Even voorstellen

Nieuw op het forum? Nieuw team? Stel je hier even voor aan het publiek.
User avatar
nlstitch
Posts: 76
Joined: Wed Jan 09, 2019 1:15 pm

Even voorstellen

Post by nlstitch » Wed Jan 09, 2019 1:33 pm

Hallo iedereen,

Ik ben Marijn! Zelf ben ik eigenlijk al jaren RobotWars en Battlebots fan. Ik keek altijd de programma's op tv maar had helaas als kind/tiener niet genoeg kennis om er zelf een te bouwen, laat staan het voor elkaar te krijgen om het voor elkaar te krijgen om mee te doen. (Ik heb de PC games wel helemaal kapot gespeeld en van een scootmobiel een robot gebouwd :-) ) Met de recentelijk vernieuwde series is het echter wel gaan kriebelen om hier meer mee te gaan doen!

Op dit moment werk ik voor een bedrijf dat technische onderdelen verkoopt. Dit bedrijf wil kijken of wij zelf een toernooi kunnen gaan organiseren en ik zoek daarom mensen op dit forum die mij hierbij zouden kunnen en willen helpen (en/of natuurlijk mee willen doen).

Mvg,

nlstitch
Air Supporter @ Team INDI Robot Games ; https://indirobotgames.nl/
Team Aanjager/Facilitator @ Team Holy Crab!

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Even voorstellen

Post by kalme nelis » Wed Jan 09, 2019 3:14 pm

Supertof!

Het is waarschijnlijk interessant om eens naar de Beetleweight te kijken voor een bedrijfscompetitie.
Deze zijn maximaal 1.5kg en vallen qua kosten erg goed mee.

Bovendien, welkom!

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Even voorstellen

Post by maddox » Wed Jan 09, 2019 5:09 pm

In welke regio van Nederland zitten jullie? Dat geeft ons al een idee wie van de roboteers het meest gemakkelijk fysiek kan helpen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: Even voorstellen

Post by leo-rcc » Thu Jan 10, 2019 11:19 am

Hallo Marijn,

Welkom op het forum. Had je vroeger ook een Commodore Pet?
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
nlstitch
Posts: 76
Joined: Wed Jan 09, 2019 1:15 pm

Re: Even voorstellen

Post by nlstitch » Thu Jan 10, 2019 11:43 am

Bedankt voor het warme welkom!
Wij zitten in het Noorden bij Groningen en in Gelderland - Varsseveld.

Binnen het bedrijf is ondertussen een klein werkgroepje opgericht en omdat ik de al fan was van de tv series ben ik gestrikt voor het wedstrijd-technische aspect; Ik loop daarom ondertussen al met veel technische vragen rond, met o.a.:
- Welke gewichtsklassen we zouden moeten organiseren (Zou wellicht liever robots zien met iets meer body zien bijv 13.6 tot 55kg aangezien onze klanten ook vaker aan iets grotere industriele werktuigen werken.)
- Welk regelement (wellicht degene van FRA, RW of Battlebots implementeren.)
- Wat er in zogenaamde bouw-starterspakketen zou moeten zitten wanneer wij die als webshop aan gaan bieden (hydrauliek/pneumatiek e.d. en dan ook weer afhankelijk van gewichtsklassen)
- Waar wij een veilige kooi vandaan kunnen halen
- Of er leesvoer is wat mij kan helpen
- Hoe technische keuringen werken qua organisatie , ook ivm veiligheid (liefst dat een ervaren roboteer hierbij helpt)

Ik zoek vooral nog plekken/evenementen en roboteers waar ik/wij langs kunnen gaan om de roboteer wereld beter te begrijpen.
Air Supporter @ Team INDI Robot Games ; https://indirobotgames.nl/
Team Aanjager/Facilitator @ Team Holy Crab!

User avatar
nlstitch
Posts: 76
Joined: Wed Jan 09, 2019 1:15 pm

Re: Even voorstellen

Post by nlstitch » Thu Jan 10, 2019 11:50 am

leo-rcc wrote: Thu Jan 10, 2019 11:19 am Hallo Marijn,

Welkom op het forum. Had je vroeger ook een Commodore Pet?
Dankje! Vroeger niet (Mijn vader had de 64 en de Amiga 500), MAAR ik ben momenteel zelf trotse bezitter van een PET (Alhoewel ik hem nog aan de gang moet maken - er komen alleen verstrooide tekens op het scherm dus de ram moet ergens corrupt zijn. :-) ).
Air Supporter @ Team INDI Robot Games ; https://indirobotgames.nl/
Team Aanjager/Facilitator @ Team Holy Crab!

