staalsoorten en toepassingen

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

staalsoorten en toepassingen

Post by Mischa » Tue Aug 02, 2016 10:01 pm

In een gesprek over hardox kwam iemand met S420 hoogsterkte staal. Het schijnt goedkoper en toegankelijker te zijn dan hardox, maar wat is eigenlijk het verschil? Is hoogsterkte staal interessant voor de robotbouw? Als bepantsering of juist als frame?
Hoe dan?

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: staalsoorten en toepassingen

Post by maddox » Wed Aug 03, 2016 12:48 am

Het is evenals Hardox een laaggelegeerde staalsoort met een vergelijkbare treksterkte, maar met iets gemakklijkere verwerkbaarheid, omdat het minder hard is.

Ondertussen hebben we ook Creusabro geprobeerd. Zelfs al is het op papier gelijkwaardig, de resultaten die we gezien hebben zijn beduidend minder dan die van Hardox.

Misschien dat dat S420 staal beter is voor de toepassing, maar dat gaan we pas weten als iemand het probeert.

Ik ga het voorlopig wel bij Hardox houden. De toegang ertoe is zo slecht nog niet, en de prijs , tja, ongeveer 5% van die van titanium....
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Upstart
Posts: 349
Joined: Wed May 01, 2013 2:35 pm
Location: Emmen

Re: staalsoorten en toepassingen

Post by Upstart » Wed Aug 03, 2016 7:44 am

En hoe zit het met het lassen van ongelegeerd staal en Hardox... Kunnen deze twee goed aan elkaar gelast worden?
http://www.wallieonline.nl
https://www.youtube.com/user/wallieonline

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: staalsoorten en toepassingen

Post by maddox » Wed Aug 03, 2016 8:04 am

Ik heb er geen enkel probleem mee. De aanbevolen toevoegmaterialen voor TIG zijn dezelfde om 2 verschillende, doch andere soorten staal aan elkaar te lassen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Re: staalsoorten en toepassingen

Post by Mischa » Wed Aug 03, 2016 9:25 am

Dank Upstart, die vraag had ik ook! Dus gewoon staal op hardox lassen doe ik ook met tigrod 16.95? en mig lassen moet ook gewoon kunnen toch?
Hoe dan?

kos
Posts: 1913
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:32 pm

Re: staalsoorten en toepassingen

Post by kos » Wed Aug 03, 2016 10:11 am

Mischa wrote:In een gesprek over hardox kwam iemand met S420 hoogsterkte staal. Het schijnt goedkoper en toegankelijker te zijn dan hardox, maar wat is eigenlijk het verschil? Is hoogsterkte staal interessant voor de robotbouw? Als bepantsering of juist als frame?
Hier worden 2 dingen door elkaar gehaald. De rekgrens en de hardheid.

De aanduiding S420 verwijst naar de rekgrens van 420 N/mm². Dit is een stuk beter dan standaard constructiestaal S235 (vroeger genaamd staal37 / st37) maar S420 zit nog niet op de helft van Hardox.
Bij Hardox 450 wordt de hardheid in Brinell aangegeven. Hoewel de fabrikant geen garantie geeft, heeft dit gemiddeld voor dunne plaat een rekgrens van 1100-1300 N/mm². Echter de zones die bijvoorbeeld door lassen of snijden warmer zijn geworden dan een 200-250C, worden weer zachter en verliezen een deel sterkte.

S420 lijkt mij prima bruikbaar voor sommige framedelen, maar niet als pantser.
Technically speaking, Whiskey is a solution.

User avatar
Damic
Posts: 210
Joined: Wed Jul 27, 2016 5:56 pm
Location: Mechelen [BE]
Contact:

Re: staalsoorten en toepassingen

Post by Damic » Wed Aug 03, 2016 5:55 pm

kos wrote:
Mischa wrote:In een gesprek over hardox kwam iemand met S420 hoogsterkte staal. Het schijnt goedkoper en toegankelijker te zijn dan hardox, maar wat is eigenlijk het verschil? Is hoogsterkte staal interessant voor de robotbouw? Als bepantsering of juist als frame?
Hier worden 2 dingen door elkaar gehaald. De rekgrens en de hardheid.

De aanduiding S420 verwijst naar de rekgrens van 420 N/mm². Dit is een stuk beter dan standaard constructiestaal S235 (vroeger genaamd staal37 / st37) maar S420 zit nog niet op de helft van Hardox.
Bij Hardox 450 wordt de hardheid in Brinell aangegeven. Hoewel de fabrikant geen garantie geeft, heeft dit gemiddeld voor dunne plaat een rekgrens van 1100-1300 N/mm². Echter de zones die bijvoorbeeld door lassen of snijden warmer zijn geworden dan een 200-250C, worden weer zachter en verliezen een deel sterkte.

S420 lijkt mij prima bruikbaar voor sommige framedelen, maar niet als pantser.
En als je al de gelaste plaat delen terug opwarmt en traag (=onder zo'n doek) of juist heel snel laat afkoelen?
Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent??
Team CAD (Copy Adjust Destroy) :lol:

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: staalsoorten en toepassingen

Post by maddox » Wed Aug 03, 2016 6:40 pm

Met Hardox kan je dat vergeten.
Dat is een staalsoort die zijn sterkte krijgt door de behandeling tijdens de fabrikage door het gieten/persen/rollen/temperen.

Babs en ik zijn in die fabriek geweest, da's best wel indrukwekkend.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Upstart
Posts: 349
Joined: Wed May 01, 2013 2:35 pm
Location: Emmen

Re: staalsoorten en toepassingen

Post by Upstart » Wed Aug 03, 2016 8:02 pm

Klopt het dat ik Hardox 450 met een handzaag een stukje kan inzagen? Net een testje gedaan ongeveer 1mm inzagen lukt namelijk. Hoe kan ik testen of het echt Hardox is?
http://www.wallieonline.nl
https://www.youtube.com/user/wallieonline

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: staalsoorten en toepassingen

Post by Jeroen » Wed Aug 03, 2016 8:10 pm

centerpoint werkt denk ik het beste. Een automatische met een referentie stukje.
What goes up must come down...

User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Re: staalsoorten en toepassingen

Post by Mischa » Wed Aug 03, 2016 8:22 pm

Upstart wrote:Klopt het dat ik Hardox 450 met een handzaag een stukje kan inzagen? Net een testje gedaan ongeveer 1mm inzagen lukt namelijk. Hoe kan ik testen of het echt Hardox is?
Probeer het te boren. Of slijp een strook van ongeveer 1 cm breed af. Kan je die met de hand nagenoeg niet buigen, dan heb je waarschijnlijk met hardox te maken! Vergelijk het met een stuk waarvan je zeker weet dat het gewoon staal is.
Hoe dan?

User avatar
Upstart
Posts: 349
Joined: Wed May 01, 2013 2:35 pm
Location: Emmen

Re: staalsoorten en toepassingen

Post by Upstart » Thu Aug 04, 2016 9:26 am

Ik heb getest met een referentie stukje en een hand centerpoint... hmmm... kan in alle twee een deukje meppen :) Strook van 1cm breed zal niet lukken materiaal is 25mm dik. In de test met boren zie ik wel verschil. Eerste stukje geen probleem... dan is mijn boor weer bot.
http://www.wallieonline.nl
https://www.youtube.com/user/wallieonline

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: staalsoorten en toepassingen

Post by Jeroen » Thu Aug 04, 2016 10:22 am

Upstart wrote:Ik heb getest met een referentie stukje en een hand centerpoint... hmmm... kan in alle twee een deukje meppen :) Strook van 1cm breed zal niet lukken materiaal is 25mm dik. In de test met boren zie ik wel verschil. Eerste stukje geen probleem... dan is mijn boor weer bot.
Vandaar de automatische centerpoint, dan kun je zien of ze even groot / diep zijn. Probeer eens een stukje normaal staal, dan zou hij een stuk dieper moeten zijn. Dat verhaal van de boor klinkt goed, stukje boren en bot is de eigenschap van hardox in mijn beleving.
What goes up must come down...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 35 guests