vreemde e-mails

Voor alle algemene zaken zoals bv het forum...

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Mischa
Berichten: 1514
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 8:12 pm
Locatie: Noord Holland

vreemde e-mails

Bericht door Mischa »

ik krijg via de pulverizer e-mail mails met 'important information', maar hier zit verder geen tekst bij, alleen een bestand. Dit soort mail delete ik altijd gelijk.

Vandaag kreeg ik er weer een van ene 'robotwarsmad'. Het lijkt dus wel iets gerichts. Toch open ik deze bestanden niet. Ik verwacht bij een mail minstens een kleine brief.

Krijgen anderen hier ook zulke mail? Heb ik bestanden ge-delete die wel belangrijke informatie bevatten?

Iemand enig idee?
Hoe dan?
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Gewoon weg blijven gooien. Meestal zijn de afzender namen in de berichten mail adressen uit iemands adresboek. Heel vaak is de naam van de afzender NIET de afzender zelf.

Stel:

ik heb jouw e-mail adres in mijn adresboek.
ik heb Mariens e-mail adres in mijn adresboek.

Mijn met virus besmette pc stuurt jou een bericht

van: marien@ietsmetrobots.nl
aan: micha@ookalietsmetrobots.nl
onderwerp: important information.

en een bijlage.

en natuurlijk ook een mailtje naar Marien met jouw adres als afzender, het virus discrimineert uiteraard niet. :)

zo werken bijna alle modernere virussen.

Vervelend nadeel is dat ik nu gemiddeld 20 mailtjes per dag binnenkrijg met "je hebt me een virus gestuurd" meldingen terwijl dat niet zo is. Meestal zijn die mailtjes nog geautomatiseerd ook dus kan je er weinig mee uitrichten.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Gebruikersavatar
Mischa
Berichten: 1514
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 8:12 pm
Locatie: Noord Holland

Bericht door Mischa »

ik had al zo'n vermoeden.

Bedankt voor de info!
Hoe dan?
Gebruikersavatar
Bugs
Site Admin
Berichten: 5433718
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Bugs »

Ik kreeg vandaag een mailtje van het bugs.nl-team dat ik een bijgeleverd programmatje moets installeren omdat ik een trojan had...
Toch vreemd.. ik dacht dat IK het bugs.nl team was, maar ik heb mezelf niets gestuurd :)
Gebruikersavatar
Babeth
Berichten: 3345
Lid geworden op: za aug 16, 2003 1:43 pm
Locatie: Vilvoorde (B)
Contacteer:

Bericht door Babeth »

Daarom tracht ik altijd in mijn emails precies te beschrijven welke aanhangsels ik meestuur, dan weten mensen tenminste wat er in de bus zit. Ik verwijder sowieso onmiddelijk elke email zonder tekst maar met aanhangsel dat ik van een ander ontvang en open nooit een aanhangsel zonder mij te vergewissen van de inhoud (desnoods stuur ik eerst nog een emailtje naar de afzender om het te vragen) !

Je kunt het beste je emailprogramma instellen om dingen zoals bijvoorbeeld het "automatisch uitpakken" van zo'n bestand tegen te gaan, elk respectabel emailprogramma moet die functies in z'n "tools" hebben zitten. Een goede firewall en anti-virusprogramma zijn onontbeerlijk, maar dan moet je die ook wel gebruiken en laten aanstaan !! Ideaal gezien zou je die programma's elke dag moeten laten bijwerken (de zogenaamde "update" laten uitvoeren) maar je kunt het ook instellen op enkele dagen. Laat je virusscanner ook regelmatig een volledige systeemcheck doen, liefst elke dag.
Klink ik pedant en betweterig ? Het is de vermoeide stem der ervaring die hier spreekt...
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/
Gebruikersavatar
MJM
Moderator
Berichten: 3071
Lid geworden op: di jul 29, 2003 8:43 am
Locatie: Rijnmond

Bericht door MJM »

leo-rcc schreef:Vervelend nadeel is dat ik nu gemiddeld 20 mailtjes per dag binnenkrijg met "je hebt me een virus gestuurd" meldingen terwijl dat niet zo is. Meestal zijn die mailtjes nog geautomatiseerd ook dus kan je er weinig mee uitrichten.
Ja, die krijg ik ook de laatste tijd. Toevallig dat je me als voorbeeld gebruikte!? :-)
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Eigen schuld, moet je maar niet net on-line komen op msn als ik een voorbeeld type. :wink:
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.