computer wetenswaardigheden.

Alles behalve RobotWars, korfbal, BB, etc...

Moderator: Moderators

CreepDth

Post by CreepDth » Wed Aug 15, 2007 7:53 pm

flex wrote:op kantoor heb ik al een drive failure gehad met gering verlies van data. mede door het terug zetten van een backup maar vooral door recovery sw. te gebruiken. koste wel tijd :( en daar was de baas nat. niet blij mee. daarom draai ik nu een raid1. maar idd. als een virus oid je hd op vreet ben je ziek..
Dan zijn periodieke backups weer veiliger. en ja er zijn vol. automatische backup systemen.
M'n baas dacht evt over online offsite backups... maar die kosten, of je moet het naar het moeder bedrijf uploaden, en hun naar ons.. maar met je eenvoudige 500kbps (effectief) upload en daar dan pogen 30-50GB door te zenden... Brrr. dan moet je weer investeren in een snele sdsl lijn of een huurlijn...
optie 2 zou zijn.. de boven genoemde brandkasten in combinatie met een ext. hd voor backups welke je offsite houd.
Mischien is het tijd voor je werkgever om na te gaan denken over investeringen in plaats van die plijster oplossingen... wat gebeurd er als er 2 x 8 uur 7 man stil zit, dat zijn aardige kosten. Als ik jou verhaal zo hoor, gaat er in mijn hoofd een schema op waar ik een SAN zie met een aparte robot die de backups draaid (als tijd cruciaal is he).. of je werkgever kan gaan denken aan een backup programma met Open Files plugin... maargoed..
Het maken van fouten noemt men al gauw opdoen van ervaring.

flex

Post by flex » Wed Aug 15, 2007 10:24 pm

ik noem €4k anders een hele beste inverstering voor ons...
We zijn een tekenkamer van 3 man + 1 administratie + 2 plc programeurs (zoeken voor 1 een vervanger) + de baas en verkooper.
Huidig werkt 1 tekenaar stand alone. 2 tekenaars slaan de spullen op de een z'n pc op (semi server). de administratie draait het erp paket als server waar nu 5 man toegang/gebruik van maken. en op die pc worden ook de text en spreadsheets opgeslagen.
op de pc van de programeurs staan dan weer de programma's e.d. en ook wat foto's die hun maken. de tekenaars slaan hun foto's op de cad station op.
De bedoeling is om het huidige diy erp paket te vervangen voor PlanDeCampanje. En alles (cad (Autodesk Vault)+foto+programma+erp+text+spreadsheets e.d.) op een server te draaien, ipv her en der versprijdt. Als je zo'n data server neer zet is redundancy en data security flink belangrijk zou ik zeggen.
Wordt de vraag... hoeveel verlies vind je acceptabel...
hoelang mag een backup duren, en wat is het probleem als je de backup draait tijdends de reguliere werkzaamheden (ivm open files/databases e.d.)...als het niet zo'n probleem is open files toch proper te kunnen backupen maakt het allemaal niet zo uit en kan de backup rustig om, zeg, 15:00 starten...en om 16:30 de ext. backup hd ontkoppelen en mee naar huis nemen. Wat ik merk op m'n huidige systeem is dat de pc zwaar in de problemen komt als de ide bus belast wordt met de writes van de backup. CPU geeft geen krimp. gehuigen zo te zien ook niet. maar toch staat de boel er haast stil op (ook tijdends de virus check's.. zelfde probleem).
En nat. een UPS op de server aansluiten..
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

NightFly

Post by NightFly » Thu Aug 16, 2007 12:36 pm

En een raid 1 is ook zo gammel als wat, Het zwakste punt is de controller.
En ging nu toevallig net die stuk, met als resultaat 2 onbruikbare raid schijven.

Ik gebruik nu alleen nog linux riad 5 met 3 ide controllers.
Zo ben je naast de backups het meest veilig.
"Voor elke oplossing is een probleem"

leo-rcc
Site Admin

Post by leo-rcc » Fri Aug 24, 2007 4:25 pm

http://www.computerclub.nl/index.php?/a ... pelen.html

Blatante ruzies zijn ook miljardenbedrijven niet vreemd. :)
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

flex

Post by flex » Fri Aug 24, 2007 5:15 pm

WAT EEN KLOTE SYSTEEM DIE HP WX8000 DIE HIER OP KANTOOR STAAT!!! :evil: :evil: :evil:

Kreng kloot maar wat aan op de scsi bus. Die hd's staan maar niet stil!

DVD copieren ging voor geen meter. Duurt verdomme ruim 3kwartier om 1 schijf van 4.5GB te verivieren (dvd-rw) Thuis duurt dezelfde disc&data amper 15min. de brand tijd viel wel redelijk mee. alleen dat de software (burn4free) die de sysop er op had gezet niet of nauwelijks gebruik maakt van het ram om te bufferen. en het gehuigen van de brander fluktueerde er flink op los. Geen idee of de schijven dus goed gelukt zijn.

En vervolgens wijgerd Inventor 11/XP Pro/HP (doorhalen wat niet van toepassing is) het om m'n tekeningen op te slaan! Ik kreeg geeneens een window te zien om het bestand een naam en lokatie te geven. Save-as deedt ook niks! 2 tekeningen voor de kat-ze-kut gemaakt dus!

Wil je drivers updaten.. dus naar hp.com... tooltje installen om je systeem door te lopen... LEUK! DOEN! resultaat... drivers voor een stuk of 10 scsi controllers en HD's :!: ra ra welke zit er in de kast??? keuze uit talloze videokaarten (van 3 verschillen chip boeren notabene!). 3 geluidskaart mogenlijkheden... En ga zo maar door. Wat doet die hardware scanenr in vredes naam? Heb betere resultaten aan hardware scanning gezien van MS update op m'n DIY pc's!
OK 't HP beestje is al een jaar of 4 oud of zo. maar dan nog! Echt recente drivers heb ik er niet kunnen ontdekken.

En dan wil de systeembeheerder van het moeder concern voor de aankomende CAD upgrade nog een paar, jaren oude, HP workstations neerzetten! JA DAG! 2400eu voor een:
HP XW6400 2x Dual Core E5140 2.33 GHz 4MB 1.066Mhz FSB/4GB
(4x1GB)/500GB SATA/DVD/DVDRW Grafische kaart fx3500
DVI+SVGA+TV-OUT PCIe/Lan/zonder OS
Voor minder zet je zelf een beter systeem inelkaar, waar je maar aan hebt (de FX3500 is een leuke kaardt voor oude cad programma's. maar voor de nieuwe reeks niet meer. OpenGL is uit. D3D is in. En de FX doet minder z'n best op D3D (specifieke OpenGL kaart).

Binnenkort om de tafel met de sysop en m'n baas om de upgrade te bespreken (3x cad, 2x admin en 1 server)
Niels Schotten

Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

NightFly

Post by NightFly » Sun Aug 26, 2007 1:06 pm

Is het wel een snelle brander ?
Is de scsi bus wel in order ? (scsi bus termination !!)
"Voor elke oplossing is een probleem"

inventor

Post by inventor » Mon Sep 10, 2007 8:28 pm

Er gaat weer een leuk virusje rond, op de msn. Je krijgt een bestand naar je toegestuurd (in mijn geval een Z058_jpg.zip). Daar staat het volgende bestand in "www.Z058_jpg-msn.com". Ik dacht dat dit een link was. Maar ik vond het al raar, een link in een .zip bestand. Dus ik ben gaan googlen. Blijkt een dat windows .com als extensie ziet. Waardoor als je erop klikt het virusje actief is. Gebruik google maar als je er meer over wilt weten.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

flex

Post by flex » Mon Sep 10, 2007 9:16 pm

.com als file is een bestand dat nog uit het dos tijdperk stamt...
Niels Schotten

Alexander

Post by Alexander » Mon Sep 10, 2007 9:16 pm

windows.. --> dos :P
[edit] lol, te langzaam (fractie van seconde)
[sig?]

inventor

Post by inventor » Mon Sep 10, 2007 9:43 pm

Klopt, en voor de meeste nikswetende, is het gewoon een url.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Cavecrusher

Post by Cavecrusher » Mon Sep 10, 2007 9:47 pm

ik zag er een met *.exe, dat was wel heel overduidelijk
You know what would make great armor? Baby kittens!

Trying is having the intention to fail.

Alexander

Post by Alexander » Fri Sep 14, 2007 3:56 pm

zat net ff vreemd te kijken toen windows niet meer opstartte (na de hardware check gewoon zwart scherm ipv windows bootscherm)
ff rebooten en met bootcontrol de harddisk met windows selecteren werkte wel... toen zag ik ineens in de diagnostics staan, usb mass storage device found. toen wist ik wat er mis was, had nog een cf kaartje erin zitten (onder een stapel papier) en dan probeert ie daarvan te booten :P heh, gelukig, slim he?
[sig?]

flex

Post by flex » Tue Oct 02, 2007 8:01 pm

wat een gedoe... hp workstation die niet eens propere stroomkabels heeft om de videokaart van stroom te voorzien... dat opgelost met een verloop kabel.. maar vrees ik nu dat de voeding het alsnog niet trekt...

ondertussen is de HP Prolient server neer gezet. heb ik er als user a data op gezet.. kan ik er als user b die data niet editen, renamen of deleten... en dan zegt de sysop doodleuk dat alle users vol toegang en rechten hebben op de drive.... schiet niet op dus...

Ook een nieuwe HP Designjet 130NR neer gezet... Ook weer brak spul. maakt een herrie gelijkende een stofzuiger. zit een tray in.. leuk. steek er A3 in. wil ik A2 afdrukken pakt hij de A3 en laat de rest vd tek. weg. ipv dat dat kreng netjes vraagt om papier (HANDMATIGE INVOER).... schiet dus voor geen meter op.. moet je eerst alternatief papier in de manual feed steken alvorens je de print opdracht stuurt :(
Niels Schotten

flex

Post by flex » Tue Oct 02, 2007 8:06 pm

en dan prive.... haal je een knap asus mobo.. pak je de qvl lijst er bij voor bijpassend geheugen.. mooi niet dat dat werkt... asus helpdesk komt me vertellen dat het mobo dan wel stuk zal zijn... neem ik contact op met de leverancier/winkel.. zijn ze het inmiddels al vaker tegen gekomen. resultaat... dan maar het mobo ruilen voor een ander merk...

Dat samen met de gecrashte 2900 van afgelopen weekend gaat het weer neit soepel de laatste tijd.
Niels Schotten

leo-rcc
Site Admin

Post by leo-rcc » Fri Oct 05, 2007 7:54 am

Plugin voor Windows Media Player en Plugin voor Winamp om de songteksten te vinden en te laten zien van het nummer wat je op dat moment speelt.

Het werkt verbazingwekkend goed. Met dank aan KPUC van het WMR forum.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Post Reply