vraagje over auto accu's en dynamo gedoe.

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door WJ »

de grootste weerstand ;)

morgen eerst maar eens meten hoeveel spanning er nu over beide accu's staat, en kijken hoe het allemaal verbonden zit.
flex
Berichten: 2711
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 12:48 am
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door flex »

WJ.. waar zeg ik dat m'n dynamo stopt als de accu's vol zijn? het laadcircuit wel (druppel stand waarschijnlijk).
En als je 2 of meer accu's paralel zet zonder er een gebreuker aan te hangen gebeurt er niks.
2 accu's paralel zetten zal idd niet leiden tot het overlopen van lading tot ze bijde een gelijke spanning hebben.
ik denk dat je het woordt NIET had gemist...
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door WJ »

eeehm, zo werkt het circuit in een auto dus niet he ?

zolang de dynamo draait geeft ie vermogen.
dus laad hij... en als 1 accu al vol is, waar gaat de lading dan naartoe ?
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Als er geen vermogen gevraagd word, dan leverd de dynamo ook geen vermogen.
En neemt die ook niks vermogen weg van de motor.

Best vergelijkbaar met het rare effect dat als een electromotor onbelast draait, dat ie het meeste toeren loopt voor het minste amperes.
Alleen dat de dynamo beperkt is in toerentallen door de motor zelf.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door WJ »

klopt, klopt, maar hoe zit het dan met het verschil in accu's ;)

Die lege accu zal echt niet leeg blijven met een draaiende dynamo ?
Of zit ik nu 100% helemaal verkeerd te denken ?
flex
Berichten: 2711
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 12:48 am
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door flex »

en als 2 accu's paralel op 1 laad circuit zitten en de eene accu zorgt voor een voldoende hoge spanning zodat het circuit af valt laad de 2e accu ook niet meer op. Maar dat is mede afhankelijk van het type laad circuit natuurlijk. Een lader die enkelt met een spanings regelaar werkt zal ook de achterblijvende accu laden, maar lang niet zo rap als dat hij zou kunnen als bijde accu;s gescheiden geladen worden.

Maar dat switchen tussen paralel en serie... doet de wagen dat zelf of moet je zelf een schakelaar omhalen? want dan kan je evt kijken een 2e laadcircuit er bij te schakelen...
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door WJ »

dat switchen doet de bus zelf.

Als ik de startknop indruk, schakelt dat apparaatje de accu's in serie en draait de startmotor rond, als ik de knop weer los laat stopt de startmotor en staan de accu's weer parallel.
Dit is een bus uit 1974, hier zit geen geavanceerd laadcircuit in...
flex
Berichten: 2711
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 12:48 am
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door flex »

Gooi dan ff je multimeter er op, en kijk naar de amps....
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
Gebruikersavatar
Bugs
Site Admin
Berichten: 5433718
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Bugs »

Dat kan snel vervelend worden als het meer dan 10A is :)
Ik heb wel een stroomtang die daar wel voor geschikt is.
WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door WJ »

kan ik niet diodes gaan gebruiken ?
of zijn die er niet met zoveel vermogen...
Gebruikersavatar
Bugs
Site Admin
Berichten: 5433718
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Bugs »

Kan makkelijk. Die zitten toch ook in je alternator. Maar als ik het goed begrijp is het een bestaand systeem. Zit er dan niet al een soort van beveiliging in?
WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door WJ »

geen idee :)
ook maar eens nameten...