van turbo naar straalmotor
Moderator: Moderators
van turbo naar straalmotor
ik wil met een paar vrienden samen van een turbo een straalmotor maken, maar ik loop tegen iedere hindernis aan die er maar is bij zo een project. het begint al met het feit dat er geen turbo te vinden is (of een splinternieuwe, waar natuurlijk geen budget voor is) verder hebben we ngo een oliedrukpomp nodig voor de olielagers, anders is het binnen een paar seconden afgelopen met de turbo, en dat is zonde ( de beste keus schijnt een stuurbekrachtiginsmotor te zijn, maar die hebben we ook nog geen kunne vinden..)
we zijn al bij de autosloperij geweest, maar ze probeerden ons alleen maar af te zetten, ze hadden geen enkel van de beoogde onderdelen...
dus als iemand nog wat weet over een turbo project, (ik heb alles van google al zo'n beetje gelezen) waar je hier in nl goedkoop(gratis?) autoonderdelen kan krijgen, (in amerika heb je schroothopen waar je met een eenmalige entreeprijs zo alng als je wilt mag sleutelen, en alles mag meenemen, moet je wel je eigen gereedschap gebruiken)
iig, het wil nog neit zo vlotten, we hebben alleen een vrij uitgebreid idee, en geen enkel onderdeel...
we zijn al bij de autosloperij geweest, maar ze probeerden ons alleen maar af te zetten, ze hadden geen enkel van de beoogde onderdelen...
dus als iemand nog wat weet over een turbo project, (ik heb alles van google al zo'n beetje gelezen) waar je hier in nl goedkoop(gratis?) autoonderdelen kan krijgen, (in amerika heb je schroothopen waar je met een eenmalige entreeprijs zo alng als je wilt mag sleutelen, en alles mag meenemen, moet je wel je eigen gereedschap gebruiken)
iig, het wil nog neit zo vlotten, we hebben alleen een vrij uitgebreid idee, en geen enkel onderdeel...
Toch zijn autosloperijen jullie beste kans.
Trouwens, voor turbo's, zijn dieselwagens de meest voor de hand liggend tegenwoordig. Of natuurlijk, in 1 keer groot denken, en probeer eens een vrachtwagen.
Kwa oliepompje, tja je kan moeilijk een aquarium of vijverpomp pakken. als die de olie al overleefd, zal de temperatuur het wel nekken.
En ik ga mijn € XXXX pomp niet uitlenen, maar die kan het gerust aan.
Trouwens, voor turbo's, zijn dieselwagens de meest voor de hand liggend tegenwoordig. Of natuurlijk, in 1 keer groot denken, en probeer eens een vrachtwagen.
Kwa oliepompje, tja je kan moeilijk een aquarium of vijverpomp pakken. als die de olie al overleefd, zal de temperatuur het wel nekken.
En ik ga mijn € XXXX pomp niet uitlenen, maar die kan het gerust aan.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
Meestal kun je in (hier in Hengelo) meestal ook wel wat pingelen met de prijs. Zo heb ik wel eens een volledig koperen kachelradiator kunnen krijgen voor 10 euro. Dat ding was alleen aan koper al meer waard
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.
Als je een turbo opzoekt let er dan wel op dat het ding hoge temperaturen aankan. Oudere turbo's voor diesels hebben vaak een lagere temperatuurspecificatie omdat de uitlaatgassen van een diesel kouder zijn dan die van een benzine (geld niet voor de volkswagenturbo's (Garrett)).
Bedenk ook dat de turbo veel warmer zal worden omdat je met een overmaat aan lucht gaat werken en waarschijnlijk ook met gas gaat stoken (vloeibare brandstof schijnt een stuk moeilijk te zijn).
Ik heb hier nog wel een stuurbekrachtigingspomp liggen die je zo mee mag nemen, levert druk en flow zat en heeft een metalen doorgesoldeerd reservoir (komt van een Subaru legacy).
PS: Elektrische pomp moet je toch denken aan 200,- +
Bedenk ook dat de turbo veel warmer zal worden omdat je met een overmaat aan lucht gaat werken en waarschijnlijk ook met gas gaat stoken (vloeibare brandstof schijnt een stuk moeilijk te zijn).
Ik heb hier nog wel een stuurbekrachtigingspomp liggen die je zo mee mag nemen, levert druk en flow zat en heeft een metalen doorgesoldeerd reservoir (komt van een Subaru legacy).
PS: Elektrische pomp moet je toch denken aan 200,- +
stuurpomp zou ik graag hebben, (en electriseren is niet een probleem, gewoon een motor(tje) er aan en draaien.)
vloeibare brandstof is de manier, want gasbrandstof zit je moet een dure gastank, en dure bijvulling, waar spiritus maar 89 cent per liter kost. (en ook in een petfles kan) ook levert gas niet genoeg brandstof, want het kan niet snel genoeg uit de fles (en vloeibaar gas resulteert in een bevroren fles en een motor die afslaat doordat er na een paar minuten helemaal niets meer uit komt, omdat de rest van het gas bevroren is)
de temperatuur van de turbo is wel een beetje een probleem, maar er is nog een oplossing, waterinjectie, want een droge turbojet levert meer dan 50% van zn energie in hitte, en maar weinig boostverschil. als je er water bij in spuit in de "mengzone" dan verandert dat in stoom, waardoor de uitlaat kouder en meer druk is.
en 115 euro voor een turbo? daar kan ik een splinternieuwe voor kopen nee ik zat meer aan 40 tot 60 euro te denken, hij hoeft ook helemaal niet nieuw te zijn.
edit: sxoc.com werkt niet, hij knippert alleen heel snel van laden naar gereed en weer naar laden, heel irritant (zo ver dat ik de browser moest sluiten)
vloeibare brandstof is de manier, want gasbrandstof zit je moet een dure gastank, en dure bijvulling, waar spiritus maar 89 cent per liter kost. (en ook in een petfles kan) ook levert gas niet genoeg brandstof, want het kan niet snel genoeg uit de fles (en vloeibaar gas resulteert in een bevroren fles en een motor die afslaat doordat er na een paar minuten helemaal niets meer uit komt, omdat de rest van het gas bevroren is)
de temperatuur van de turbo is wel een beetje een probleem, maar er is nog een oplossing, waterinjectie, want een droge turbojet levert meer dan 50% van zn energie in hitte, en maar weinig boostverschil. als je er water bij in spuit in de "mengzone" dan verandert dat in stoom, waardoor de uitlaat kouder en meer druk is.
en 115 euro voor een turbo? daar kan ik een splinternieuwe voor kopen nee ik zat meer aan 40 tot 60 euro te denken, hij hoeft ook helemaal niet nieuw te zijn.
edit: sxoc.com werkt niet, hij knippert alleen heel snel van laden naar gereed en weer naar laden, heel irritant (zo ver dat ik de browser moest sluiten)
Zeg jkoehorst. Heb je toevallig nog meer Subaru spullen liggen? Ik zoek nog een blok (liefst 2.2 16v) voor in mijn kever......
Oh en over die turbo's, als je er niet veel voor over hebt dan is het gewoon een kwestie van blijven zoeken. Je kan ze nog wel eens tegenkomen bij van die kleine 2dehands auto handelaren. Als je je niet zo druk maakt over het merk van de turbo, dan kan het best zijn dat ze er zo een ergens in de hoek hebben liggen waar de hond mee speelt.
Oh en over die turbo's, als je er niet veel voor over hebt dan is het gewoon een kwestie van blijven zoeken. Je kan ze nog wel eens tegenkomen bij van die kleine 2dehands auto handelaren. Als je je niet zo druk maakt over het merk van de turbo, dan kan het best zijn dat ze er zo een ergens in de hoek hebben liggen waar de hond mee speelt.
op marktplaats stond laatst een turbo voor een 2.2 motor, voor 100 euro, splinternieuw inclusief alle toebehoren..
800 euro? daar koop je een complete straalmotor voor, moet je aleen ff bij het leger gaan vragen (bij het belgische en enegelse iig) geven ze ze voor weinig weg, de 100 pk straalmotortjes die ze gebruiken om straaljagers mee op te starten.
[edit]
nou vooruit, doe die turbo maar, 115 incl verzenden? waar heb je die zien staan? want ik heb het forum daar via IE (*kots*) ff doorgelezen (ben nu weer terug in eigen browser) maar kon er geen zo vinden, wel eentje die werd genoemd, maar daar werd later gezegd dat de auto al bijna helemaal weg was, dus ik weet niet of ie er nog is.
http://www.sxoc.com/vbb/showthread.php?t=178188
[edit2]
http://www.sxoc.com/vbb/showthread.php?t=178624
die wil ik wel hebben, is ie te koop? (ik heb btw geen account daar, en eigenlijk geen zin om er speciaal een te maken.. (waarom staan er geen email adressen in de sigs?)
[edit3] heeft deze een turbo?
http://www.sxoc.com/vbb/showthread.php?t=172995
800 euro? daar koop je een complete straalmotor voor, moet je aleen ff bij het leger gaan vragen (bij het belgische en enegelse iig) geven ze ze voor weinig weg, de 100 pk straalmotortjes die ze gebruiken om straaljagers mee op te starten.
[edit]
nou vooruit, doe die turbo maar, 115 incl verzenden? waar heb je die zien staan? want ik heb het forum daar via IE (*kots*) ff doorgelezen (ben nu weer terug in eigen browser) maar kon er geen zo vinden, wel eentje die werd genoemd, maar daar werd later gezegd dat de auto al bijna helemaal weg was, dus ik weet niet of ie er nog is.
http://www.sxoc.com/vbb/showthread.php?t=178188
[edit2]
http://www.sxoc.com/vbb/showthread.php?t=178624
die wil ik wel hebben, is ie te koop? (ik heb btw geen account daar, en eigenlijk geen zin om er speciaal een te maken.. (waarom staan er geen email adressen in de sigs?)
[edit3] heeft deze een turbo?
http://www.sxoc.com/vbb/showthread.php?t=172995
misschien handig:
http://robowars.org/forum/viewtopic.php?t=664
http://robowars.org/forum/viewtopic.php?t=664
[url=http://www.rwnl.tk]RWNL[/url]
Wie het laatst lacht
denkt het traagst
Wie het laatst lacht
denkt het traagst
Laat maar horen wanneer je de pomp ongeveer op wilt halen, ergens 's avonds vind ik prima.Alexander schreef:stuurpomp zou ik graag hebben, (en electriseren is niet een probleem, gewoon een motor(tje) er aan en draaien.)
vloeibare brandstof is de manier, want gasbrandstof zit je moet een dure gastank, en dure bijvulling, waar spiritus maar 89 cent per liter kost. (en ook in een petfles kan) ook levert gas niet genoeg brandstof, want het kan niet snel genoeg uit de fles (en vloeibaar gas resulteert in een bevroren fles en een motor die afslaat doordat er na een paar minuten helemaal niets meer uit komt, omdat de rest van het gas bevroren is)
de temperatuur van de turbo is wel een beetje een probleem, maar er is nog een oplossing, waterinjectie, want een droge turbojet levert meer dan 50% van zn energie in hitte, en maar weinig boostverschil. als je er water bij in spuit in de "mengzone" dan verandert dat in stoom, waardoor de uitlaat kouder en meer druk is.
...
Vloeibare brandstof is leuk, maar hoe hou je de mengverhouding constant? Gas heeft een hele ruime verhouding waarbinnen het verbrand, je kunt een kraan open zetten en er een vlam bij houden en je bent klaar.
Bovendien zul je de brandstof goed moeten vernevelen voordat het brand (dingen als spiritus helemaal, neem liever gewoon RON95) en dat kan ook nog wel eens een probleem vormen in een verbrandingskamer.
Waterinjectie koelt wel ja, maar het vergroot het drama van de verbranding alleen maar. Omdat het kouder word wil het spul nog slechter branden.
PS: Ik heb ook nog wel een kleine oude turbo te koop van een dieseltje voor als je eens een testje wilt doen.