Waar kan ik onderdelen laten waterstraalsnijden

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
W.P.C. van Dongen
Posts: 1
Joined: Sat Oct 29, 2022 2:33 pm

Waar kan ik onderdelen laten waterstraalsnijden

Post by W.P.C. van Dongen » Sat Oct 29, 2022 3:02 pm

Hallo iedereen,

Ik ben inmiddels bezig met het ontwerpen van mijn tweede beetleweight vechtrobot en dit is mijn eerste robot met een actief wapen.

Echter, ik weet helaas niet van welk staal ik dit wapen moet maken, waar ik deze kan laten uitsneiden en waar ik deze een hittebehandeling kan laten geven voor de juiste hardheid.

Daarnaast vraag ik mij af of de binnenkant van het wapen nog nabehandeld moet worden met een frees.
De robot is namelijk een 'ringspinner' en een ruimer gaat hier niet werken.
Mijn oplossing hiervoor was om polyurethaan gecoate lagers te gebruiken voor de radiale lagering om nabehandeling te voorkomen, maar is dit voldoende?

Weet een van jullie waar ik dit kan laten uitbesteden voor de laagste prijs?

Ik hoor het graag.

Met vriendelijk groet,

W.P.C. van Dongen

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Waar kan ik onderdelen laten waterstraalsnijden

Post by maddox » Mon Nov 07, 2022 9:19 pm

Dat is een hoop vragen in 1 post.

De eerste vraag die je jezelf moet stellen :"budget"...

Hardbare staalsoorten zijn er genoeg, en je wil 1 die zowel hard als taai kan blijven. En dat vraagt goede harding en tempering.
Als dit niet goed gedaan is, krijg je of kauwgom, of glas

En naslijpen (of CNC frezen met hardmetaal, als de hardheid niet te hoog is) om de maatvoering goed te krijgen.
Geen van de voorgenoemde nabewerkingen na het water (of laser)snijden is goedkoop.

Het laten snijden. Team RCC had een goeie samenwerking met https://k-cut.co.uk in de UK, maar de Brexit heeft dat zeer moeilijk en duur gemaakt.

In België hebben we al stukken laten snijden bij http://www.lasertek.be. Niet goedkoop, zeker niet als je het "snel" wil.

Tegenwoordig laten we het laser/watersnijwerk uitvoeren in Slovakije . Kenshee/Nils is de contactpersoon daarvoor.

En we gebruiken - en da's voor de meesten van ons- Hardox als basismateriaal voor schijven en dergelijke. De "lagere" graden voor pantser, de "hogere" graden voor schijven, knijperpunten en bijlkoppen. Dit soort staal heeft geen harden en temperen nodig. Het is hard en taai van fabriek uit.

De PU gecoate lagertjes.... Ik heb mijn twijfels over de levensduur van de coating.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 34 guests