Pagina 3 van 4

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Geplaatst: wo mar 23, 2016 1:00 am
door Jeroen
Deeltje 10 ofzo van het ontwerp:
ezgif.com-crop(1).gif
ezgif.com-crop(1).gif (535.26 KiB) 12720 keer bekeken
Elke klauw heeft een interne motor zodat de klauwen onafhankelijk van elkaar snel kunnen sluiten. De klauw heeft een ratel, zodra de interne snelle motoren dicht zijn wordt de centrale as aangedreven zodat er voldoende kracht gezet kan worden. De interne motoren draaien dus altijd maar 1 kant op. Openen gaat altijd langzaam.
detail1.png
detail1.png (252.21 KiB) 12720 keer bekeken
Lifters middels het auto krik idee.
detail2.png
detail2.png (149.48 KiB) 12720 keer bekeken
Geen idee of het allemaal sterk genoeg is, maar het blijft een leuke ontwerpoefening en eerlijk gezegd vind ik het principe best leuk worden.

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Geplaatst: wo mar 23, 2016 8:33 am
door leo-rcc
Ziet er zeker leuk uit!

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Geplaatst: wo mar 23, 2016 12:10 pm
door Jeroen
Vraag aan iedereen: Ondanks dat het nog een ruwe opzet is, wat zijn de zwakke punten in dit ontwerp?

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Geplaatst: wo mar 23, 2016 12:22 pm
door Carlijn
Kan mij indenken, vooral bij gevecht met meerdere tegenstanders dat de steunwietjes die de lift verzorgen kunnen ombuigen waardoor je niet meer naar beneden kan. Maar misschien ook bij draaien op een niet vlakke arenavloer wordt het misschien tricky.

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Geplaatst: wo mar 23, 2016 1:02 pm
door Jeroen
Goed punt. Voor de duidelijkheid, er komt een lifter per klauw, 2 stuks in totaal.
Maar op het moment dat hij in de omhoog positie staat en er komt een tweede tegenstander aan die er tegenaan ramt is hij nu idd te kwetsbaar. Op het moment dat de lifter niet meer in kan schuiven is het complete wapen nutteloos.

Mogelijke oplossingen ? : Extra bescherming ? Breekpunt aanbrengen ? Dempers ? Materiaaldikte voldoende uitvoeren?

Over het rijden en draaien maak ik me wat minder zorgen, uitgangspunt is de robotwars arena met een stalen en vlakke vloer. Manoeuvreren over de flamegrill kan een uitdaging zijn met kleine wielen.

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Geplaatst: wo mar 23, 2016 4:40 pm
door flex
Zou er een kunststof (of metalen) schotel van maken ipv wieltjes. lekker glijden.

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Geplaatst: wo mar 23, 2016 4:43 pm
door maddox
Ik zou de kracht voor het wapen doen met een hydraulische motor. Flex heeft zo'n setup al eens uitgedacht.

De lifter vooraan, ik zou die helemaal niet zo hoog laten tillen. En ja, ook hier volg ik Flex. Een glijplaat is veel minder kwetsbaar dan een wiel of kogelpot.

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Geplaatst: wo mar 23, 2016 5:03 pm
door Jeroen
maddox schreef:Ik zou de kracht voor het wapen doen met een hydraulische motor. Flex heeft zo'n setup al eens uitgedacht.

De lifter vooraan, ik zou die helemaal niet zo hoog laten tillen. En ja, ook hier volg ik Flex. Een glijplaat is veel minder kwetsbaar dan een wiel of kogelpot.
Hydrauliek is wel iets waar ik overna denk. Maar ik denk dat dit minder compact wordt. Al is mijn ervaring wat beperkt op dat gebied.
Wat zijn de voordelen ?

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Geplaatst: wo mar 23, 2016 5:04 pm
door Mischa
maddox schreef:De lifter vooraan, ik zou die helemaal niet zo hoog laten tillen..
Het eerste dat ik dacht bij het zien van het ontwerp! Een tegenstander op de punt doet je robot kantelen, of deels, dat kost je grip. Hoog hoeft hij ook niet te tillen, een paar cm kan voldoende zijn. (Iets dat ik bij T.A.N nog altijd een verbetering zou vinden)

De klauwen zou ik puntig maken; meer kans op grip.

twee onafhankelijke boven klauwen; prima idee, maar waarom ook twee onder? Dat kan er ook één zijn. Heb je gelijk meer ruimte voor een steviger liftsysteem.

Verder; ziet er top uit! Heel erg top zelfs.

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Geplaatst: do mar 24, 2016 1:20 pm
door Jeroen
De twee klauwen los van elkaar is op dit moment vooral esthetisch. Het hoog optillen is wel bewust, laag optillen betekend een slecht zwaartepunt. Hoe hoger hij is, hoe beter mijn zwaartepunt en gemakkelijker er gereden kan worden, en daarbij is het natuurlijk gaaf om te zien :D

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Geplaatst: do mar 24, 2016 2:06 pm
door flex
Als je hoog genoeg kan tillen komt er ook weer druk op de achterbanden...

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Geplaatst: do mar 24, 2016 10:50 pm
door Jeroen
trouwens, @ mischa over de vorm van de punten het idee is dat de bovenste punten verschillende inserts hebben zodat ze op de tegenstander afgestemd kunnen worden.

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Geplaatst: zo mar 27, 2016 12:35 am
door Jeroen
Wat aanvullingen : de punten zijn scharnierend opgehangen en worden door middel van kleine veren met de punt op de grond gedrukt. De zijkanten hebben schuin panser wat met rubbers wordt opgehangen. De verhoudingen zijn wat aangepast, hij is nu iets meer dan 900 lang en 600 breed. Als de klauwen helemaal openstaan dan is hij 600 hoog,
slam_31.png
slam_31.png (146.24 KiB) 12623 keer bekeken
slam_3.png
slam_3.png (112.54 KiB) 12623 keer bekeken

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Geplaatst: vr apr 01, 2016 9:08 am
door Mischa
Volgens mij is de opmerking nog niet gemaakt en gezien je nog in de ontwerpfase zit wellicht ook wat voorbarig, maar toch; blijf je bij open wielen, of komt daar nog wat omheen?

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Geplaatst: vr apr 01, 2016 10:51 am
door Jeroen
nee die blijven open als ik dit formaat blijf houden. Ze zijn gelijk qua formaat aan die van gravity. Open HDPE wielen heeft voor tan meestal ook goed gewerkt. Maar ik zit ook te denken aan kleine wielen, die zullen dan beter beschermt zijn.