Pneumatiek bot

Voor alle algemene zaken zoals bv het forum...

Moderator: Moderators

Post Reply
Christian stockhorst
Posts: 3
Joined: Tue Feb 11, 2020 6:19 pm

Pneumatiek bot

Post by Christian stockhorst » Tue Feb 11, 2020 6:36 pm

Hoi ik heb een vraag over een stukje pneumatiek in onze bot. Ik ga namenlijk een bot bouwen in de featherweight classe. En nu hebben we bedacht om daar een door pneumatiek gestuurde “floeper” als wapen te maken. En die willen we aansturen door een paar co2 patronen van volgensmij 12g? Maar weet iemand of je daarmee voldoende kracht heb om andere robots om te krijgen?
Alvast bedankt

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: Pneumatiek bot

Post by leo-rcc » Tue Feb 11, 2020 6:55 pm

CO2 patronen zijn geen goed idee en niet legaal . Meer geschikt zijn co2 paintball flessen of kleine 600g co2 brandblussers.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Christian stockhorst
Posts: 3
Joined: Tue Feb 11, 2020 6:19 pm

Re: Pneumatiek bot

Post by Christian stockhorst » Tue Feb 11, 2020 9:58 pm

Niet legaal? Kun je gewoon kopen in de winkel dus die lijken me toch wel legaal?

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Pneumatiek bot

Post by kalme nelis » Tue Feb 11, 2020 10:35 pm

Binnen de regels zijn ze niet legaal, na openen zijn ze niet afsluitbaar.

De hoeveelheid co2 is onvoldoende om een andere feather omver te gooien, laat staan herhaaldelijk.
Paintball flessen hebben wel het volume om voldoende uitzetting te genereren om een cilinder meermaals succesvol te activeren.
Dit hangt natuurlijk wel af van de grootte van de de cilinder.

Is dit voor de aanstaande INDI Games? Dan moet ik je teleurstellen, huidige regels staan nog op 10bar max. Dit sluit co2 patronen per definitie uit tenzij je regulatoren erop weet aan te sluiten.

Christian stockhorst
Posts: 3
Joined: Tue Feb 11, 2020 6:19 pm

Re: Pneumatiek bot

Post by Christian stockhorst » Wed Feb 12, 2020 1:19 pm

Ja klopt inderdaad voor de indi robotgames! Weet je hoe dat normaal gedaan wordt? Of is dit niet haalbaar voor dit evenement? En eventueel nog andere manieren om hem wel te laten werken?

User avatar
Iestyn
Posts: 106
Joined: Mon Aug 11, 2014 2:19 pm
Location: Zutphen

Re: Pneumatiek bot

Post by Iestyn » Wed Feb 12, 2020 6:54 pm

Wat je volgens mij wilt bouwen noemt men meestal een "flipper": een robot die z'n tegenstanders in de lucht gooit met een pneumatisch aangedreven arm. Als dit de eerste keer is dat je een robot bouwt, is dat best wel ambitieus (tenzij je ervaring hebt met pneumatica, dan heb ik niets gezegd).
Een alternatief voor een pneumatische "flipper" is een elektrisch aangedreven "lifter"; soortgelijk principe, maar hier zit meestal een stuk minder kracht achter waardoor je je tegenstander meer optilt dan dat je ze echt door de lucht gooit.

Verder zou ik aanraden om eerst onderzoek te doen naar de regels en veiligheidsvoorschriften waar een robot aan moet voldoen. Op dit forum staat een wereld aan informatie om je op weg te helpen, en de leden zijn over het algemeen erg behulpzaam als je vragen hebt.
Mvg,
Iestyn

404-Team Not Found

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Pneumatiek bot

Post by kalme nelis » Wed Feb 12, 2020 9:59 pm

wanneer je op "paintball regulator" zoekt kom je diverse mogelijkheden tegen. De gemiddelde paintballshop of webwinkel behoort de tank en regulator te hebben die nodig is om jezelf tot die 10 bar te beperken wanneer je co2 gebruikt als gas. Alternatief kan je middels een compressor luchtdruk tot 10bar oppompen in je tank en de regulator achterwege laten.

Co2 geeft veel meer expansie en dus flips en kracht, luchtdruk kan simpeler zijn en makkelijker verkrijgbaar.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Pneumatiek bot

Post by maddox » Thu Feb 13, 2020 10:56 pm

Hmm, een CO patroon. De hele kleintjes van 12 gram ofzo? Of de grotere van 25 gram? Want de sparklets uit grote poederblussers, van 150gram, die zijn zeer moeilijk te vinden. (tenzij je in die sector bekend bent)

Maar, de "doorsnee" featherweight flipper die zijn naam waard is, gebruikt op zijn minst een 360gram paintball fles (12oz), en heeft dan een flip of 8.

CO2 in "hogedruk opslag", zoals in zo'n patroon, paintball fles of brandblusser, is vloeibaar bij kamertemperatuur op 55 bar. 1 Kg CO2 is 512 liter gas op 1 bar.

Dus een gemakkelijk koopbaar patroon van 25 gram bevat 12.8L gas op 1 bar. Een zuigertje dat 20 kg kan tillen over 30 cm hoogte heeft (een 32mm doorsnee 150mm slag perslucht zuiger) 1 liter per actie nodig. Maar het gaat niet bepaald indrukwekkend worden.

Maar als je gaat vergelijken, zelfs de oeroude, eerste CO2 gebruikende feather flipper, "Flip" had een zuiger die 1 ton kon tillen over 50mm, en had daarvoor 5,5 liter gas nodig.
Ballista van team JBI, gebruikt een 60*60 zuiger, die tilt 1,5 ton op over 60mm, en gebruikt daarvoor 9 liter gas. Oftewel, als het systeem perfect dicht zou zijn, dan kan die 1 flip doen met zo'n 25 gram patroon.

Neen, met de huidige Indi regels zou ik niet gaan voor een flipper.
Een lifter, ja, geen punt, maar die zijn gemakkelijker en goedkoper uit te voeren met een goed bedacht elektrisch systeem.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests