removeble link, how to

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
Leo Groeneveld
Posts: 1
Joined: Sun Apr 28, 2019 9:44 pm

removeble link, how to

Post by Leo Groeneveld » Sun Apr 28, 2019 9:58 pm

Hoi,

Ik mag me bezighouden met het uitdenken van een removable link voor onze (Cematec) robot, welke 22 juni ingezet zal gaan worden.

Ik zag in een filmpje een doorgesoldeerde (kortgesloten) connector. Dit is iets wat ik zelf ook in gedachten had. Ik heb alleen nog geen oplossing voor het tegendeel. Deze moet vast op de robot zitten en ik heb nog geen idee hoe ik een XT60 plug goed kan vastmaken aan een metalen plaat.

Hoe kan ik een XT60 connector goed vastzetten op een plaat? Kan iemand een foto/tekening plaatsen hoe dit op te lossen is?

Alvast bedankt en mvg,

Leo

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: removeble link, how to

Post by kalme nelis » Mon Apr 29, 2019 1:30 am

Vaak maak ik gebruik van een 3mm gat door de connector heen om dan een 3mm boutje te gebruiken. De afstand tussen de koperen buisjes is voldoende om geen sluiting te creëren en door een moertje of dikker ringetjes tussen de connector en plaat te houden maak je het plaatsen van de link ook iets makkelijker.

Andere optie waar ik nu naar kijk daar ik nu een 3d printer heb is het printen van een xt60 houder.
https://www.thingiverse.com/search?q=xt ... 644d840e00
Last edited by kalme nelis on Mon Apr 29, 2019 7:07 am, edited 1 time in total.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: removeble link, how to

Post by maddox » Mon Apr 29, 2019 6:17 am

Tie-raps , zo werkt het in Nebelwerfer. Boor een patroon van gaatjes (2-4) rond de XT60 en trek maar vast.

Als je echt zeker wil zijn kan je nog altijd hotglue of 2K lijm gebruiken als extra.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Re: removeble link, how to

Post by MJM » Sat Jun 29, 2019 10:10 am

Na, tijdens INDI 2019, een paar keer flink gefriemeld te hebben om onvindbare, kleine stekers uit een mini-gat te halen, stel ik voor een standaard link en methode te gaan gebruiken.
Wat is er de juiste maat voor FW en goed beet te pakken?
Hoe kunnen we markeren waar de link zit?
Dit beide tijdens tech-check te controleren.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: removeble link, how to

Post by maddox » Sat Jun 29, 2019 11:00 am

Sommigen onder ons gebruiken de "klassieke" modelbouw spullen, zoals EC of XT stekkers.
Anderen blijven bij de Andersons/powerpole, en nog anderen gebruiken iets zelfbouw.


Nu, 1 optie is de links te laten voor wat ieder wil, maar er een vlaggetje, handvaatje of voldoend grote lus aan zetten zou voor niemand een probleem mogen zijn. Ergo, wat ziet men als "voldoende houvast" en hoe klein mag het link-luik/gat worden.

Ik weet dat ik door een aantal factoren het al sowieso moeilijk heb om een link te steken of te trekken. Dus ik wil groter :) .
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: removeble link, how to

Post by kalme nelis » Sat Jun 29, 2019 3:31 pm

Als we gaan standaardiseren acht ik de xt90 of vergelijkbaar het meest geschikt voor feathers, inclusief de zwaarste spinners. Probleem is dan wel dat we die regel ook naar de buitenlanders die deelnemen moeten toepassen.

Een serie stickers printen die tijdens de eerste tech-check door de beoordelende geplaatst word is wel een optie waar weinigen commentaar op zullen hebben.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Re: removeble link, how to

Post by MJM » Sat Jun 29, 2019 5:40 pm

Die stickers zouden veel helpen en zijn eenvoudig te realiseren (zitten volgens mij op elke racewagen of vliegtuig).
Misschien hoeft er niet 1 steker standaard te zijn, maar zijn er meer mogelijkheden. Zelf maak ik er altijd een touwtje of Tiewrap eraan met verdikking of een lusje. Deze kan altijd buiten de robot steken.
In de FRA-regels staat daar niets over meen ik?
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: removeble link, how to

Post by kalme nelis » Sun Jun 30, 2019 4:21 am

6.1.1 Removable Link The main power cut-off MUST be an insulated,removable link, which must NOT be in place unless the robot is in the arena or under the supervision of a technician.The link must be removable without the use of tools. A key or switch is not allowed.
6.1.2 Accessibility The link must be positioned in a visible part of the robot's bodywork, fitted away from any operating weaponry or drive, and this position must be clearly marked.
6.1.3 Covers The link may be fitted under a cover, but the cover must be able to be opened without the use of tools.
6.1.4 Kill Switch If the robot uses an internal combustion engine(s), the "Power" cut-off must take the form of a clearly labelled"Kill" switch. See Section 7 forfurther details on engines.
6.1.5 Inverted Link Robots in the heavyweight class that are capable of being driven inverted, having a removable link fitted that is only accessible when the robot is the right way up, must have a duplicate link fitted in theopposing panel, so as to allow the robot to be disarmed when inverted.

Anders dat de link duidelijk gemarkeerd of zichtbaar moet zijn stellen ze weinig eisen aan de vorm ervan.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Re: removeble link, how to

Post by MJM » Sun Jun 30, 2019 8:59 am

Dan moeten we een duidelijke markering laten aanbrengen, liefst eenduidig.
Ook moeten techchecker en arena marshall beoordelen of de link door hen te trekken is, anders moet daar ter plekke een aanpassing voor gedaan worden.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: removeble link, how to

Post by flex » Sun Jun 30, 2019 9:55 pm

Ik heb in mijn jaren maar weinig problemen ondervonden met de links en het de-linken. in enkele gevallen ff rap de multitool er bij pakken (punt tang).
Het duidelijk markeren, zoals al in de regels staat (!) is nog niet echt een controle punt geweest volgens mij.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 26 guests