Back to tech [motoren en overbrengingen]
Moderator: Moderators
- leo-rcc
- Site Admin
- Berichten: 5882
- Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
- Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
- Contacteer:
op http://robotwars.demon.nl/utils heb ik een aantal utilities staan die je wellicht kunnen helpen.
Er staan op dit moment de volgende dingen op:
Een drive-gear ratio excel sheet voor het uitrekenen van 1 of 2 trappen aan overbrenging.
2 motor charts, 1 ervan is aangepast door Niels (flex) om de Nm weer te geven. wellicht handig voor motorkeuze.
Een krachtenconversie java html dingetje(oz-inch, Nm, Kg-cm)
Een flipper calculator.
Mochten er personen zijn die nog meer van deze handige tooltjes hebben of zelf iets met excel oid hebben ge-epibreerd, mail het me dan ff, dan zet ik het erbij.
In antwoord op jouw vraag, uitgaande van 3500 rpm want de no-load van 4000 zul je niet halen rij je ongeveer 18km/uur.
Er staan op dit moment de volgende dingen op:
Een drive-gear ratio excel sheet voor het uitrekenen van 1 of 2 trappen aan overbrenging.
2 motor charts, 1 ervan is aangepast door Niels (flex) om de Nm weer te geven. wellicht handig voor motorkeuze.
Een krachtenconversie java html dingetje(oz-inch, Nm, Kg-cm)
Een flipper calculator.
Mochten er personen zijn die nog meer van deze handige tooltjes hebben of zelf iets met excel oid hebben ge-epibreerd, mail het me dan ff, dan zet ik het erbij.
In antwoord op jouw vraag, uitgaande van 3500 rpm want de no-load van 4000 zul je niet halen rij je ongeveer 18km/uur.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
- Team Twister
- Berichten: 91
- Lid geworden op: za aug 02, 2003 12:43 am
- Locatie: Bovenkarspel
- Contacteer:
Sjaak,
4 wielen per motor. Dus 8 wielen in totaal?
Ik denk dan dat je een grotere reductie dan 4,5 op 1 wil hebben. Het sturen worden namelijk erg zwaar met zoveel wielen (die wringen zich de bocht om). Wil je een snelle reactie dan moet je meer reductie voor de benodigde Nm's. Zie bijvoorbeeld een robot als Tornado: 36 V, ratio 17,5 op 1.
Jarno
Team Sater
4 wielen per motor. Dus 8 wielen in totaal?
Ik denk dan dat je een grotere reductie dan 4,5 op 1 wil hebben. Het sturen worden namelijk erg zwaar met zoveel wielen (die wringen zich de bocht om). Wil je een snelle reactie dan moet je meer reductie voor de benodigde Nm's. Zie bijvoorbeeld een robot als Tornado: 36 V, ratio 17,5 op 1.
Jarno
Team Sater
- Team Twister
- Berichten: 91
- Lid geworden op: za aug 02, 2003 12:43 am
- Locatie: Bovenkarspel
- Contacteer:
Ja 8 wielen maar twee per kant, dus 4 aan elke kant en dan dus twee boven en twee onder.
Tornado heeft grotere wielen en gaat dus al harder en ik wil de bosches niet op 36 volt laten lopen. Ik heb al mij extra battery power nodig voor een andere motor
Ik vraag met af alleen als ik met zo kleine reductie zit genoeg power ( Nm) over hoe voor een beetje duw en trek werk.
Tornado heeft grotere wielen en gaat dus al harder en ik wil de bosches niet op 36 volt laten lopen. Ik heb al mij extra battery power nodig voor een andere motor
Ik vraag met af alleen als ik met zo kleine reductie zit genoeg power ( Nm) over hoe voor een beetje duw en trek werk.
- leo-rcc
- Site Admin
- Berichten: 5882
- Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
- Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
- Contacteer:
Het zal niet overhouden.
Omdat je wielen kleiner zijn dan bv rcc2 maak je nog een beetje goed, maar ik heb volgens mij berekening met mijn reliance motoren op 24V en steekwagenwielen meer duwkracht dan jij met bosches. En bosches zijn normaal 2 keer zo sterk als reliances.
mijn berekening is een beetje heel erg uit de losse pols, maar ik ben er wel vrij zeker van dat ik het goed deed. het scheelde trouwens niet veel.
Maar dan nog, ik reken RCC2 tot 1 van de zwakkere duwers in het nederlandse veld. Dat gaat hopelijk veranderen als ik het financieel voor elkaar krijg om hem om te bouwen met kosboxen. Maar dat is toekomst muziek.
btw: met kleinere overbrengingen zul je eerder je motoren in stall trekken, dat is erg nadelig voor je energiebverbruik.
Omdat je wielen kleiner zijn dan bv rcc2 maak je nog een beetje goed, maar ik heb volgens mij berekening met mijn reliance motoren op 24V en steekwagenwielen meer duwkracht dan jij met bosches. En bosches zijn normaal 2 keer zo sterk als reliances.
mijn berekening is een beetje heel erg uit de losse pols, maar ik ben er wel vrij zeker van dat ik het goed deed. het scheelde trouwens niet veel.
Maar dan nog, ik reken RCC2 tot 1 van de zwakkere duwers in het nederlandse veld. Dat gaat hopelijk veranderen als ik het financieel voor elkaar krijg om hem om te bouwen met kosboxen. Maar dat is toekomst muziek.
btw: met kleinere overbrengingen zul je eerder je motoren in stall trekken, dat is erg nadelig voor je energiebverbruik.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Je kan dit soort dingen berekenen op de volgend website:
http://www.architeuthis-dux.com/torquecalc.htm
Hou er wel rekening mee dat een snelle robot een stuk meer vermogen verbruikt als een langzamere robot. Als je je robot 2x zo snel maakt, zal je ook 2x zo veel stroom nodig hebben om je wielen te laten spinnen. Afhankelijk van de limiting van je speedo zal je dus dezelfde duwkracht houden (die wordt meestal namelijk gelimiteerd door grip van de wielen), maar je zal veel meer stroom verbruiken om die kracht te leveren.
Niels
Hammerhead
http://www.architeuthis-dux.com/torquecalc.htm
Hou er wel rekening mee dat een snelle robot een stuk meer vermogen verbruikt als een langzamere robot. Als je je robot 2x zo snel maakt, zal je ook 2x zo veel stroom nodig hebben om je wielen te laten spinnen. Afhankelijk van de limiting van je speedo zal je dus dezelfde duwkracht houden (die wordt meestal namelijk gelimiteerd door grip van de wielen), maar je zal veel meer stroom verbruiken om die kracht te leveren.
Niels
Hammerhead
- Team Twister
- Berichten: 91
- Lid geworden op: za aug 02, 2003 12:43 am
- Locatie: Bovenkarspel
- Contacteer:
Ketting
Is 8mm ketting sterk genoeg voor wiel aandrijving?
De ketting draait maximaal ongeveer 1400rpm.
Ik heb namelijk eerst een vertraging van 1op2,5 met tandwielen ( mod 1,5) en ga dan verder met 8 mm ketting.
Op de bosches zitten dus 20 tands die gaat naar 50 tands en die gaat naar ketting wiel 15tands en die gaan weer naar ketting wiel 35 tands.
Dit uiteraard met een kettingspanwiel.
Sjaak
De ketting draait maximaal ongeveer 1400rpm.
Ik heb namelijk eerst een vertraging van 1op2,5 met tandwielen ( mod 1,5) en ga dan verder met 8 mm ketting.
Op de bosches zitten dus 20 tands die gaat naar 50 tands en die gaat naar ketting wiel 15tands en die gaan weer naar ketting wiel 35 tands.
Dit uiteraard met een kettingspanwiel.
Sjaak
- Emiel van Lent
- Berichten: 6
- Lid geworden op: vr jun 04, 2004 6:16 pm
- Locatie: N52 20.16, E05 36.14
- Contacteer:
- Team Twister
- Berichten: 91
- Lid geworden op: za aug 02, 2003 12:43 am
- Locatie: Bovenkarspel
- Contacteer:
- Emiel van Lent
- Berichten: 6
- Lid geworden op: vr jun 04, 2004 6:16 pm
- Locatie: N52 20.16, E05 36.14
- Contacteer:
Ik heb hier een lijstje bij de hand waarop allerlij specifieke ketting maten staan etc. De steek van 8mm komt niet in mijn lijst voor.
Wel heb ik hier een ketting met een steek van 3/8 Inch (+/- 9,5mm) en die kan een maximale kracht hebben van 9300 Newton (930 kg). Dit is een DIN8187 genormaliseerde transport ketting.
Je heb nu in ieder geval een indicatie van de kracht die de ketting kan hebben. Ga er maar vanuit dat hierin nog een veiligheids factor is verwerkt en je deze ketting wel wat hoger kan belasten.
Het hangt dus volledig af van de kracht die je nodig hebt. Dus even rekenen en kijken of je binnen de tolerantie valt. Of even de exacte ketting specs opzoeken en kijken wat jou ketting kan hebben qwa kracht.
Regards,
Emiel v. Lent
Wel heb ik hier een ketting met een steek van 3/8 Inch (+/- 9,5mm) en die kan een maximale kracht hebben van 9300 Newton (930 kg). Dit is een DIN8187 genormaliseerde transport ketting.
Je heb nu in ieder geval een indicatie van de kracht die de ketting kan hebben. Ga er maar vanuit dat hierin nog een veiligheids factor is verwerkt en je deze ketting wel wat hoger kan belasten.
Het hangt dus volledig af van de kracht die je nodig hebt. Dus even rekenen en kijken of je binnen de tolerantie valt. Of even de exacte ketting specs opzoeken en kijken wat jou ketting kan hebben qwa kracht.
Regards,
Emiel v. Lent
Je krijgt geen 2e kans voor de 1e indruk!
- Bugs
- Site Admin
- Berichten: 5433718
- Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Leuk programmatje om motoren, gearratio's en accu's mee te simuleren: http://www.enigmaindustries.com/EDTSim.htm
Mischien maar eens de volledige versie kopen, er zitten een hoop type's in.
Mischien maar eens de volledige versie kopen, er zitten een hoop type's in.
Een Bosch kan op 36V 75 A ongeveer 16Nm aan koppel leveren.
De totale reductie is 5.8334 op 1.
2.5 van de eerste trap en 2.334 van de kettingtrap
16*5.8334= 93.33 Nm koppel. Om gemakkelijk te rekenen 100Nm.
De ketting, zelfs als is ze de helft zwakker dan het aangehaalde voorbeeld van 3/8 pitch heeft dan een factor 4 overschot.
Maar de problemen met kettingen in RW komen niet door de enorme krachten op de ketting zelf, maar door de gemakzucht van sommige bouwers die ketting gebruiken om de niet rechte of niet stijve chassis op te vangen.Of de te grote single stage reductie. Iets waar je op moet letten met ketting, het aantal tanden dat effectief in de ketting grijpt. Een ketting is op dat vlak zeer sterk, als er maar genoeg tanden ingrijpen.
In de ontwerpregels die ik zoveel jaar geleden in school gezien heb, is 1 op 8 de maximale singel stage overbrenging die gemaakt mag worden met tandwielen of kettingen.Daarboven word het verkrachten genoemd.
De uitzondering, worm en wormwiel. Maar die zijn dan ook minder efficiënt.
De totale reductie is 5.8334 op 1.
2.5 van de eerste trap en 2.334 van de kettingtrap
16*5.8334= 93.33 Nm koppel. Om gemakkelijk te rekenen 100Nm.
De ketting, zelfs als is ze de helft zwakker dan het aangehaalde voorbeeld van 3/8 pitch heeft dan een factor 4 overschot.
Maar de problemen met kettingen in RW komen niet door de enorme krachten op de ketting zelf, maar door de gemakzucht van sommige bouwers die ketting gebruiken om de niet rechte of niet stijve chassis op te vangen.Of de te grote single stage reductie. Iets waar je op moet letten met ketting, het aantal tanden dat effectief in de ketting grijpt. Een ketting is op dat vlak zeer sterk, als er maar genoeg tanden ingrijpen.
In de ontwerpregels die ik zoveel jaar geleden in school gezien heb, is 1 op 8 de maximale singel stage overbrenging die gemaakt mag worden met tandwielen of kettingen.Daarboven word het verkrachten genoemd.
De uitzondering, worm en wormwiel. Maar die zijn dan ook minder efficiënt.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
daar robotwars eigenlijk een vervangende term is voor verkrachten van materialen/motors/overbrengingen , mogen wij als roboteers niet-conventionele dingen gebruiken .
Bij Pika 3 ( 4 wiel aangedreven door 4 boshes ) gebruikte ik een overbrenging rechtstreeks van Bosch naar karttandwiel van 1:11 . Heeft nooit gefaald , zorg alleen dat kleinste tandwiel genoeg grip heeft op ketting . Als je zorgt dat alles een beetje recht zit en dat je je ketting kan spannen moet het geen probleem zijn ( mits uiteraard de befaamde wet van Murpy daarbuiten gelaten ) .
Bij Pika 3 ( 4 wiel aangedreven door 4 boshes ) gebruikte ik een overbrenging rechtstreeks van Bosch naar karttandwiel van 1:11 . Heeft nooit gefaald , zorg alleen dat kleinste tandwiel genoeg grip heeft op ketting . Als je zorgt dat alles een beetje recht zit en dat je je ketting kan spannen moet het geen probleem zijn ( mits uiteraard de befaamde wet van Murpy daarbuiten gelaten ) .
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be
www.vizbiz.be
Op de nieuwe DRG site onder [Informatie] electriek heb ik een grove samenvatting van deze rubriek gemaakt, plus nog een paar puntjes waar ik denk dat er nog meer uitleg over moet komen.
Mogelijk moet dit punt in meerdere pagina's gesplits worden en er moeten zeker nog duidelijke schema's ed. bij (wie heeft die?).
Anyway, comments, uitbreidingen ed. welkom.
Als je de tekst echt overhoop wil halen, ga je gang, email mij het resultaat maar, maar hou de opmaak zo simpel mogelijk.
Mogelijk moet dit punt in meerdere pagina's gesplits worden en er moeten zeker nog duidelijke schema's ed. bij (wie heeft die?).
Anyway, comments, uitbreidingen ed. welkom.
Als je de tekst echt overhoop wil halen, ga je gang, email mij het resultaat maar, maar hou de opmaak zo simpel mogelijk.
- leo-rcc
- Site Admin
- Berichten: 5882
- Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
- Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
- Contacteer:
Ik heb dat programma al 2 jaar op mijn pc met het idee dat ik nog eens een keer de volledige versie wil. Wellicht een idee om een keer een complete versie te nemen en die "decentraal te backuppen".Bugs schreef:Leuk programmatje om motoren, gearratio's en accu's mee te simuleren: http://www.enigmaindustries.com/EDTSim.htm
Mischien maar eens de volledige versie kopen, er zitten een hoop type's in.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.