Scholencompetitie / Hallo

Nieuw op het forum? Nieuw team? Stel je hier even voor aan het publiek.
Post Reply
w.eckhardt
Posts: 4
Joined: Sun Jul 12, 2015 12:45 am
Location: Bilthoven
Contact:

Scholencompetitie / Hallo

Post by w.eckhardt » Sun Jul 12, 2015 12:56 am

Hallo,

Ik heb me toch maar eens aangemeld op dit forum, vooral geinspireerd door de nieuwe serie Battlebots die is uitgekomen.

Ik ben Jan Willem Eckhardt, leraar Natuurkunde/Scheikunde op het Openbaar Lyceum Zeist en op "de Ruimte" in Soest. Daarnaast heb ik een huiswerk/profielwerkstuk/examenbegeleidingsbedrijf vooral gericht op Havo/VWO bovenbouw. Ik heb aardig wat ervaring met het zelfbouwen van drones en mijn bedrijfsruimte bevat ondertussen ook een zelfgebouwde 3D-printer en lasersnijder (40W, ideaal voor plexiglas). Ook ben ik met een leerling bezig om controle-panelen te bouwen voor FlightSimulatorX.

Nu was ik al van plan om mijn derde-klassers van beide scholen met behulp van arduino's een line-follower te laten maken, maar ineens kwam dit idee:

- Ik werk op 2 scholen
- Competitie is leuk
- Een line-rider competitie is saai

Kortom: Ik heb de mogelijkheid om een scholencompetitie in ant-weights (of een andere gewichtsklasse) op te zetten!
Als er al meer van dit soort competities zijn in Nederland, dan sluit ik me hierbij natuurlijk graag direct aan. Zo niet, dan ga ik deze zomer eens kijken of ik een paar basismodellen kan bouwen als voorbeelden voor mijn leerlingen.

Mijn ervaringen met afstand-bestuurbare robots zijn nog zeer beperkt, maar als er hier toevallig meer natuurkunde-leraren rondlopen of mensen tips hebben voor events om aan mee te doen / workshops om bij aan te sluiten: GRAAG!

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Scholencompetitie / Hallo

Post by kalme nelis » Sun Jul 12, 2015 12:02 pm

Allereerst welkom,

Je idee klinkt prima haalbaar maar er zijn geen andere scholen/instellingen die hetzelfde doen. Dus zullen je groepen/teams alleen zijn.

Antweights zijn gemakkelijk handelbaar en goedkoop te vervaardigen. Maar met 3 a 4 middagjes is iedereen wel uitgebouwd.
Persoonlijk zou ik raptorweights (6kg) aanraden. Duurder, meer tijd en deze zijn meer voorradig in Nederland om ook anderen uit te kunnen dagen.

Success en stel vooral veel vragen.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Scholencompetitie / Hallo

Post by maddox » Sun Jul 12, 2015 8:55 pm

Ik geef Niels gelijk, ik vind raptors interessanter.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

w.eckhardt
Posts: 4
Joined: Sun Jul 12, 2015 12:45 am
Location: Bilthoven
Contact:

Re: Scholencompetitie / Hallo

Post by w.eckhardt » Mon Jul 13, 2015 12:24 am

Ik zal eens met collega's van scholen in de buurt gaan overleggen.

Antweights kan ik er makkelijk doorheen krijgen, maar de raptorweights zijn inderdaad ook interessant om eens naar te kijken.

Met de gemiddelde werkplaats die op een havo/vwo-school beschikbaar is (ik geef nu eenmaal alleen op havo/vwo-scholen les), gecombineerd met het budget dat vaak voor dit soort projecten beschikbaar is (<50 euro per team), is het vooral even zoeken naar een goede basisopzet.

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Scholencompetitie / Hallo

Post by kalme nelis » Mon Jul 13, 2015 2:03 am

50 euro is krap, zelfs voor een antweight.
Zender/ontvanger combo's trekken dit budget al leeg per team.

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1497
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Re: Scholencompetitie / Hallo

Post by Cavecrusher » Mon Jul 13, 2015 9:17 am

Tenzij dit een meerjarige competitie is, dan zijn vaste kosten als zender/acculaders/etc. te verdelen.
You know what would make great armor? Baby kittens!

Trying is having the intention to fail.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: Scholencompetitie / Hallo

Post by flex » Mon Jul 13, 2015 5:45 pm

Welkom,

€50 per robot is wat weinig ja. Het is wat te drukken als je 2 zenders zou nemen en meerdere ontvangers. Met 1 tegen 1 gevechten zijn er niet meer zenders nodig immers. Echter zal het tijdens het bouwen en testen van de botjes wel touw trekken worden voor de zenders... Meerdere ontvangers op 1 zender is immers geen probleem bij de 2.4GHz zenders. Wel kijken naar zenders/ontvangers met modelmatch zodat elke bot z'n eigen presets e.d. kan hebben in de zender. Mogelijk dat je conflicten krijgt en dat de ontvangers opnieuw gebind moeten worden om met de eene of de andere zender te kunnen werken...
In NL zijn er enkele goede ants gebouwd. En in de UK is er een grote groep lekker mee bezig (AWS = Antweight World Series, kijk er eens naar op youtube). Raptors bieden wel wat meer mogelijkheden qua design en bouw. Maar met ants kan je leuk met 3D prints aan de slag als je zou willen.
Ook gebruikt in ants: doek (katoen, kevlar, carbon, carbon-kevlar e.d.) met secondelijm als 'resin'. goedkoop en goed mee te werken. En bv gorilla plastic (oid) (o.a. bij Conrad, link via onze site, krijgt de stichting ook een klein percentage van de aankoop waarde!) kunstof voor in warmwater week te maken en dan modeleerbaar. Handig spul voor grappige vormen mee te maken voor de robots. Ook goed bewerkbaar als het weer is afgekoeld.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

w.eckhardt
Posts: 4
Joined: Sun Jul 12, 2015 12:45 am
Location: Bilthoven
Contact:

Re: Scholencompetitie / Hallo

Post by w.eckhardt » Wed Jul 15, 2015 1:05 am

Hallo Niels,
Dit is echt info waar ik wat mee kan! Bedankt!

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: Scholencompetitie / Hallo

Post by flex » Wed Jul 15, 2015 8:56 am

Nog een voordeel van de ants: de arena is eenvoudiger/goedkoper dan dat je voor Raptors nodig hebt.
Tenminste... de raptoren welk huidig in europa bij competities mee doen heb je wel goede wanden en polycarbonaat nodig (en een dak).
Voor ants heb je aan een plank en wat 4-6mm polycarbonaat plaat als 'aquarium' genoeg. Mogelijk dat voor de nog wat minder geavanceerde school ants (geen spinners of knappe flippers) een tafel al voldoet.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1497
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Re: Scholencompetitie / Hallo

Post by Cavecrusher » Wed Jul 15, 2015 8:58 am

Jan Willem,

Als je wat meer informatie wil hebben over het bouwen van een robot zou ik onderstaande raadplegen:

"het bouwen van een robot" van Carlijn/DRG http://www.dutchrobotgames.nl/index.php ... &Itemid=82

http://www.riobotz.com.br/riobotz_combot_tutorial.pdf

Als je wat meer info wil hebben over antweights, kan ik je misschien wel helpen.

Tim
You know what would make great armor? Baby kittens!

Trying is having the intention to fail.

w.eckhardt
Posts: 4
Joined: Sun Jul 12, 2015 12:45 am
Location: Bilthoven
Contact:

Re: Scholencompetitie / Hallo

Post by w.eckhardt » Sun Jul 19, 2015 11:39 pm

Blijkbaar bestaat er ook nog een beetle-weight klasse. Met 150 gram kwam ik toch nog niet echt lekker uit met de minimumonderdelen die ik nodig had (duurzaamheid voor scholen meegerekend). Dus met dank aan jullie voorzitter wordt dit waarschijnlijk de klasse voor de scholencompetitie.

En: Morgen komt de bestelling met basisonderdelen binnen!
- Arduino uno's
- Diverse soorten servo's die mogelijk om te bouwen zijn tot continues-drive motoren
- Bluetooth-shield voor arduino, zodat zwaardere zenders niet nodig zijn en er gewoon met PS3-controllers gewerkt kan worden.

En de links van Tim ga ik zeker ook nog even goed doorspitten.

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Scholencompetitie / Hallo

Post by kalme nelis » Mon Jul 20, 2015 2:01 am

Gaaf, dan ben ik niet meer de enige in nederland met een beetleweight.


Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests