex wrote:... waar is het veiligheids topic ergens en move deze reeks posts anders die kant op...
Dat is zo, maar de kans dat ze afgaan bij beschadiging is ook groter als je ze beweegt, dus als je de robot op de cradle zet met gas erin loop je ook al een iets hoger risico. Je kunt wel op alle slakken zout gaan leggen maar een beetje common sense en elkaar op situaties attenderen zorgt ervoor dat je je complete regelboek niet elke week opnieuw moet gaan schrijven.flex wrote:Maar goed. linken en delinken blijven de gevaarlijkste momenten en ik wilde zien hoe e.e.a. veiliger kan. bots welke K.O. zijn niet op de wielen zetten bij het delinken lijkt me daarbij het voornaamste. juist bij beschadigde bots wordt de onvoorspelbaarheid hoger en daarmee ook het gevaar.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Leo van Miert
Team RCC website.