220 motor ombouwen

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

220 motor ombouwen

Bericht door Alexander »

euhm, ik vroeg me af, is het mogelijk om een 220 motor (jawel, elektrisch gereedschap als wapen) om te bouwen naar 12 of 24 volt?
als er een 3 ankers permamotor in zit is het volgens mij theoretisch mogelijk, maar is het ook een goed idee?? (en ja, ik heb er aan gedacht dat een 600 watt 12 volt motor 50 amp trekt)
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Een 220 motor uit een handboormachine , mits het een seriegewonden model is, kan perfect op 24V lopen, helaas is die zijn vermogen dan belabberd

Een 3faze motor is een pak moeilijker, maar het is te doen, mits je een speedo/frequencieregelaar hebt die met gelijkstroom in wisselstroom uit kan maken. En om de motor krachtiger te maken moet je dan de hele handel herwikkelen met dikkere kabel, om de weerstand te verlagen om de amperes erdoor te kunnen trekken.
Wel een dure bedoening uiteindelijk.

Ik heb ernaar gekeken in het begin van mijn "Robot Wars " carriere, en heb er niks mee gedaan.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
flex
Berichten: 2711
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 12:48 am
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door flex »

Ik zou denken dat je een 220V 3fase motor wel op 36VAC kan laten draaien. maar vermogen houd je niet over.. Een 220V 1fase ook nog wel, eigenlijk zelfs makkelijker maar toch.. Kwestie van een hoog vermogen (50-200A) osilator bouwen....
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

lijkt mij alleen maar een hoop moeite en niks op te leveren. Waarom zou je dit willen?
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

en als je een 1 fase gewoon de spoelen de lengte halveert en het aantal verdubbelt (dus dezelfde draad gebruiken, een spoel halveren en er zo 2 paralelle spoelen van maken..) ??

nouja, ik ga het gewoon proberen, want ik wil een slijptol in mn bot.. :twisted:
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

dat kan toch ook met een normale 12 of 24V?
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

wie gaat die betalen? 8)

230 volt slijptol: 20 euro
18 volt slijptol: 470 euro..

zie je het verschil?
ikke wel.. :)
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

2e hands slijptol van de sloop, 3 euro. Het enige wat er in een haakse slijper zit is de versnelling van 2,5 op 1. Verlies de motor en hang er een simpele DC motor aan.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
kalme nelis
Berichten: 1708
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 8:37 pm
Locatie: wormer
Contacteer:

Bericht door kalme nelis »

...Of enkel de motor omwisselen met een 12v of 18v. Misschien dat je wat aanpassingen moet maken maar lijkt me een betere oplossing dan een motor die niet al zijn kracht kan gebruiken...
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

ja, oke..
in een accuboor zit ook niet veel meer dan een motortje en een vertraging (en een stel el-cheapo batterijen en een snelheidsregelaartje)
kan ik dan gewoon een dikke 12 of 24 volt motor er aan hangen (dan moet ik die weer apart kopen.)

en ik vind het echt vervelend, maar hier zijn geen sloperijen. alleen van die lui die auto's uit elkaar helen en de onderdelen voor veels te veel geld verkopen.. los schroot en oude apparaten en zo gaat allemala naar de gemeente, en ej mag er sinds een paar jaar niets meer meenemen (omdat medewerkers daar geld gingen vragen voor het megenomen goed, en dat in eigen zak staken.) dus er is hier heel moeilijk aan goede 2e hands zooi te komen, zoals auto onderdelen, schroot of oude gereedschappen..
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Met hem ombouwen van 230V motoren ga je voorbij aan 1 van de belangrijkstge regels van het robotbouwen:

KISS

Je gaat veel te veel tijd stoppen iets wat niks oplevert.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

euhm, ik wou alleen die motor een beetje verbouwen voor mn wapen, maar totdat het ding gekocht is gebeurt er nog niets.. (en kan ik eens aan de slag met de rij-electronica..)

zal ik trouwens voor mn aandrijfmotoren nieuwe batterijen kopen? of gewoon nog ff die 1200 mah made in china dingen gebruiken?

ohja, ik ga voor KIC
keep it cheap. ;) manuren tellen niet mee, want met de tijd die ik zou besparen door een accuslijper te kopen, en ik zou extra gaan werken, dan verdien ik dat niet bij elkaar.. (lees, een accutol kost 4 maandlonen.)
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Ik zeg ook niet dat je een accutol moet kopen, maar een haakse slijper is normaal gesproken een 500 tot 700 watt motor op 230V. Dan kan je beter eens rondvragen bij een rolstoelcentrale voor een rolstoel motor, dan hou je in prestatie per saldo meer vermogen over dan ombouwen. En de meeste roboteers hier kunnen je ook al vertellen dat rolstoelcentrales heel vaak heel goedkoop en soms zelfs gratis die motoren wegdoen.

Nogmaals, het enige onderdeel wat voor jou van belang is is de haakse overbrenging, en die kan je her en der echt wel vinden. Ik heb er zelf ook al 2 afgeschreven.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

oke.. een rolstoelmotor met een slijptolkop er op... :)

maarre, ik kan denk ik wel aan een rolstoelmotor komen (ken iemand die voortdurend al die rolstoelen opkoopt, misschien heeft die er wel een voor mij) maar zoals ik al zei, die haakse overbrenging ga ik waarschijnlijk niet aan komen zo 123, misschien hebben ze die bij de 2e hands winkel, maar denk van niet..
en zoals ik al zei, een schroothoop hebben we niet.. :?
kalme nelis
Berichten: 1708
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 8:37 pm
Locatie: wormer
Contacteer:

Bericht door kalme nelis »

...Besteed dan gewoon die 20 euro voor die complete slijptol en strip die dan uit elkaar. Hou het simpel, goedkoop is niet altijd het makkelijkst...