wie wil ff vechten....?

Voor alle algemene zaken zoals bv het forum...

Moderator: Moderators

User avatar
FLEA
Posts: 54
Joined: Wed Aug 20, 2003 2:19 pm
Location: Zoetermeer

Post by FLEA » Mon Mar 01, 2004 3:10 pm

babeth schreef:
En het publiek weet niet beter dan dat het ècht is.
Babeth en Kenshee,
Jullie weten misschien alles over afspraken de worden gemaakt tijdens wedstrijden etc. Kun je begrijpen dat ik niet beter wist omdat ik alleen nog maar in het publiek heb gezeten bij life-events?

Weer een illusie armer :?

FLEA

P.S. Mijn oprechte excuses voor mijn onwetendheid...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Mon Mar 01, 2004 3:42 pm

Flea, de afspraken zijn een "gentlemens agreement".

dingen die meetellen

De roboteers
stoppen als 1 van de machines uitligt.
brengen geen onnodige schade toe
houden rekening met de omgeving, zoals arena, vloer, publiek, lokatie.

Kwestie van het voor iedereen leuk te houden.
Soms worden er verdere afspraken gemaakt, bijvoorbeeld "niet flippen" -omdat gebleken is dat er nog een zwak punt in de geflipte zit.Of niet doorknijpen, omdat het pantser van de geknepene het niet houd.
In alle geval, de afspraken zijn meestal heel summier, en hebben meer te maken met de veiligheid hoog in het vaandel.
Je begrijpt wel dat een Gravity achtige niet zomaar de robots in de ronde kan gooien in de demo arena. Of dat TAN niet zomaar met een forse aanloop de wand moet gaan rammen, of er achterwaards tegenop moet rijden.
Nu, in de grotere arena's, zoals de Roaming Robot arena, daarin gaan we wel voluit, maar is het nog steeds een goed punt om te stoppen als de tegenstander uitligt, of als het in een melee is,dus 3 of meer robots in de arena- de uitgeschakelden met rust te laten,of in de put(als die er is)te duwen.

Je moet niet bang zijn, het is geen WWF.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
FLEA
Posts: 54
Joined: Wed Aug 20, 2003 2:19 pm
Location: Zoetermeer

Post by FLEA » Mon Mar 01, 2004 5:09 pm

Maddox,

Nu weet ik iets meer van de achtergronden bij de gevechten. Bedankt voor je uitleg.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Mar 01, 2004 6:53 pm

Los van wat Mario uitlegde is er nog een andere reden om tijdens live events niet voluit te gaan.

Stel je hebt een 2 daags evenement. En het is een grote. Wel 30 robots aan de start. Iedereen gaat voluit.

Na 1 wedstrijd rijden er nog 20 van de 30. Na 2 wedstijden nog 12. na 3 wedstrijden nog 7. En met die 7 moeten we nog de de volgende dag volmaken. Dat ga je dus niet redden.

Maar het publiek dat op de laatste dag komt wil wl het zelfde spektakel zien als het publiek van de eerste gevecht.

Verder weet je van elkaar of er iemand nog aan het testen is met zijn bot, of dat ie veel of weinig rij-ervaring heeft. Als WJ wil kan hij mijn robot in een paar tellen de arena uit pletteren. Maar daar schiet je niks mee op. Wat Wj doet is je zodanig flippen dat weer terug in de arena land. En indien nodig ook weer op je wielen. De score is voor hem, ik kan weer verder rijden. Zo winnen we beiden, en het publiek ook.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Mon Mar 01, 2004 7:09 pm

Met mijn uitleg bedoelde ik dat het publiek niet weet dat we niet "voluit" gaan om veiligheidsredenen (zoals Maddox al stelde) en om organisatorische redenen (vindt maar voldoende robotten om bijvoorbeeld 2 shows van 4 uur ofzo vol te maken... er zijn in Nederland nog geen 20 robotten actief... de meeste batterijen houden het maar 5 tot 10 minuten vol waarna ze weer een paar uurtjes nodig hebben om op te laden... begin maar te puzzelen...). De beschadigingen die de robotten bij de "oefengevechten" oplopen kunnen vrij zwaar zijn en je hoort dan ook een constant gehamer in de pits of je ziet mensen heel nijver aan hun robot werken. Die doen dat niet voor de show... Het blijven zware machines die heel hard op elkaar inbeuken en er kan vanalles stuk gaan. Sommige onderdelen kosten meer dan 300 € per stuk dus ik hoop dat je kunt begrijpen dat we er geen container vol van hebben staan om kapotte onderdelen te vervangen ? Het is niet de bedoeling om een publiek te misleiden over een uitslag, of van te voren af te spreken wie er gaat winnen... in Robot Wars is geluk een heel belangrijke factor en niemand is 100 % zeker van de betrouwbaarheid van zijn robot tjidens een gevecht dus we kunnen gewoon niets afspreken !
Wat we wèl kunnen afspreken is dat we niet "natrappen", geen onnodige schade toebrengen, bepaalde veiligheidsmaatregelen respecteren zoals bijvoorbeeld geen OOTA's (= "out of the arena" oftewel uit de arena geslingerd) en arenawandbeuken (wat sommige robotten heel goed kunnen, die gaan gewoon met de hele arena op wandel) en over het algemeen houden alle roboteers zich aan die afspraken. Soms worden de gemoederen wat verhit door het enthoesiasme tijdens het gevecht maar meestal blijven de roboteers kalm en berekenend.

1 of 2 keer per jaar kunnen we op een evenement terecht waar we wel voluit kunnen gaan, maar daar betaal je als toeschouwer wel een flinke inkomsprijs voor. Dat geld is nodig om een zo sterk en veilig mogelijke arena neer te zetten, met een dak erover zodat er geen enkel stukje robot kan ontsnappen omdat die stukjes vaak scherp zijn en op dat moment ook een behoorlijke snelheid hebben. Dat zelfs dit nog niet veilig genoeg kan zijn werd afgelopen weekend in Engeland duidelijk toen de heavyweight (100 kg) genaamd "AIR" met zijn flipper een featherweight (12 kg) genaamd "Cutlet" dwars door het dak van de arena heen ramde. Hoe veilig zou je dit vinden als je daar in het publiek zou gezeten hebben ?

Wat je tot nu toe op TV hebt gezien is de veiligste arena ter wereld (voor zover we Mentorn konden geloven, die arena is nu opgekocht door een consortium van Engelse roboteers omdat Mentorn met Robot Wars gestopt is) en ik kan je verzekeren dat tijdens de opnames die gewoonlijk 5 of 6 dagen duurden de polycarbonaat wanden en dakpanelen regelmatig vervangen moesten worden door nieuwe wegens kapot. Weet je hoeveel zo'n (minstens 12 mm dikke en -dacht ik toch- 4 meter bij 2 meter grote) panelen kosten ? En dan hebben we het nog niet over de arena zelf.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests