Onze eerste robot maken (voor school)

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
ruud_boeklagen
Berichten: 409
Lid geworden op: do feb 17, 2005 2:50 pm

Bericht door ruud_boeklagen »

een bouwzaak die losse motortje verkoopt? :? 10 euro voor de hele accuboor lijkt me

Als je toch je geld in je botje gaat steken kun het net zo goed met de FRA regels maken, dan kun je ook tegen andere roboteers spelen. Dan is het minder zonde van je geld ;)
[color=#666666]In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
[/color]
De Hupie
Berichten: 6
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:23 am
Locatie: Noordbroek, Groningen

Bericht door De Hupie »

We zijn nu toch wel aan het twijfelen. Ik had het er gister met mn ouders over en zij zeiden dat ze ook wel wat geld zouden willen bijleggen, als mn groepsgenoot dit nou ook kan doen en we kunnen nog wel geld van school vragen (max 50 euro dacht ik) hebben we al een aardig budget.

Maar als we toch voor RC kiezen, zal het wel wat moeilijker worden dan een bedraadde versie. Ik weet niet wat we dan allemaal precies nodig hebben. Natuurlijk de zender+ontvanger (bijv deze van conrad: 2 Kan. Afstandsbediening "Modelcraft" Bestnr.: 227713 - 89 ?) , maar voor de rest? We hebben zeker microswitches nodig voor het versterken van het signaal uit de ontvanger? En nog voor de besturing 2x een dubbelpolige relais (gewoon aan/uit besturing) of een speedcontroller (hoe deze precies werkt weet ik niet) alhoewel die laatste wel duur is. Ook hebben we dus nog 2 motoren nodig (boormachines?). Als laatste nog de wielen en hout maar deze kosten denk ik niet zoveel.

Dit is toch ongeveer wat we nodig hebben? Wat is een gangbare prijs voor al deze onderdelen?
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

als je boormachines gebruikt, kun je de knop uit het handvat gebruiken. deze maak je dan afstandsgestuurd door er een servo aan te bouwen,
in feite maak je hiermee je eigen (mechanische) speedcontroller.

dan hoef je geen relais of speedcontroller te kopen, alleen 2 servo's (conrad 5 euro/stuk of inbegrepen bij zender-ontvangerpakket soms) en een tube 2componenten van de hema. (5 euro)
[sig?]
De Hupie
Berichten: 6
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:23 am
Locatie: Noordbroek, Groningen

Bericht door De Hupie »

En hoe moet je de robot dan achteruit laten rijden?

Trouwens als we een echte robot maken, we hebben deze boormachines op het oog:
http://jamaija.nl/winkel_2/Voorraad/index_voorraad.html en dan die van 15 euro per stuk.
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Ik meen dat in Carlijns boek een mooi schema over vooruit/achteruit schakelen met de knop en schakelaar van de boormachines staat.

Wat betreft de boren die je op het oog hebt, probeer 2 identieke boormachines te vinden, deze gebruiken verschillende voltages en daardoor gaan deze andere toerentallen draaien.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
stef
Berichten: 1058
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 2:09 pm
Locatie: aalsmeer, nederland
Contacteer:

Bericht door stef »

http://bugs.nl/media/album/view.php?&pa ... lvdXQuanBn
dit is het schema ik heb het zelf ook gebruikt en werkt perfeckt

stef
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

ja, maar zo heb je wel minder preceize besturing, en en dus een stuk minder controle over je robot. als je het scema van Carlijn volgt, heb je een goede besturing voor weinig.

(2 servo's nodig, zitten die niet al inbegrepen bij je zender/ontvanger pakket van de conrad? anders kosten ze 5 euro per stuk los ook bij de conrad)
[sig?]
stef
Berichten: 1058
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 2:09 pm
Locatie: aalsmeer, nederland
Contacteer:

Bericht door stef »

o dat schema die heb ik wel eens gebrobeert te maken maar ik kon niet van lins naar rechts :D

ik weet niet of ik dat mag inscanner staat voorin het boek dat hiet niet gekopierd mag worden of op andere manieren verspreid worden enz.

stef
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

ik wil ze wel voor je maken ;)
[sig?]
Gebruikersavatar
Cavecrusher
Berichten: 1497
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 5:35 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Cavecrusher »

aangezien ik degene ben die dat systeempje bedacht heeft, kan ik ze ook wel maken :lol:
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Cavecrusher schreef:aangezien ik degene ben die dat systeempje bedacht heeft, kan ik ze ook wel maken :lol:
Tsk, showoff. ;)

Ik moet er wel bij zeggen dat in Bonx het wel het beste werktte to nu toe, voor zover ik weet.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Gebruikersavatar
Carlijn
Berichten: 1575
Lid geworden op: di jul 29, 2003 12:16 pm
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Carlijn »

Goede ideeen zijn er toch om geleend te worden :roll:

Cavecrusher had als voordeel dat hij de goede veertjes had. (En ik werk lang niet netjes/nauwkeurig genoeg voor dat soort dingen :P).
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl
Gebruikersavatar
Cavecrusher
Berichten: 1497
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 5:35 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Cavecrusher »

leo-rcc schreef:
Cavecrusher schreef:aangezien ik degene ben die dat systeempje bedacht heeft, kan ik ze ook wel maken :lol:
Tsk, showoff. ;)

Ik moet er wel bij zeggen dat in Bonx het wel het beste werktte to nu toe, voor zover ik weet.
de enige reden waarom ik toen op electronizes ben overgestapt is dat ze kleiner waren, rijden precies hetzelfde.
Ben zo langzamer hand bezig aan een nieuwe versie van de budgetspeedo. gewoon voor de fun.
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Ik doelde daarmee niet specifiek op jou Carlijn ook al klopt het wel, maar ook in de UK is het een paar keer geprobeerd volgens CC's systeem en daar wou het ook al niet zo goed vlotten. Wel merkwaardig eigenlijk want zo moeilijk is het systeem niet.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Gebruikersavatar
Bugs
Site Admin
Berichten: 5433718
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Bugs »

Dat komt omdat de trekkerveer te zwaar is voor een servo. Deze moet dus vervangen worden door een lichte versie, die niet echt makkelijk te vinden is.