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Even voorstellen

Post by kalme nelis » Thu Jan 10, 2019 3:47 pm

nlstitch wrote: Thu Jan 10, 2019 11:43 am Bedankt voor het warme welkom!
Wij zitten in het Noorden bij Groningen en in Gelderland - Varsseveld.

Binnen het bedrijf is ondertussen een klein werkgroepje opgericht en omdat ik de al fan was van de tv series ben ik gestrikt voor het wedstrijd-technische aspect; Ik loop daarom ondertussen al met veel technische vragen rond, met o.a.:
- Welke gewichtsklassen we zouden moeten organiseren (Zou wellicht liever robots zien met iets meer body zien bijv 13.6 tot 55kg aangezien onze klanten ook vaker aan iets grotere industriele werktuigen werken.)
- Welk regelement (wellicht degene van FRA, RW of Battlebots implementeren.)
- Wat er in zogenaamde bouw-starterspakketen zou moeten zitten wanneer wij die als webshop aan gaan bieden (hydrauliek/pneumatiek e.d. en dan ook weer afhankelijk van gewichtsklassen)
- Waar wij een veilige kooi vandaan kunnen halen
- Of er leesvoer is wat mij kan helpen
- Hoe technische keuringen werken qua organisatie , ook ivm veiligheid (liefst dat een ervaren roboteer hierbij helpt)

Ik zoek vooral nog plekken/evenementen en roboteers waar ik/wij langs kunnen gaan om de roboteer wereld beter te begrijpen.
Zozo, dat zijn niet de minste plannen.

Een veilige kooi haal je niet zomaar ergens maar hierin kunnen we wel bijstaan.
We hebben een featherweigh arena (tot 13.6kg) die hiervoor inzetbaar is.

Gaan jullie echt voor het grotere werk, dus 55kg of zelfs 110kg is er de mogelijkheid van onze heavyarena. Maar hier zitten aardig wat haken en ogen aan.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Even voorstellen

Post by maddox » Fri Jan 11, 2019 9:45 am

Ik kan wat meer duiding brengen bij Niels/Kalms antwoord.

Regels, Het DRG (en de Duitse GRA) volgen de FRA regels, met hier en daar een uitzondering/realiteit-besef. Natuurlijk , elke evenement organisatie kan/mag eigen regels implementeren. Er zijn wel legale voordelen verbonden aan het volgen van de FRA basis regels. (strenger mag, losser niet)

De huidige beschikbare en transporteerbare DRG arena is bedoeld voor featherweights van 13.6 kg en raptors van 6 kg.
Tot nader order kunnen we elke gebouwde raptor er veilig in laten vechten, maar binnen de featherweight klasse zijn er machines die de arena gewoon opvreten. Die machines zijn zeldzaam en de roboteers/bouwers/eigenaar zijn zich er van bewust , en limiteren de losgelaten krachten.
De kleinere klasses lopen verloren in deze arena (daarom er een "inzetarena" is), en de grotere klasses zijn gewoon te groot en voornamelijk VEEL te krachtig om er veilig voor het publiek in te kunnen vechten.

De Duitse GRA arena is van een soortgelijke opstelling en heeft eigen voor en nadelen. Het voornaamste nadeel: je kan je wel voorstellen dat die naar Nederland laten komen een logistiek avontuur is.

Er is tegenwoordig een kleinere arena mogelijk beschikbaar, die van de Belgische scholencompetitie, maar dan moet je deze draad eens bekijken.

Lightweights en middleweights van 25kg-55kg of soortgelijk gewicht zijn nooit van grond gekomen in Europa.
Tenzij je Frankrijk gaat bekijken (rare jongens, die Fransen) De paar middleweights hebben hun ding altijd gedaan tegenover de heavies, met succes ten andere.

Starters-bouw pakketten. Als je een alternatief voor de Gimson GR02's of Ranglebox Neptune aandrijvingen zou kunnen aanbieden voor een aanvaardbaar prijskaartje heb je een klant in Team RCC. (en vele anderen, maar reken niet in een paar 1000 verkochte units)
En dan met de FRA regels is het moeilijk basis-pakketten aan te bieden voor pneumatica of hydraulica.
Pneumatica volgens de FRA regels werkt met drukken die buiten commerciële normen vallen en de commerciële hydraulica is VEEL te zwaar.
"We" bouwen op dit vlak zowat alles zelf, met diensverstaande dat we koopbare onderdelen met plezier aanpassen om het beoogde doel te halen.
Technobots en The Robot Marketplace zijn 2 voorbeelden van firma's die al langer bestaan.
Ranglebots is helaas non actief.
Gimson Robotics bestaat nog maar verkoopt voornamelijk custom oplossingen bestaande uit composities van Chinees materiaal.

Leesvoer dat je kan helpen. Zeker. Ik ga aan mijn echtgenote/bibliothekaresse vragen dat ze eens naar de titels in ons bezit gaat kijken. Grant Imahara's Kicking Bot staat er alvast bij.

Technische keuringen. Team RCC heeft 3 FRA goedgekeurde Techcheckers. Babeth, Leo en mezelf.

Events om te bezoeken. Op dit moment zijn de data van de DRG/GRA events nog niet vast bepaald, maar de oproep voor Geleen staat bij de Live Events.
En natuurlijk, er zijn genoeg roboteers die je met plezier ontvangen in hun eigen "man-cave".
Team RCC's werkplaats in Vilvoorde, België heeft al roboteers ontvangen vanover heel Europa. Van Stockholm tot Marbella, van Oxford tot Moskou. (Zelfs de DIY zaak Hornbach is tot hier geraakt)
Op dit vlak is het Belgische Vilvoorde zelfs rijk bedeeld, Atelier Vilvoorde is een nog grotere en een goed voorziene makerspace/fablab onder leiding van een andere Roboteer.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Even voorstellen

Post by kalme nelis » Fri Jan 11, 2019 3:38 pm

Mario's antwoord is een stukje completer dan de mijne :D

Ik zou er nog wel aan willen toevoegen dat buiten een tweetal beetleweight kits in Amerika er nooit echt een compleet setje aangeboden is. Elke machine in nagenoeg elke gewichtscategorie is om die reden custom en volledig naar de smaak en mogelijkheden van de bouwer.

User avatar
nlstitch
Posts: 76
Joined: Wed Jan 09, 2019 1:15 pm

Re: Even voorstellen

Post by nlstitch » Tue Jan 15, 2019 10:53 am

@maddox : Thanks voor de uitgebreide uiteenzetting. Ben ik erg blij mee!
Er zijn wel legale voordelen verbonden aan het volgen van de FRA basis regels.
Wat bedoel je hier precies mee? Heb je het dan over benodigde verzekeringen of wellicht iets met aansprakelijkheid?
binnen de featherweight klasse zijn er machines die de arena gewoon opvreten
Tot hoever zijn er wel eens deelnemers geweerd van een evenement? En hoe beredeneer je die keus?
(Ik neem aan dat een rondvliegend puin, laat staan een bar spinner nogal een dingetje is)
de grotere klasses zijn gewoon te groot en voornamelijk VEEL te krachtig om er veilig voor het publiek in te kunnen vechten.
Is de grotere Arena (Neem aan dat die niet tussen de "mobiele" varianten zit) arena ook voorzien van Polycarbonaat platen zodat daar weer tribunes achter kunnen staan?
De Duitse GRA arena
Zou er een reden zijn om een Duitse arena te verkiezen boven een van de DRG?

Qua starters bouwpakketen ga ik even naar die sites kijken en ik zal eens in die aandrijvingen duiken, bedankt! :-)
Air Supporter @ Team INDI Robot Games ; https://indirobotgames.nl/
Team Aanjager/Facilitator @ Team Holy Crab!

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1496
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Re: Even voorstellen

Post by Cavecrusher » Tue Jan 15, 2019 2:05 pm

nlstitch wrote: Tue Jan 15, 2019 10:53 am
De Duitse GRA arena
Zou er een reden zijn om een Duitse arena te verkiezen boven een van de DRG?
Als je een evenement in Duitsland gaat organiseren..

Maar er word gewerkt aan een nieuwere modernere arena, voornamelijk voor featherweights, die door zowel DRG en GRA te gebruiken is, en extern te huren is voor dit soort initiatieven.
You know what would make great armor? Baby kittens!

Trying is having the intention to fail.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Even voorstellen

Post by maddox » Tue Jan 15, 2019 5:41 pm

nlstitch wrote: Tue Jan 15, 2019 10:53 am @maddox : Thanks voor de uitgebreide uiteenzetting. Ben ik erg blij mee!
Goede informatie is een begin.
Er zijn wel legale voordelen verbonden aan het volgen van de FRA basis regels.
Wat bedoel je hier precies mee? Heb je het dan over benodigde verzekeringen of wellicht iets met aansprakelijkheid?
Het FRA is een overkoepelende organisatie die rechts/verzekeringsbijstand zou kunnen verlenen aan event organisers als er iets mis gaat.
Maar alleen als de FRA regels gevolgd zijn qua arena en deelnemende robots/roboteers.
binnen de featherweight klasse zijn er machines die de arena gewoon opvreten
Tot hoever zijn er wel eens deelnemers geweerd van een evenement? En hoe beredeneer je die keus?
(Ik neem aan dat een rondvliegend puin, laat staan een bar spinner nogal een dingetje is)
Tot nu toe zijn er geen deelnemers geweerd in de Nederlandse featherweight arena, maar de mensen die met de high power spinners bezig zijn houden het zelf wel binnen de perken.
Het zal niet de eerste keer zijn dat een deelnemer zijn machine uit de competitie terugtrekt uit veiligheidsoverwegingen.
Er zijn al een paar voorstellen geweest om de kracht van spinners in te perken. Omtreksnelheid en gewicht zodanig limiteren dat een bepaalde waarde in kilojoules niet overschreden wordt.
Maar de paar events met zulke restricties in gebruik waren eerder experimenten, waar de gulden middenweg nog niet gevonden is.
de grotere klasses zijn gewoon te groot en voornamelijk VEEL te krachtig om er veilig voor het publiek in te kunnen vechten.
Is de grotere Arena (Neem aan dat die niet tussen de "mobiele" varianten zit) arena ook voorzien van Polycarbonaat platen zodat daar weer tribunes achter kunnen staan?
Een paar ton aan staal en polycarbonaatplaat zorgen voor de veiligheid van het publiek. Dat is het hekele punt van "onze" heavyweight arena.
2 scheepscontainers vol staal, polycarbonaatplaat , dakpantser, OSB vloerplaten en alle toebehoren. Deze opstellen was een job voor een man of 6 en een vorklift voor een paar dagen. Ze afbreken is even arbeidsintensief.
De Duitse GRA arena
Zou er een reden zijn om een Duitse arena te verkiezen boven een van de DRG?
Qua veiligheid is er weinig verschil. Opbouw is wel verschillend, de GRA arena is veel arbeidsintensiever om in elkaar te zetten.
Dit gecombineerd met de transport-kost maakt dat de GRA arena niet snel in Nederland of België gezien gaat worden.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Even voorstellen

Post by kalme nelis » Tue Jan 15, 2019 10:05 pm

Samen met Jeroen hebben we vanavond met Marijn en twee van zijn collega's rond de tafel gezeten om te zien hoe de DRG hierin kan gaan helpen. We zullen vooralsnog nog niet teveel vertellen over wat er besproken is maar ze zijn erg enthousiast en we zullen zeker nog meer vragen vanuit hun kant mogen verwachtten.

User avatar
Upstart
Posts: 349
Joined: Wed May 01, 2013 2:35 pm
Location: Emmen

Re: Even voorstellen

Post by Upstart » Fri Jan 18, 2019 3:13 pm

Cool! Werk op di, wo en do in Doetinchem en heb familie in Varseveld wonen. Woon nu zelf in Emmen maar kom dus nog regelmatig in de achterhoek.

Welkom allemaal!
http://www.wallieonline.nl
https://www.youtube.com/user/wallieonline

User avatar
nlstitch
Posts: 76
Joined: Wed Jan 09, 2019 1:15 pm

Re: Even voorstellen

Post by nlstitch » Fri Jan 18, 2019 4:06 pm

Upstart wrote: Fri Jan 18, 2019 3:13 pm Cool! Werk op di, wo en do in Doetinchem en heb familie in Varseveld wonen. Woon nu zelf in Emmen maar kom dus nog regelmatig in de achterhoek.

Welkom allemaal!
Bedankt voor de welkom. Ik woon overigens in Zandpol, dus wonen we in dezelfde gemeente! :)
Air Supporter @ Team INDI Robot Games ; https://indirobotgames.nl/
Team Aanjager/Facilitator @ Team Holy Crab!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests