computer wetenswaardigheden.
Moderator: Moderators
- leo-rcc
- Site Admin
computer wetenswaardigheden.
Een topic die over computers in het algemeen gaat met ditjes en datjes.
Zoals deze:
HAARLEM - Het gebruik van waterkoeling kan uw systeem onherstelbaar beschadigen. Dat blijkt uit een test van computertijdschrift PCM waarin gekeken werd naar een waterkoelingssysteem voor de processor. De processor blijft hierbij inderdaad op een aanvaardbare temperatuur, maar de onderdelen rondom de processor niet. De temperatuur liep op tot wel 180 graden Celsius: slechts enkele graden onder het smeltpunt van de materialen waaruit sommige van deze componenten bestaan.
De reden voor de oververhitting blijkt simpel: de standaard aanwezige processorventilator blaast normaal lucht via de processor naar de zijkant af. Deze luchtstroom is koel genoeg om ook de omliggende componenten voldoende te kunnen afkoelen. Bij het gebruik van waterkoeling wordt er geen gebruik gemaakt van een processorventilator en hiermee valt de koeling voor de omliggende componenten weg.
Zoals deze:
HAARLEM - Het gebruik van waterkoeling kan uw systeem onherstelbaar beschadigen. Dat blijkt uit een test van computertijdschrift PCM waarin gekeken werd naar een waterkoelingssysteem voor de processor. De processor blijft hierbij inderdaad op een aanvaardbare temperatuur, maar de onderdelen rondom de processor niet. De temperatuur liep op tot wel 180 graden Celsius: slechts enkele graden onder het smeltpunt van de materialen waaruit sommige van deze componenten bestaan.
De reden voor de oververhitting blijkt simpel: de standaard aanwezige processorventilator blaast normaal lucht via de processor naar de zijkant af. Deze luchtstroom is koel genoeg om ook de omliggende componenten voldoende te kunnen afkoelen. Bij het gebruik van waterkoeling wordt er geen gebruik gemaakt van een processorventilator en hiermee valt de koeling voor de omliggende componenten weg.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Leo van Miert
Team RCC website.
Re: computer wetenswaardigheden.
Beetje jammer zo'n schrijven; iedereen die zich gaat wagen aan Waterkoeling weet dat het ten eerste beter is nooit alleen je CPU te koelen maar ook je VGA kaart en je North/South-bridge.leo-rcc wrote:Een topic die over computers in het algemeen gaat met ditjes en datjes.
Zoals deze:
Daarnaast wordt het altijd aangeraden om stille Paps (coolers) van 80 of 120mm te plaatsen in de pc. Tevens hebben tegenwoordig de meeste voedingen een tweede cooler die ter hoogte van de CPU blaast.
De reden waarvoor waterkoeling word genomen is omdat de meeste CPU heden ter dagen te veel warmte produceren en zodoende ook de CPU Fans die men standaard koopt snel moeten coolen en dus ook veel herrie produceren.
Neem je bv een betere cooler (een Zalman) bv dan zal het aantal db's in idle stand drastisch draaien. Ik draai bv een Zalman CU7000 op 23db standaard en de machine word niet warmen dan 30 graden. Belast ik de machine echter met bv videobewerking dan gaat hij naar max 27,5 db en wordt hij niet warmer dan 40 graden.
Al met al is er dus waarschijnlijk gekeken naar de goedkoopste oplossing wat ik zo enzo al fout vind als je je aan watercooling waagd.
Het maken van fouten noemt men al gauw opdoen van ervaring.
- leo-rcc
- Site Admin
Ook ik ben een voorstander van waterkoeling op pc's ook al heb ik het zelf niet. Het punt wat PCM wil maken en daar geef ik ze gelijk in is dat er veel baggerkitjes in omloop zijn die inderdaad geen rekening houden met zaken als de chipset en bridges.
Aan de andere kant zie ik wel dat er meerdere casemodders zijn die hun koeling probleem ook afvangen door mobile versies van hun processoren in hun machine te bouwen. P4m is een stuk minder heet dan een desktop versie. Zo ook de Athlon mobile's.
Aan de andere kant zie ik wel dat er meerdere casemodders zijn die hun koeling probleem ook afvangen door mobile versies van hun processoren in hun machine te bouwen. P4m is een stuk minder heet dan een desktop versie. Zo ook de Athlon mobile's.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Leo van Miert
Team RCC website.
Ik zou alleen maar waterkoeling gebruiken als het het systeem ook echt stiller maakt. Als je er dan toch nog een fan instopt blijf je toch geluid houden. Ik ben dan ook eerder een voorstander van luchtkoeling met zoveel mogelijk passieve koeling. Ik heb nu nog wel drie fans in mijn pc zitten maar minder kunnen het er niet worden. Nu schommelt de temperatuur al tussen de 35 en 40 graden en rond de 50 graden processortemperatuur. (een Athlon XP wordt dan ook best warm, en drie harde schijven helpt ook niet echt).
Hoe krijg je het trouwens voor elkaar een mobile processor in een desktop te krijgen? Die hebben toch compleet ander sockets? Dus eigenlijk moet je gewoon laptop hardware gebruiken lijkt me.
Ander leuke manier van waterkoeling is ook gewoon je kast waterdicht maken en de hele kast met vloeistof vullen (geen water dan natuurlijk maar een vloeistof die geen electriciteit geleid maar wel warmte).
Hoe krijg je het trouwens voor elkaar een mobile processor in een desktop te krijgen? Die hebben toch compleet ander sockets? Dus eigenlijk moet je gewoon laptop hardware gebruiken lijkt me.
Ander leuke manier van waterkoeling is ook gewoon je kast waterdicht maken en de hele kast met vloeistof vullen (geen water dan natuurlijk maar een vloeistof die geen electriciteit geleid maar wel warmte).
If I ever find my inner child I will shoot it.
Wij hebben reeds een nieuw board review gekregen die gereleased gaat worden van Aopen; genaamd i855GMEm-LFS. Beste een vet board; hieronder het schrijven van Aopen;Börge wrote: Hoe krijg je het trouwens voor elkaar een mobile processor in een desktop te krijgen? Die hebben toch compleet ander sockets? Dus eigenlijk moet je gewoon laptop hardware gebruiken lijkt me.
Dear All,
With this e-mail I'd like to update you about a new and very unique
AOpen motherboard: the i855GMEm-LFS, also known as our Mobile
Motherboard!
The unique and revolutionary feature that this motherboard offers, is
that is has a socket 479, to support the Intel Pentium Mobile CPU's
instead of desktop CPU's.
The main benefits of using a Pentium M instead of a desktop CPU are:
1. The Pentium M only requires a power consumption of 40W (instead of
e.g. 160 W on the latest Socket 775-CPU's)
2. This CPU generates less heat than the desktop equivalent CPU's.
3. Because of that fact that less heat is generated also a smaller fan
will be sufficient to cool the CPU. This means that this generates
extremely little noise, below 24dB on the CPU-fan. The CPU-fan runs at
2000 RPM on the average. E.g. on a socket775 with a power consumption of
160W running at full speed will run at 5000 to 6000 RPM.
4. This CPU-fan is bundled with the AOpen i855GMEm-LFS!!!
In short: the AOpen Mobile Motherboard, i855GMEm-LFS is the solution for
low heat, low noise, low power consuming configurations.
Besides of the unique Socket 479, this motherboard comes with the Intel
855GME chipset, supporting onboard VGA, DDR333, FSB400, 5.1 channel
audio, Serial ATA and IEEE1394. In terms of performance a configuration
with the Mobile Motherboard can keep up with a configuration with the
Athlon64 3400+ (see also attached sales kit).
Please find a presentation attached to this e-mail where you can find
more details about this unique product. On our website you can find the
Mobile Motherboard on the following link:
http://www.aopen.nl/products/mb/i855GMEm-LFS.htm
Also see this link for the cpu table:
http://swe.aopen.com.tw/testreport/mb/L ... =nothing&T
estFunction=494&Model=898
Now for some practical info:
STOCK: AVAILABLE FROM 15 NOV
SAMPLE-QTY CAN BE DISCUSSED NOW
P/N: 91.8EA10.I5A
MARKETING: SAMPLES WILL BE SENT OUT TO IMPORTANT SELECTED EDITORS IN
EVERY COUNTRY. MANY EDITORS ALREADY SHOWED A STRONG INTEREST.
Please let me know what interest you have for this special motherboard
and how many pcs you'd like to have in November. Stock will be limited,
so the sooner we'll have your feedback, the better it will be regarding
the allocation.
Looking forward to your comments.
Betreft de opmerking van Fans ben ik het niet helemaal eens, Paps geven niet meer herrie dan 10 a 12db.. als jij dat kan horen terwijl de kast dicht zit heb je echt een supergehoor. Daarnaast is passieve cooling best leuk maar voor de huidige hardware niet meer haalbaar om dat goed te coolen.
Een 120mm Papst fan geeft maar 10dB en ik heb alleen 120mm fans (behalve die op mijn processor natuurlijk). Die zijn momenteel van Antec en Sharkoon maar wil die op termein wel vervangen door Papst of de Sharkoon vervangen door een tweede Antec, die Sharkoon maakt namelijk echt een pokkeherrie.
If I ever find my inner child I will shoot it.
WJ ik heb er een Zalman CU7000 serie inzitten, vette cooler..kost rond de 47 euro. Een klant van mij verkoopt ze heel gunstig. www.ct-systemen.nl daar heb ik hem ook vandaan gehaald.WJ wrote:ik heb een stille cooler/fan nodig voor mijn P4 3.0 ghz.
kan iemand wat aanbevelen, of beter nog, leveren ?
23Db in idle modus, ik heb daarnaast nog een Silverstone fancontroller om extra fans aan te sturen ! heerlijk ding. kost rond de 47 euro ofzo.
Antec heerst, wij doen de distributie van Antec nederland, prima spul voor een zeer goede prijs. Waar je ook naar kan kijken is Silverstone of Titan, deze hebben ook fanless powersupplys.. prijzen zijn alleen debiel hoog. Voor een silverstone fanless powersup betaal je zo een euro of 150. Revoltec doet het ook goed tegenwoordig.Börge wrote:Een 120mm Papst fan geeft maar 10dB en ik heb alleen 120mm fans (behalve die op mijn processor natuurlijk). Die zijn momenteel van Antec en Sharkoon maar wil die op termein wel vervangen door Papst of de Sharkoon vervangen door een tweede Antec, die Sharkoon maakt namelijk echt een pokkeherrie.