veiligheid - opzetten/afzetten

Voor overleg binnen en tussen DRG commissies

Moderator: Moderators

leo-rcc
Site Admin

Post by leo-rcc » Tue Sep 30, 2008 10:48 am

btw, sommigen denken misschien dat ik als ik klaar ben met Hannibalito 3 dat ik die flips doe om te spelen maar niets is minder waar. Hannibalito 1 heeft geen pulsed klep zoals H3 dus daar kan ik de flipper activeren en daar houden om de fles af te blazen.

Hannibalito 3 opent zijn klep maar voor een aantal milliseconden en sluit dan weer. Om die af te blazen moet ik dus constant flippen.

Ik blaas het liefst zoveel mogelijk gas af voor de deur open gaat, daarom doe ik dat.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Edwin

Post by Edwin » Tue Sep 30, 2008 5:21 pm

Gas is veruit het gevaarlijkste wat we gebruiken in de robots.
Daarom heb ik (zeker aan het einde van een gevecht) het liefst geen gas meer. Daarom heb ik een knop op de afstandsbediening, waarmee ik het hele systeem leeg blaas. Het heeft ook al eens een verloren wedstrijd opgeleverd. Maar het is een prijs die ik graag betaal voor veiligheid.
Mocht het systeem haperen, zal ik eerst de robot van de zijkant benaderen, ofwel UIT de firing-line (ook al hij ondersteboven ligt) en de link eruit trekken.
Dan weet ik dat de robot niets meer doet. Dan pas ga ik er met mijn vingers in om een kraan open te draaien.

Maar ik ben ervoor om duidelijke richtlijnen te hebben.
Ook ben ik voor een arena-meester die op de hoogte is van alle links, kranen, klepjes en schakelaars van elke robot.
Dit kan als hij bij de tech-check aanwezig is.
It is just a machine!!!

flex

Post by flex » Tue Sep 30, 2008 9:24 pm

Leo, je had het er eens over dat je eerst afblaast (ook met de dumpvalve dus) voor je de link trekt. omdat je zeker wilde zijn dat de flipper niets meer kan doen als je de link trekt. Had te doen dat je vreest voor een klep die bij het delinken zou kunnen openen (door een 'transient puls' zoals dat mooi heet). dus eerst geen gas, dan maakt het niet uit mocht de klep openen bij het de linken... van de ene kant, ja veilig, van de andere kant ook weer onveilig, robot is immers nog aktief terwijl je met je handen bezig bent in de bot om de kraan te openen e.d. En maakt de procedure ook weer langer duren.

Edwin trekt juist eerst de link zodat de klep niets meer kan doen en waagt het dan pas om de dumpvalve te openen e.d.

kan verschillende hardware zijn, of persoonlijk gevoel van de juiste veilige methode.
Maar ik was onder de veronderstelling dat de RW regels waren dat je eerst de link trok voor je ook maar wat anders deedt..
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

kos

Post by kos » Tue Sep 30, 2008 9:41 pm

Voor TAN is het eerst de link eruit en dan afblazen.
Technically speaking, Whiskey is a solution.

flex

Post by flex » Tue Sep 30, 2008 9:43 pm

@Edwin, er is ooit sprake geweest van een delink handleiding voor elke bot, welke bij de arena marshal dient te zijn zodat die de robots kon delinken, terwijl het team andere dingen doet (overwinnings interviews e.d.) over het algemeen is bevonden dat het handiger is om iemand met intieme knowhow (de bouwer/team lid) van de bot hem te delinken.

Bij een gevecht met >2 bots is het de bedoeling dat eerst de werkende bots naar de kant komen om uit te worden gezet. Eerste uitzondering: een aktieve bot kan proberen een geparkeerde werkende bot (muurbloempje) van de wand te halen zodat ook deze naar de uitgang kan komen om te delinken. en evt een bot naar de uitgang te duwen als dat zou kunnen. hoe meer er zonder direkt menselijk contact bij de uitgang kunnen komen om te delinken hoe beter.
Pas als alle mogelijke bots aan de kant zijn ge delinkt kan 1 voor 1 de andere bots gedelinkt worden. Hierbij is het m.i. dat je de link trekt en de arena verlaat, en dan de ander bot(s) ook om de beurt delinken. als ze allemaal zonder stroom stan kan er afgeblazen worden. Anderen zien liever link en gas gelijk uitgeschakelt. maar het idee is om de bots zsm veilig te hebben. Geen stroom, wel gas hoort ook een veilige conditie te zijn.
Eenmaal zonder stroom en gas kunnen de robots uit de arena gehaald worden.

Huidig zie je (te vaak) dat iemnad de robot in de arena delinkt e.d en dan de robot uit de arena haalt terwijl er nog een andere robot aktief 'uitgeschakeld' is. Bij club events niet direct een groot imago probleem. maar het is te stellen dat je bij een publiekelijk event zeker geen problemen wil, en dat we op de clubdagen wat blind zijn voor de gevaren.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

leo-rcc
Site Admin

Post by leo-rcc » Tue Sep 30, 2008 9:53 pm

Er is geen RW regel voor, en die zal er ook niet komen. Voor de ene robot is eerst afblazen beter, voor de ander eerst de-linken. Het hangt ook van het type klep af dat gebruikt word bijvoorbeeld.

Daarbij geeft Edwin al aan dat hij afblaast voor de robot als het kan. De reden dat Edwin liever eerst de link trekt is omdat zijn afblaas diep in de robot zit en hij liever niet met zijn onderarm in een live robot zit, wat logisch is.
Last edited by leo-rcc on Tue Sep 30, 2008 10:39 pm, edited 1 time in total.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.

leo-rcc
Site Admin

Post by leo-rcc » Tue Sep 30, 2008 10:37 pm

Dit is Pete Lale's versie.
As RoamingRobots Arena Marshall I Take Pride In Knowing How Each And Every Robot Fighting In The arena is Armed And the procedure for doing so as most of you know when i'm peering over your shoulders as you do so .....

Because it's down to me to make them safe in the aftermath that you leave in the arena after a good fight ... as far as a printed sheet thats a great idea in triplicate 1 for the team 1 for the techcheck and 1 for the arena staff ..... I TOTILLY AGREE ....

i try to run a safe arena and to the best of my knowledge i do ....... as for robots firing on gassing up i think i can count on 1 hand the number of times this has happened, and as for not being aware of the procedure it has only happened once at Folkstone when splinter tried to part my hair head and shoulers with his axe only managing to hit my hand ouch!!!! ... As for who decides the procedure the teams know there bots better than anyone so its down to them to do it in the safest way possible so the procedure should be written and supplied by them. BUT ALL IN ALL A VERY GOOD IDEA LETS RUN WITH IT AND LETS ALL BE SAFE !!!!!!!!!!!!!!!
Dat verhaal met Splinter is de reden dat ik altijd eerst afblaas en dan pas de link trek. In realiteit zal ik best 999 keer eerst de link kunnen trekken van al onze gasbots en er zal niks gebeuren, maar ik zit niet te wachten op die 1 op 1000 kans dat hij wel misvuurt. Daarom doe ik gas eerst, link tweede.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.

maddox

Post by maddox » Wed Oct 01, 2008 7:05 am

Veiligheid is bij Team RCC toch belangrijk.

Bij simpele klepsystemen, zoals in de Hannibalito's is het
A) interessant te kunnen afblazen in de arena zonder dat er iemand bij is.
B) alles gasloos te maken voor er iets anders gebeurd.

Bij complexere systemen is het iets moeilijker de sequentie goed te krijgen. Zo hebben we met Obsidian, met het lagedruk systeem, en de commerciële Norgren 5/3 Klep toch een near miss gehad.
Nu had delinken geen verschil gemaakt in dit geval.

Als we het gewicht over hebben, krijgt Obsidian een afstandsbestuurde afblaasklep. Maar dat is waanzin voor feathers, die 600+ gram extra is gewoon teveel van't goeie, en de extra kostprijs van om en nabij de €100 voor een nieuwe klep is voor de meeste roboteers een stevig struikelblok.

Ikzelf ben zowiezo tegen nieuwe regels, en zou niet liever zien dat de regels veel beknopter zouden worden.
Maar een aanbeveling voor een afstandsbestuurde afblaasklep of RC relais waarmee je de hele machine uitgezonderd de ontvanger en dat relais stroomloos kan mee zetten is geen slechte zaak.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Babeth

Post by Babeth » Wed Oct 01, 2008 1:12 pm

Is het mogelijk voor de arena-marshal om bij elke robot afzonderlijk te gaan horen/zien waar de link/afblaasklep/eventuele andere dingen zit ?

Volgens de regels moeten de plaatsen waar die zitten altijd duidelijk gemarkeerd zijn. Misschien is het handig als elk team daarnaast ook een klein schema van hun robot(ten) maakt, een tekening waarop die ingangen te zien zijn, en die aan de arena-marshal geeft.
Als ik het me goed herinner probeert Leo al een tijdje een data-base samen te stellen van de tech-checks, misschien kan dat daarbij ? Hebben we meteen een soort draaiboek van elke robot qua veiligheidsrisico's enzo.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

leo-rcc
Site Admin

Post by leo-rcc » Wed Oct 01, 2008 4:16 pm

Babeth wrote:Als ik het me goed herinner probeert Leo al een tijdje een data-base samen te stellen van de tech-checks,
Ik probeer niks, die heb ik al lang in gebruik. :)
Babeth wrote: misschien kan dat daarbij ? Hebben we meteen een soort draaiboek van elke robot qua veiligheidsrisico's enzo.
Uiteraard kan dat.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.

WJ

Post by WJ » Wed Oct 08, 2008 10:00 am

mischien een tip voor mensen met flippers...
Zet je flip klep open, en draai langzaam de fles open. Zo gaat je flipperarm langzaam omhoog, en mocht je dan toch een electrische storing hebben waardoor de klep vuurt, gebeurt er niets omdat de klep toch al open staat.
Andersom is hetzelfde verhaal...

Post Reply