lassen elektrodes alles ??

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
boris
Berichten: 130
Lid geworden op: za aug 02, 2003 4:40 pm
Locatie: vijfhuizen ligt vlak bij haarlem en dat ligt weer bij amsterdam in de buurt
Contacteer:

Bericht door boris »

okee mar aangezien ik bij een bedrijf waar ik me heavy maak weg moet en al het las werk nog lang niet klaar is is een elektrode lasser voor hard staal perfect of niet dan (tenminste dat bedrijf doet het ook met een elektrode lasser en wij deden dat ook voor een deel toen we teveel met de ig lasser bezig waren :lol: )
gegroet boris
kijk op http://www.ap-clan.tk
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Voor staal van 2mm en dikker is een elektrodelasapparaat wel heel bruikbaar.
Voor aluminium is het een heel ander verhaal.Ik vertrouw er niet zo op. 't Is alsof je met een satestokje kauwgom aan het roeren bent.
Daar hebben firma's die lasapparatuur maken in het verleden heel veel moeite in gestoken om aluminium goed te kunnen lassen, en TIG en MIG zijn daar voor in gebruik genomen, het pas de laatste tijd dat ik hoor dat je aluminium elektrodes kan kopen die je in een gewoon laspostje kan gebruiken.
Ook effe een zoektochtje gedaan op het UK forum, en Arthur Chilcott(De baard van Mortis-en metaalbewerker klasse A++)zegt dat de resultaten behoorlijk bruikbaar kunnen zijn, indien de alu soort zich ertoe leent, de platen dik genoeg zijn en de lasser een paar eeuwen ervaring heeft.

Maar wat bedoel je met Hard staal? Een goede staalsoort , zoals Chroomvanadiumstaal, of gehard staal, staal wat een warmtebehandeling heeft gekregen?
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
docproc
Berichten: 228
Lid geworden op: di jul 29, 2003 11:28 am

Bericht door docproc »

maddox schreef:Ook effe een zoektochtje gedaan op het UK forum, en Arthur Chilcott(De baard van Mortis-en metaalbewerker klasse A++) ...
Dus niet alleen mannen die varen willen, maar ook mannen die lassen willen, moeten mannen met baarden zijn?
Soort 5279
Berichten: 55
Lid geworden op: di jul 29, 2003 12:39 pm
Locatie: ergens op internet
Contacteer:

Bericht door Soort 5279 »

inderdaad lassen aan een ant zou ik nooit doen... zowiezo verbaas ik me erover dat jij ruimte / gewicht voor zoiets over hebt... de meeste ants besstaan uit wat printplaat met eventueel een beetje dun plaat materiaal erom heen...

en dan daarin zo goed mogelijk alles weg gefromeld... dus een framepje lassen voor een ant kun je wel vergeten.... probeer creatief te zijn en pak een paar stukken kunstof en lijm.. kun je ook een sterke kunstructie maken ....
Dit is het alom gevreesde undersign VIRUS!!
Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Bericht door Henning »

wij wil zijn ronddraaiende schild van titaan / alu maken. het is plaat materiaal dus hij wil het aan elkaar lassen.

Henning
Soort 5279
Berichten: 55
Lid geworden op: di jul 29, 2003 12:39 pm
Locatie: ergens op internet
Contacteer:

Bericht door Soort 5279 »

met elektroden kun je zo wie zo dun plaatwerk lassen wel vergeten... daar brand je gewoon doorheen...

dus dat zal niet lukken.. moet ie gaan voor het popnagelen ofzo.. maar volgens mij gaat ie nu voor een terrorhurtz wapen.... :roll:
Dit is het alom gevreesde undersign VIRUS!!
Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Bericht door Henning »

terror wapen in z'n heavy ja, in z'n ant niet

Henning
raceeend
Berichten: 485
Lid geworden op: wo jul 30, 2003 12:36 am
Contacteer:

Bericht door raceeend »

solderen?
Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Bericht door Henning »

alu valt idd te solderen, met speciaal alu soldeer.

Henning
TKR
Berichten: 320
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 11:10 pm
Locatie: Maasland
Contacteer:

Bericht door TKR »

Ik heb zilvere ringen die gebroken waren weer vast gesoldeerd met dood normale standaart tin...
Als je het goed doet kan je aluminium gewoon solderen.
TKR - [url=http://www.toxix.tk/]Team Toxix[/url]
Sponsored by - [url=http://www.astrojet.nl/]SuperMovieEntertainment[/url]
Gebruikersavatar
KASAP
Berichten: 649
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 7:39 pm
Contacteer:

Bericht door KASAP »

TKR schreef:Ik heb zilvere ringen die gebroken waren weer vast gesoldeerd met dood normale standaart tin...
Als je het goed doet kan je aluminium gewoon solderen.

Eeuh, ik wil niet tot last zijn, maar gewoon tin hecht niet aan alu, wel aan zilver. Je zou geluk kunnen hebben dat het in oneffenheden loopt en zo het geheel bij elkaar houd.

Is er mischien een plaatwerker waar je kunt puntlassen (ik lees alleen dat het twee verschillende metalen zijn, dus geen idee of dat kan)
Euhm...
TKR
Berichten: 320
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 11:10 pm
Locatie: Maasland
Contacteer:

Bericht door TKR »

Het kan wel kloppen dat het niet zal hechten, ik heb het zelf nog nooit geprobeert.

Maar hij wil zijn kap van óf aluminium maken óf titanium.
Dus het gaat hier om één materiaal.

Puntlassen zou misschien ook gelijk als de "uitsteeksels" van het wapen kunnen dienen. :roll:
TKR - [url=http://www.toxix.tk/]Team Toxix[/url]
Sponsored by - [url=http://www.astrojet.nl/]SuperMovieEntertainment[/url]
Gebruikersavatar
boris
Berichten: 130
Lid geworden op: za aug 02, 2003 4:40 pm
Locatie: vijfhuizen ligt vlak bij haarlem en dat ligt weer bij amsterdam in de buurt
Contacteer:

Bericht door boris »

ik heb een elek lasser en heb ondekt dat je alu niet kan lassen met normalen elektrodes en nu wil ik die gaan koen maar wat voor soort of hoe heten die dingen want als ik naar alu elektrodes vraag weten ze niks
gegroet boris
kijk op http://www.ap-clan.tk
raceeend
Berichten: 485
Lid geworden op: wo jul 30, 2003 12:36 am
Contacteer:

Bericht door raceeend »

waar vraag je het?
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Gewone elektrodes zijn dan ook staal Boris. En staal en aluminium mengen niet.
Ooit gehoord van ferro metalen ,en Non ferro metalen.
Dat zijn metalen die niet met elkaar te mengen zijn,zonder rare trukjes.(explosielassen kan het weer wel, maar tja, dat doe je niet even thuis= rare truk)

Er bestaan elektrodes , voor een gewone laspost (zo'n kijkshop ding van 75euro dus) die aluminium zijn, met een speciaale bekleding, zodanig je aluminium tegen elkaar kan lassen, onder zeer strikte voorwaarden, zoals dik genoeg materiaal, ervaren genoeg, enzoverder.

Dit heb ik al in enkele andere postings hiervoor ook al gemeld .Ik hoop dat je het geprobeerd hebt, een alu plaat te lassen met een stalen laselectrode.Dan weet je het voor de rest van je leven dat aluminiumlassen niet zo evident is met huis tuin en kijkenspullen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.