Wetenschaps Expo 27-29 april 2006

Het DRG promoteam komt naar je toe!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

de deuren voor de deelnemers zijn open om 09:45 zaterdag. extra persoon is geen probleem.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Gebruikersavatar
MJM
Moderator
Berichten: 3071
Lid geworden op: di jul 29, 2003 8:43 am
Locatie: Rijnmond

Bericht door MJM »

Mijn Frans is echt problematisch en ik zie dat voorlopig niet betr worden. Maar uitbreiden richting Frankrijk is natuurlijk wel leuk.

@Frank: In noodgevallen is de entree / inkom / toegangsprijs, volgens mij, €2,50.

Heeft Knotsgek nog gereden? Zijn er nog onderdelen of gereedschappen nodig die ik morgenochtend kan meenemen?
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Nee ik heb verder niet meer naar knotsgek gekeken. ik heb al de grootste moeite om voldoende accupacks te laden voor de volgende ronde. Op een gegeven moment was ik die al op 1,8A aan het pushen om op tijd te zijn.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Gebruikersavatar
Babeth
Berichten: 3345
Lid geworden op: za aug 16, 2003 1:43 pm
Locatie: Vilvoorde (B)
Contacteer:

Bericht door Babeth »

Hoe meer mensen (en handen om de arena af te breken) hoe meer vreugd.
En we hebben echt werkende robotten nodig want alles wat we hadden (behalve Knotsgek) is uitgeput geraakt en er is interesse vanuit het publiek.

Marien, ik heb al aangeboden aan de prof om tolk te zijn en emails te vertalen.

Frank: http://en.wikipedia.org/wiki/Grok. Ik ken de term al lang maar het omschrijft in dit geval perfect hoe iemand zich voelt na een overdosis nieuwsgierige kinderen. Franstalige motormouths. Het soort dat vragen afratelt aan 1000 hits per second.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/
Gebruikersavatar
Babeth
Berichten: 3345
Lid geworden op: za aug 16, 2003 1:43 pm
Locatie: Vilvoorde (B)
Contacteer:

Bericht door Babeth »

Thuis. Moe. Wil een week ofzo slapen.



Grok.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

Was leuk. Vooral het deuken in het plafond schieten :D :D
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Gebruikersavatar
Babeth
Berichten: 3345
Lid geworden op: za aug 16, 2003 1:43 pm
Locatie: Vilvoorde (B)
Contacteer:

Bericht door Babeth »

Ja, we lieten een blijvende indruk achter. :wink:
Er was wel een boze madam (moeder of lerares ?) die ons kwam uitfoeteren omdat we volgens haar met het afschieten van flesjes gevaarlijk bezig waren in het bijzijn van kinderen. De volledige Werkgroep Veiligheid van het DRG was echter aanwezig en ze waren van mening dat het niet zó gevaarlijk was omdat we ons speelgoed sowieso nooit in handen van kinderen geven. Maar ja, probeer eens iemand die kwaad is op een redelijke manier te overtuigen...

Er waren nogal wat mensen die ons nog kenden van vorig jaar. Vooral de jonge wetenschappertjes schijnen met plezier naar onze komst te hebben uitgekeken. Ik vrees dat vooral Leo's speelgoedrobotjes de reden ervoor waren. Maar ik denk niet dat we die volgend jaar nog kunnen inzetten, wegens heftig versleten, dus daar moet een betere oplossing voor komen. Ik denk dat een robotje zoals Knotsgek broertjes en zusjes moet krijgen...
In ieder geval liet een gebrek aan echte robots zich wel gelden. Ik weet dat het moeilijk is om in de week mee te doen (verlof vragen enzo) maar we danken in het bijzonder Carlijn en iiyama87 voor het uitlenen van hun robotten.

Er zijn enkele interessante contacten gelegd, met Franstaligen vooral. Eens zien wat dat in de toekomst brengt. Hopelijk mag ik binnenkort een Franstalige thread op dit forum opzetten, maar ik reken er niet teveel op. Met wat geluk mag iedereen proberen tegen eind maart 2007 Frans te leren.

Enkele indrukken:

Toch lollig dat een 6-jarige in de binnenkant van Knotsgek kijkt en onmiddelijk roept dat het boormachinemotoren zijn. Bleek dat dat knulletje er al mee geëxperimenteerd had.

Een 8-jarige wist correct te antwoorden op mijn vraag wat CO2 eigenlijk was. En hij legde aan zijn vriendjes uit wat het precies deed en wat je ermee kon doen.

Een vader wou Carlijn's boek voor zijn zoontje kopen, maar toen hij het eventjes inkeek kwam hij tot de conclusie dat zijn zoontje er toch nog wat te jong voor was. Om het zelf te doen in ieder geval. Papa had blijkbaar niet in de gaten dat hij een actieve rol moet spelen in de opvoeding van zijn kroost.
We moeten trouwens toch eens gaan werken aan een vertaling in het Frans.

De wens om met de robotjes van Leo te spelen was zo groot dat we heuse knokpartijen hadden voor de beschikbare ticketten. Gelukkig liep het niet uit de hand. Bovendien ben ik een kreng van een mens die er geen graten in ziet om de agressiefste knullen géén ticketje te geven en vooral eerst aan de kleinste te vragen of ze willen rijden. In de rij gaan staan voor een ticket werkt ook niet bij mij. 20 kinderen voortdurend in de weg van onze doorgang hebben staan is een probleem. Pogingen om hen naar de echte robotten te laten kijken lukten nauwelijks. Dan helpt alleen nog wegsturen.

"Achter de lijn blijven staan" (om te voorkomen dat ze allemaal tegen de polycarbonaatschermen gaan leunen) is iets waar menige enthoesiaste toeschouwer wat moeite mee had. Maar 1 jongen was toch wel erg creatief: hij stond weliswaar netjes achter de lijn, maar leunde voorover met 1 hand tegen het polycarbonaat scherm aan. Jammer, maar geen sigaar. Het Kreng Van Een Mens is onverbiddelijk.

Het niveau van de presentaties van de deelnemers aan de Expo ligt hoger dan vorig jaar. Helaas had ik niet de tijd om uitgebreid rond te kijken. Het was machtig interessant.

Het kostte ons een uurtje om de kleine arena af te breken en in te laden. Daarentegen duurt het 3 uur om de arena met 3 personen uit te laden en op te bouwen.

De nieuwe posters zijn MOOI. Had ik geweten hoeveel ik moest vragen dan hadden we er verkocht.

Anita heeft gemerkt dat glazen afdekplaatjes van halogeenlampen nogal warm kunnen zijn. Toen er eentje viel wou ze die in een reflex oprapen. Resultaat: een ijselijke krijs, en 2de-graads brandwonden op duim en 3 vingers.
Bij deze veel beterschap gewenst Anita !!
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/
Gebruikersavatar
Mischa
Berichten: 1514
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 8:12 pm
Locatie: Noord Holland

Bericht door Mischa »

Babeth schreef:Maar ja, probeer eens iemand die kwaad is op een redelijke manier te overtuigen...
Gooi je gewicht in de strijd, gecenteerd op vier knokkels, dan lukt t wel! 8)
Hoe dan?
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Er waren op dat moment 2 versies van de CO2 colaflesschieters aanwezig, 1 met een o-ring, en een conisch lopende versie. De conische versie was beter aan te drukken en dus vast te zetten, waardoor deze betere resultaten behaalde, maar dus inherent riskanter was dan de o-ring versie, die het overigens ook zeer goed deed.

Over die versie met de o-ring maakte ik me dan ook weinig zorgen, want ik was er zeker van overtuigt dat de fles eerder van de nozzle af zou floepen dan dat de pet fles zou exploderen, van de conische versie was ik daar niet 100% zeker van. Maar ja, daar schoot Flex dan ook mee, dus het was niet mijn gezicht dat gevaar liep. :)

In elk geval: Had ik het TE riskant gevonden, had ik het ook zeker gestopt, maar ik vond het risico niet (veel) hoger dan de fietspomp variant.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
flex
Berichten: 2711
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 12:48 am
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door flex »

was overigens ook de eerste en enige keer dat ik de fles zo stevig op de conus had gedrukt. Een volgende conus versie zal een kleinere hoek krijgen. Dan lost hij beter... toch? Als zou je op een bottere conus juist minder snel klem komen te zitten... Maar zit je dan dus ook losser met mindere prestaties tot gevolg...
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

kleinere hoek zorgt dat de boel sterker vastzit, een stompere hoek zorgt voor sneller lossen.

Denk maar even aan een morseconus en een freeskopconus.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
flex
Berichten: 2711
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 12:48 am
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door flex »

Dus stomp beginnen en testen en steeds scherper maken en testen om tot de optimale hoek te komen...

Heb ff gekeken bij Buitelaar.nl.. maar een Red&Black M2 is leuk. en met extra's kom ik op zo'n 1700eu... nog ff sparen en geen laptop kopen...?
De HBM Q500 is ook aardig...
Laatst gewijzigd door flex op ma mei 01, 2006 7:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Babeth schreef:Er waren nogal wat mensen die ons nog kenden van vorig jaar. Vooral de jonge wetenschappertjes schijnen met plezier naar onze komst te hebben uitgekeken. Ik vrees dat vooral Leo's speelgoedrobotjes de reden ervoor waren. Maar ik denk niet dat we die volgend jaar nog kunnen inzetten, wegens heftig versleten, dus daar moet een betere oplossing voor komen. Ik denk dat een robotje zoals Knotsgek broertjes en zusjes moet krijgen...
Wat we nodig hebben zijn kleine botjes in de orde en grootte van mijn Battlebotjes, maar die veel langer op een set accu's kunnen rijden. Ook het liefst met onderdelen er op die relatief makkelijk loskomen en lijken op schade, maar simpel terug te steken zijn. Een actief "wapen" vind ik ook een must. Knotsgek is een leuke bot, maar veel te oncontroleerbaar. En mijn Battlebotjes gaan hun 4e jaar al in, het houd een keer op.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Gebruikersavatar
Babeth
Berichten: 3345
Lid geworden op: za aug 16, 2003 1:43 pm
Locatie: Vilvoorde (B)
Contacteer:

Bericht door Babeth »

Mischa schreef:
Babeth schreef:Maar ja, probeer eens iemand die kwaad is op een redelijke manier te overtuigen...
Gooi je gewicht in de strijd, gecenteerd op vier knokkels, dan lukt t wel! 8)
Lukte niet zo goed bij volwassenen. Die zien een kleine opdonder staan en lachen me uit. Terwijl ik eigenlijk wèl gevaarlijk kan zijn.
Bij kinderen lukte het wel om ze tot de orde te roepen met dreiging van fysiek geweld: "Réculez ou je te donne une baffe !"*. Sprongen ze een halve meter achteruit. Maar Leo's versie was beter: stiekem een CO2-flesje openen.

* "Achteruit of ik geef je een klap !"
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/
Gebruikersavatar
Babeth
Berichten: 3345
Lid geworden op: za aug 16, 2003 1:43 pm
Locatie: Vilvoorde (B)
Contacteer:

Bericht door Babeth »

leo-rcc schreef:
In elk geval: Had ik het TE riskant gevonden, had ik het ook zeker gestopt, maar ik vond het risico niet (veel) hoger dan de fietspomp variant.
Idem ditto. De kans (als ik mij niet vergis) dat een fles zal uiteenspatten is groter wanneer je er droog ijs indoet. Wij pompen er redelijk koud gas in maar dat kunnen die flessen wel hebben en normaal gezien lanceren ze zich voordat de druk te hoog oploopt. Tegen dat ze terug benedenkomen zijn ze ook terug een beetje opgewarmd.
En ik zou nooit toelaten dat kinderen de CO2-flesjes in handen krijgen. Ik vroeg zelfs aan de jongens om alsjeblieft niet in de richting van de standjes te mikken, voor alle zekerheid. Maar dat zag/hoorde die mevrouw natuurlijk niet.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/