electricische grote battlebot

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
benvanoevelen
Posts: 2
Joined: Sun Jan 06, 2019 8:01 pm

electricische grote battlebot

Post by benvanoevelen » Sun Jan 06, 2019 8:13 pm

Ik ben zelf een battlebot aan het ontwerpen als mijn eindwerk.
het is niet de bedoeling dat ik deze ook echt ga bouwen, ik maak enkel een ontwerp dus geld is niet echt een probleem in het ontwerp.
De bot die ik ontwerp moet wel de regels van Battlebots volgen dus is vrij grootschalig. Nu ben ik bezig met een flipper als wapen pneumatisch aan te sturen. Ik vind echter enkel compresoren op deze schaal die werken op een 3 fasig net of op wisselspanning zoals uit een stopcontact.

Ik kan echter moeilijk een battlebot maken die in het stopcontact moet zitten tijdens een gevecht. Hoe pak ik zoiets aan?

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: electricische grote battlebot

Post by kalme nelis » Sun Jan 06, 2019 8:27 pm

Meestal gebruiken we een gas in een fles onder druk ipv een verlengsnoer. Battlebots verbied het gebruik van CO2 zoals hier in europa gebruikelijk is maar accepteert wel zuurstof/lucht onder druk.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: electricische grote battlebot

Post by maddox » Sun Jan 06, 2019 8:59 pm

In Battlebots worden persluchtflessen toegelaten, en die kunnen afgevuld zijn met gecompresseerde lucht tot 400bar (duikflessen en dergelijke, voor de kleinere machines paintball flessen).
In Robot Wars is dat beperkt tot 70 bar, maar mogen we wel CO2 gebruiken.

Machines met compressoren zijn zeer beperkt gebruikt in het verleden, en dan voornamelijk in de featherweight klasse, met die goedkope autocompressoren. We hebben er naar gekeken om zelf een compressor te bouwen met een sterke brushless motor. Maar als je zo ver kan gaan, dan is de overstap naar hydraulica zo gemaakt en dat heeft andere voordelen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

benvanoevelen
Posts: 2
Joined: Sun Jan 06, 2019 8:01 pm

Re: electricische grote battlebot

Post by benvanoevelen » Mon Jan 07, 2019 5:43 pm

bedankt voor het snelle antwoord
nu ben ik weer een stapje dichter

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests