FeatherHard
Moderator: Moderators
Ik had al wat met nieuwe baden zitten experimenteren. Op verzoek daarvan een klein verslag:
Alles start met een positieve mal te maken. Deze heeft de buitenafmetingen van de velg plus de rubber. Onderaan een steuntje aan gelaten zodat ik alle rubber in de gietmal op siliconen kan gieten. Op siliconen rubber kleeft niets (hehalve siliconen rubber).
Het volgende dat je nodig hebt is siliconen rubber. Je maakt een kastje. Dat mag best in karton. Je dicht de spleten af. Ik doe dat met plasticine. Je zet er je positieve mal in. Ik doe het gelijk met 2 mallen.
Dan giet je er de siliconen rubber in. Daarbij zijn er 3 dingen HEEEL belangrijk.
1) Je moet HEEL precies de verhoudingen van de 2 componenten respecteren. Het steek hier echt wel op 1g van de 2e component. Daarom is het NIET mogelijk om siliconen rubber in kleine hoeveelheden aan te maken. Je hebt minstens 100g nodig in één keer en dan heb je een weegschaal nodig die op één gram juist weegt. Die heb ik zelf niet en dus doe ik het met minstens 200g per keer.
2) Je moet HEEL goed mengen. Ik doe dat als volgt. Ik meng krachtig doch rustig gedurende 3 minuten. Neem dan een pause van 3 minuten en doe het nog eens over gedrurende 3 minuten.
3) Je moet bij het mengen en het geiten belletjes vermijden. In Siliconen rubber zijn die maar lastig weg te krijgen (zonder vacuüm kamer of drukkamer)
Als dat goed verlopen is heb je je negtieve gietmal. Die kan je vele keren opnieuw gebruiken.
In die gietmal zet je de velg waarop de rubber moeten komen. De Rubber is een urethane rubber (die gebruikt ook Storm II voor zijn wielen). Ook die verkopen ze in 2 componenten. Hier zijn echter de verhoudingen 1 op 1. Dus kan je wel heel precies kleine hoeveelheden afwegen. Ze zijn te koop in een shore hardheid van 30, 40, 50, 60, 70 en 80. Ik heb me een set 30 en 60 gaan halen. Zo een set is voldoende voor 900g rubber en hij kost geen 50 EURO. De eerste banden-set is uitgevoerd in shore 60. Hier ook HEEL goed mengen en blaasjes voorkomen. Maar je zal zien dat dit hier veel gemakkelijker lukt dan bij siliconen rubber.
En een dag later haal je je nieuwe wielen uit de mal.
Ik ben nu aan het wachten tot de metaalhandel terug is uit vakantie. Dan maken we ook de bijhorende velgen. Vervolgens kunnen we er eens mee gaan rijden.
Jan
Alles start met een positieve mal te maken. Deze heeft de buitenafmetingen van de velg plus de rubber. Onderaan een steuntje aan gelaten zodat ik alle rubber in de gietmal op siliconen kan gieten. Op siliconen rubber kleeft niets (hehalve siliconen rubber).
Het volgende dat je nodig hebt is siliconen rubber. Je maakt een kastje. Dat mag best in karton. Je dicht de spleten af. Ik doe dat met plasticine. Je zet er je positieve mal in. Ik doe het gelijk met 2 mallen.
Dan giet je er de siliconen rubber in. Daarbij zijn er 3 dingen HEEEL belangrijk.
1) Je moet HEEL precies de verhoudingen van de 2 componenten respecteren. Het steek hier echt wel op 1g van de 2e component. Daarom is het NIET mogelijk om siliconen rubber in kleine hoeveelheden aan te maken. Je hebt minstens 100g nodig in één keer en dan heb je een weegschaal nodig die op één gram juist weegt. Die heb ik zelf niet en dus doe ik het met minstens 200g per keer.
2) Je moet HEEL goed mengen. Ik doe dat als volgt. Ik meng krachtig doch rustig gedurende 3 minuten. Neem dan een pause van 3 minuten en doe het nog eens over gedrurende 3 minuten.
3) Je moet bij het mengen en het geiten belletjes vermijden. In Siliconen rubber zijn die maar lastig weg te krijgen (zonder vacuüm kamer of drukkamer)
Als dat goed verlopen is heb je je negtieve gietmal. Die kan je vele keren opnieuw gebruiken.
In die gietmal zet je de velg waarop de rubber moeten komen. De Rubber is een urethane rubber (die gebruikt ook Storm II voor zijn wielen). Ook die verkopen ze in 2 componenten. Hier zijn echter de verhoudingen 1 op 1. Dus kan je wel heel precies kleine hoeveelheden afwegen. Ze zijn te koop in een shore hardheid van 30, 40, 50, 60, 70 en 80. Ik heb me een set 30 en 60 gaan halen. Zo een set is voldoende voor 900g rubber en hij kost geen 50 EURO. De eerste banden-set is uitgevoerd in shore 60. Hier ook HEEL goed mengen en blaasjes voorkomen. Maar je zal zien dat dit hier veel gemakkelijker lukt dan bij siliconen rubber.
En een dag later haal je je nieuwe wielen uit de mal.
Ik ben nu aan het wachten tot de metaalhandel terug is uit vakantie. Dan maken we ook de bijhorende velgen. Vervolgens kunnen we er eens mee gaan rijden.
Jan
- leo-rcc
- Site Admin
- Berichten: 5882
- Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
- Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
- Contacteer:
Het siliconen rubber is voor de mal, het urethaan rubber is voor de wielen op de velg.iiyama87 schreef:Zeer nuttige informatie Jan, toch een paar vragen.
Op het laatste plaatje zie ik het wiel met zn velg, dat blijft dan wel plakken ? Of zie ik het nu verkeerd ?Op siliconen rubber kleeft niets (hehalve siliconen rubber).
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
- Cavecrusher
- Berichten: 1497
- Lid geworden op: ma sep 01, 2003 5:35 pm
- Locatie: Tilburg
- Cavecrusher
- Berichten: 1497
- Lid geworden op: ma sep 01, 2003 5:35 pm
- Locatie: Tilburg
@ Mario 40 mm diameter 200 mm lang. Bij voorkeur aluminium maar gelijk wel zacht staal is ook goed... (en 50 mm stub staal heb ik hier liggen maar op mijn machine is dat een paar uur draaien om dat op 40 te krijgen.)
en de andere vragen :
Urethaan plakt op ongeveer alles en in het bijzonder goed op metaal.
Wat hierboven als wiel staat is maar het urethaan rubber loopvlak vastgehecht op een correct afgedraaid stuk waterbuis van één duim. Dat beschouw ik als het consumable gedeelte. Om een wiel te hebben komt daarin nog een velg die uit een linker en een rechter helft bestaat. Die velg centreert wat hierboven staat en klemt langs links en rechts. Die stukken beschouw ik als non-consumable. Ze zijn moeilijker te maken maar in princiepe moeten ze nooit vervangen worden.
Het doel is om vlot banden te kunnen wissellen niet alleen voor sluitage maar ook om de hardheid aan de ondergrond aan te passen. Bij Geert op de klinkers een shore 80, demo-vechten met een shore 60 op een houten ondergrond... en echte gevechten met shore 40.
Jan
en de andere vragen :
Urethaan plakt op ongeveer alles en in het bijzonder goed op metaal.
Wat hierboven als wiel staat is maar het urethaan rubber loopvlak vastgehecht op een correct afgedraaid stuk waterbuis van één duim. Dat beschouw ik als het consumable gedeelte. Om een wiel te hebben komt daarin nog een velg die uit een linker en een rechter helft bestaat. Die velg centreert wat hierboven staat en klemt langs links en rechts. Die stukken beschouw ik als non-consumable. Ze zijn moeilijker te maken maar in princiepe moeten ze nooit vervangen worden.
Het doel is om vlot banden te kunnen wissellen niet alleen voor sluitage maar ook om de hardheid aan de ondergrond aan te passen. Bij Geert op de klinkers een shore 80, demo-vechten met een shore 60 op een houten ondergrond... en echte gevechten met shore 40.
Jan
Nu ik toch wat tijd had om wat te rekenen heb ik alvast wat voorbereidend werk gedaan voor de herwerkte speedcontroller.
Die moet een stroombegrenzing hebben. En tot welke stoom moet die dan wel begrenzen ?
Dat heb ik hieronder zitten uitrekenen.
Omdat er aardig wat formules in zitten en dat toch VEEL vlotter gaat op een stukje papier... en ik het dan toch reeds op papier had staan... wil ik graag weten of de foto van dat papier als post hier niet volstaat...
Laat maar horen als ik er toch een uitgetikte tekst van moet maken.
Jan
Die moet een stroombegrenzing hebben. En tot welke stoom moet die dan wel begrenzen ?
Dat heb ik hieronder zitten uitrekenen.
Omdat er aardig wat formules in zitten en dat toch VEEL vlotter gaat op een stukje papier... en ik het dan toch reeds op papier had staan... wil ik graag weten of de foto van dat papier als post hier niet volstaat...
Laat maar horen als ik er toch een uitgetikte tekst van moet maken.
Jan
Nu ik weet tot welke waarde ik de stroom wil begrenzen kunnen we eens uitwerken hoe we die stroom gaan meten... en dat s wat ik hieronder gedaan heb
Gezien we gebruik maken van een PWM signaal zijn we niet zo zeer geïnteresseed in de piek stomen maar in de gemiddelde stroom gedurende minstens één periode van het PWM signaal. er moet een filter op komen ... en dat is wat ik hieronder uitwerk.
In een DIP-8 verpakking van een LM358 zitten twee OpAmp's met die tweede OPAmp kunnen we een instelbare stroombegrenzin realiseren en dat is wat ik hiernder uitwerk.
Allemaal theorie... voor ik dat op een print integreer ga ik dat toch eens uitproberen op zo een experimenteerplaat.
Jan
Gezien we gebruik maken van een PWM signaal zijn we niet zo zeer geïnteresseed in de piek stomen maar in de gemiddelde stroom gedurende minstens één periode van het PWM signaal. er moet een filter op komen ... en dat is wat ik hieronder uitwerk.
In een DIP-8 verpakking van een LM358 zitten twee OpAmp's met die tweede OPAmp kunnen we een instelbare stroombegrenzin realiseren en dat is wat ik hiernder uitwerk.
Allemaal theorie... voor ik dat op een print integreer ga ik dat toch eens uitproberen op zo een experimenteerplaat.
Jan
- leo-rcc
- Site Admin
- Berichten: 5882
- Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
- Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
- Contacteer:
Dit was vorig jaar gepost, en waar is dit wonder der moderne techniek te bezichtigen?g-lap schreef:NaN, ergens na nieuwjaar gaat team compactory zijn website publiek maken. Daar gaat een hele boel technische info instaan over de bouw van HARD
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.