Krachtstroom aansluiting.

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Krachtstroom aansluiting.

Bericht door WJ »

Hoe bouw ik dit :)

weet inmiddels hoe krachtstroom en de hele handel werkt, maar wil nu wel een aansluiting in de meterkast gaan bouwen. Als alternatief heb ik een aggregaat op het ook, doet ook gewoon krachtstroom...
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

ff googelen leerde mij dit.. (zie onderaan, kopje Aanleg)
http://www.rustbuster.nl/Krachtstroom/Krachtstroom.htm

maargoed, zelf geen ervaring mee....
[sig?]
Gebruikersavatar
iiyama87
Berichten: 649
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 2:40 pm
Locatie: Bij bergen op zoom
Contacteer:

Bericht door iiyama87 »

Als bij jou in de meterkast kracht stroom binnen komt maar alleen nog niet is aangesloten dan kan je het beste de installatie van je apparaat naar de meterkast alvast leggen en keer een elektromonteur de boel laten checken.
Misschien dat er voor kracht de gemeente zekeringen er nog niet in zitten, die moet je laten zetten door iemand van de energie leverancier ( zelfs een elektromonteur mag daar niet aan komen dacht ik )
stef
Berichten: 1058
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 2:09 pm
Locatie: aalsmeer, nederland
Contacteer:

Bericht door stef »

wij hebben thuis ook krachtstroom.

ik kan mij wel herinneren dat er een electrischen is geweest om die kabel uit die uit de grond kwam naar de meter en van daar uit heeft mijn vader gewoon alles gedaan.

stef
Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Bericht door Henning »

even met je energie-leverancier / installatie bedrijf bellen...

Als het goed is ligt er al een kabel, alleen moet waarschijnlijk je meterkast wat uitgebreidt worden.
WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door WJ »

4 vast goed bedoelde reacties waar ik helemaal niets mee kan.

Henning, ik wil niet mijn energie leverancier bellen, ik wil uitleg hoe ik het zelf kan doen.

Stef, dat jouw pa dat zelf heeft gedaan is heel erg leuk, maar wat heb ik daar aan.

iiyama87, je adviseert mij om de installatie zelf maar vast aan te leggen. Goh, laat ik dat nou net vragen HOE ik dat moet doen he.

Alexander, googlen kan ik ook. En bij aanleg zag ik toch geen bouwbeschrijving staan eerlijk gezegd.


voor mensen die er wel echt verstand van hebben : Wat heb ik precies nodig ?
Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Bericht door Henning »

Als het goed is krijgt je huis gewoon 380 binnen (3 fasen) je meterkast splitst dit op in aparte fases waardoor het 230 wordt.

In prinsiepe moet je dus de eerste kabel gewoon aftakken en doortrekken.

het is dus een kwestie van de 3 aparte fases op de goede manier bij elkaar houden. Maar ik weet niet hoe jouw meterkast eruit ziet dus daar ga ik verder niks over vertellen.

Heb je hier al gekeken, hebben ze het over een zelfde soort probleem:

http://www.klusidee.nl/Forum/about11018.html

En verder WJ:

Die link van Ales:

Het veranderen van de huisinstallatie moet door een erkend installateur geschieden. Alleen hij kan namelijk de aanvraag voor u doen om de meter om te bouwen. Het energiebedrijf accepteert dit niet van een particulier of beunhaas. Simpel gezegd: de meter en alles eronder is van het elektriciteitsbedrijf. De rest van de stoppenkast en de bedrading zijn een klus voor de installateur.

Kortom: Bellen, of zoek iemand die ervaring heeft met illegale wiet-kwekerijen, hmmm....
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

:? ja... je kunt zelf de draadjes gaan aanknopen (dat is echt niet moeilijk, wel illegaal), of je belt toch maar wel het electriciteitsbedrijf...
[sig?]
Gebruikersavatar
iiyama87
Berichten: 649
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 2:40 pm
Locatie: Bij bergen op zoom
Contacteer:

Bericht door iiyama87 »

Als je de 4 goed bedoelde reacties had gelezen dan weet je genoeg lijkt me, de link van alexander staat bijna alles al in. En de andere reacties waren daar alleen een uitbreiding van.
Nog even voor de duidelijkheid, kabel van je schuur (bijvoorbeeld) waar je apparaat staat naar je meterkast trekken, is 5 aderig natuurlijk ( aarde, 3 fasen ( 1x bruin & 2x zwart) en een nul ) En laat de kabel aansluiten in de meterkast door een monteur. Aansluiting in je schuur voor je apparaat kan verschillen per apparaat, maar gewoon de kleurtjes bij de bijhorende lettertjes insteken, neem aan dat wel lukt :wink: .

Waar je wel even bij stil moet staan is welke zwarte draad nu L2 of L3 is, dat bepaald de draairichting van een 3 fasen motor. Sommige motors kunnen daar even tegen als ze verkeerd zijn aangesloten maar andere zijn na een paar seconde al kapot. Vraag aan de monteur als hij de kabel aansluit welke nu L2 en L3 is en controleer dat met de aansluiting in je schuur waar je apparaat staat.

En officieel mag je zelf niks aansluiten, dat klopt maar als je de boel goed aansluit en de monteur die de kabel aansluit meet geen kortsluiting en of aard lekken dan zal hij daar niet moeilijk over doen.
WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door WJ »

officieel mag je ook geen 100 kg vechtrobots maken.
En het idee van een installateur laten komen had ik ook al bedacht.

Ik vind wel uit hoe het werkt...
flex
Berichten: 2711
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 12:48 am
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door flex »

Het probleem zit hem in de meterkast. daar heb je een paar hoofdzekeringen (van het energie bedrijf) en de energie meter. Daarvandaan gaan de fases verdeeld naar de stoppen.
Overhet algemeen kan er op deze stoppen kast geen 3fase worden afgetakt. Daarvoor is vaak een nieuwe energie meter nodig. Dit MAG alleen door een goedgekeurde monteur/instalateur gedaan worden. Afhankelijk van de leeftijd van het huis/meterkast kan het al zijn dat er 3fase in is aangesloten. in dat geval moet je opzoek naar die stoppen groep (3 stoppen die bij elkaar horen, ivm de 3 fases) en kan je daar de 5 aderige stroomkabel op aansluiten. Hiervoor moet je de stoppenkast/paneel demonteren om bij de kabel aansluitingen (aan de achterzijde) te komen.
Normaal gesproken draait je huis op 1 van de 3 fases die het energie bedrijf je huis in heeft lopen. Dit ivm fase verschuiving onderling.

Zet anders eens een fototje van de kast /stoppen paneel neer in dit topic. Kan ik en/of anderen een nog passender antwoordt verstrekken.

Kort.. geen 3fase aanwezig? Dan ontkom je niet aan een instalateur om de meter te vervangen. Er is nl andere aperatuur nodig waar je zelf normaal gesproken niet aan kan komen. En de kast met de hoofdzekeringen moet open (verzegeld) om de zekeringen er uit te halen zodat je veilig kan werken.
Wel 3fase in de kast? dan op die groep je eigen kabel schroeven.
Zekering er uit, paneel los om bij de kabels tre komen en je eigen kabel er bij splicen. evt kijken waar de 3fase kabel heen gaat en het daar dan weer aftakken...
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door WJ »

Dankje voor de tip !

Ik heb gelukkig een manier gevonden om het allemaal legaal op te lossen.
Door middel van een Steinmetz schakeling is het ook mogelijk om een 3fase motor gewoon op 1 fase te laten lopen (zie schema hier : http://people.zeelandnet.nl/cantalou/steinmetz.html ).

Aangezien ik mijn banden de/monteer-apparaat toch niet zwaar ga belasten, ga ik dus de motor via deze schakeling gewoon op 220v aansluiten.

Nu had ik nog 1 ding waar ik niet helemaal zeker over ben, en dat is de condensator die in de schakeling genoemd is. Moet deze er ook in een bepaalde richting in zitten ? ivm stroom richting ?

Ik moet namelijk de draairichting van de motor ook om kunnen draaien, en als er een montagerichting ofzo op zo'n condensator zit, moet de condensator ook mee omdraaien bij het omdraaien van de draairichting.

Kan iemand hier iets over zeggen ?

edit : na nog even doorgezocht te hebben, ben ik van meting dat een condensator voor wisselstroom niet "richting"gevoelig is...
flex
Berichten: 2711
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 12:48 am
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door flex »

ff uit m'n hoofd... een condensator in polarisatie ongevoelig en een elco wel... verder.. Het is wisselstroom :) het komt toch van 2 kanten door de condensator. En op het schematje staat het ook gewoon met de schakelaar voor de draai richting...

Als je eerder had verteld dat het slechts gaat om het omzetten van een draaistroom motor hadden er wel meer geweest die de condensator oplossing hadden kunnen aandragen...

PS het verwijderen van een condensator van een 1 polige motor is niet aan te raden omdat (over het algemeen) de secundaire spoelen waar die aan hangt niet zoveel kunnen hebben als de spoelen van een 3 fase motor..

Welk vermogen heeft de motor? Met wijnig moeite kan je wel ee nmtoren leverancier in de buurt vindne. die hebben wel de propere condensatoren liggen, en weten welke je nodig hebt. Soms staat het ook op de type plaatjes hoeveel uF je nodig hebt...
Laatst gewijzigd door flex op vr aug 24, 2007 9:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door WJ »

Niels, ik wist eerst niet dat dat zomaar kon, dat moest google mij leren.
En in eerste instantie wilde ik wel graag krachtstroom, omdat ik dan de evt garagebrug ook meteen aan kon sluiten.
flex
Berichten: 2711
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 12:48 am
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door flex »

Ook die kan je van een condensator voorzien :)
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...