vormen competitie

Het DRG promoteam komt naar je toe!

Moderator: Moderators

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

vormen competitie

Post by MJM » Sat Oct 28, 2017 10:58 am

Tijdens Facts 2017 hebben we geëxperimenteerd met een andere opzet van show/competitie.
Waar we normaal het hele evenement verschillende wedstrijden indeelden en elke robot tijdens elke wedstrijd punten kon halen, is nu een dubbel eliminatie toernooi gespeeld. Daarnaast was voor alle beginnende, gekwetste of uitgeschakelde robots de mogelijkheid aan funfights mee te doen door op het white board in te schrijven.
Hoe hebben jullie dit ervaren?
Welke heeft, nu, jullie voorkeur?
Wat kan er verbeterd worden?

Ik constateerde zelf dat:
- een aantal deelnemers blij was dat ze niet tegen (heftige) spinners hoefde aan te treden
- sommige finales uiteindelijk een "best of 3 matches" is geworden. Dat is heel eerlijk, maar kan ook heel destructief zijn.
- veel deelnemers betekend ook veel ronden en tijd, en minimaal 7 van de 9 shows zijn daar voor nodig
- sommige deelnemers erg lang wachtten met invullen van whiteboard fights, zodat ik zelf actief moest indelen om de shows gevuld te krijgen
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: vormen competitie

Post by leo-rcc » Sat Oct 28, 2017 12:48 pm

Dubbel eliminatie heeft zeker mijn voorkeur. Ook 1 tegen 1 heeft altijd mijn voorkeur dus daar ben ik ook blij mee.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Re: vormen competitie

Post by Mischa » Sat Oct 28, 2017 1:44 pm

Ik heb het gemist, hoe werkt dubbel eliminatie precies?
Hoe dan?

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Re: vormen competitie

Post by MJM » Sat Oct 28, 2017 2:48 pm

Dat werkt ongeveer zo:
- gevechten zijn 1 tegen 1
- winnaars gaan door in de winnaarstak, verliezers schuiven naar de verliezerstak
- verliezen in de verliezerstak (2e verlies dus) betekent uitschakeling
- uiteindelijk spelen de winnaar van de winnaars, en de winnaar van de verliezers, een finale om de toernooiwinst
- omdat je pas uitgeschakeld bent na 2 verliespartijen kan het nodig zijn een 2e beslissende finale te spelen
De bijgevoegde uitslagen laten het zien.
Attachments
Facts 2017.pdf
(154.75 KiB) Downloaded 407 times
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: vormen competitie

Post by Jeroen » Sat Oct 28, 2017 3:15 pm

De 2de finale kwam 1 keer voor in de competitie van de beetles en ik vond het erg vermakelijk:)

Ik heb verder geen klachten gehoord, wel wat opmerkingen over jurybeslissingen, waarvan we de criteria duidelijker moeten benoemen denk ik in de toekomst. Ik heb nog niet alle gevechten gededit, maar tot nu toe sta ik achter alle beslissingen.
What goes up must come down...

User avatar
Zenith
Site Admin
Posts: 1210
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:58 pm
Location: Rotterdam
Contact:

Re: vormen competitie

Post by Zenith » Sat Oct 28, 2017 3:33 pm

Double-elim heeft zeker de voorkeur hier.

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: vormen competitie

Post by kalme nelis » Sat Oct 28, 2017 7:47 pm

De format was even wennen maar pakte wel goed uit.
Lag je uit de competitie zette je jezelf gewoon bij de whiteboards erbij.

stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

Re: vormen competitie

Post by stef » Sat Oct 28, 2017 8:22 pm

Vond deze vorm leuker, dan dat iedereen evenveel rijd en met punten werkt. Echter voordeel van dat systeem is dat je geen jury nodig hebt en ook geen discussie kan krijgen over de uitslag.
Met deze double-elim weet je gewoon dat je moet winnen anders is het gewoon afgelopen.
Ik zou zegen in Utrecht gewoon weer het zelfde doen als in Gent.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Re: vormen competitie

Post by MJM » Sat Oct 28, 2017 10:24 pm

Deze keer heb ik de indeling door loting laten ontstaan. Het is ook mogelijk met "seeds" (plaatsingsrangorde) te werken.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Re: vormen competitie

Post by inventor » Sun Oct 29, 2017 2:58 pm

Ik vond het een leuke competitievorm en het is wat mij betreft prima om het in Utrecht ook zo te doen.

's Avonds met zijn allen wat eten klinkt als een goed plan!
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Re: vormen competitie

Post by Mischa » Sun Oct 29, 2017 4:20 pm

Zelfde als de huidige RobotWars dus? Zeker interessant, alleen na twee verliezen lig je er dan uit, met het puntensysteem blijf je tot het eind in de race. Voor de feathers beviel mij dit altijd wel.
Hoe dan?

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: vormen competitie

Post by Jeroen » Sun Oct 29, 2017 5:17 pm

MJM wrote:Deze keer heb ik de indeling door loting laten ontstaan. Het is ook mogelijk met "seeds" (plaatsingsrangorde) te werken.
Alhoewel ik een loting helemaal prima vind. Vond ik het wel een beetje lastig om te zien dat eerste gevechten dus ook in hetzelfde team kan plaatsvinden, en ook dat onze duitse vrienden helemaal hierheen komen om vervolgens elkaar direct tegen te komen in de competitie.

Maar dat is natuurlijk altijd het risico van eerlijk loten.
What goes up must come down...

stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

Re: vormen competitie

Post by stef » Sun Oct 29, 2017 6:25 pm

wij gaan toch ook altijd naar Duitsland om vervolgens alle Nederlanders tegen elkaar te laten rijden? in iedergeval was dat tijdens intermodelbouw wel zo.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: vormen competitie

Post by Jeroen » Mon Oct 30, 2017 1:33 am

De enige keer dat ik er was, was dit niet het geval.
What goes up must come down...

User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Re: vormen competitie

Post by Mischa » Mon Oct 30, 2017 9:43 am

Jeroen wrote:
MJM wrote:Deze keer heb ik de indeling door loting laten ontstaan. Het is ook mogelijk met "seeds" (plaatsingsrangorde) te werken.
Alhoewel ik een loting helemaal prima vind. Vond ik het wel een beetje lastig om te zien dat eerste gevechten dus ook in hetzelfde team kan plaatsvinden, en ook dat onze duitse vrienden helemaal hierheen komen om vervolgens elkaar direct tegen te komen in de competitie.

Maar dat is natuurlijk altijd het risico van eerlijk loten.
Je kan ook twee potten (een duitse en een nederlandse) maken en daaruit lotentegen elkaar trekken. Nog steeds eerlijk en zo komen we in elk geval niet tegen onszelf uit.
Hoe dan?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests