Post
by maddox » Thu May 02, 2019 6:39 am
De "12V compressortjes" voor autobanden en dergelijke zijn nooit echt een succes gebleken. Zowat iedereen die daar mee experimenteerde is overgestapt naar paintball materiaal. En de doorzetters zijn gewoon Full Pressure CO2 gegaan, niks reduceerventiel meer.
De reden. Een goedkope 540 motor kan op 12V 15A (180W) verdragen voor 3 minuten en begint dan sterven. (60% efficient op zijn best, ergo 72W verwarming intern, da's een ferme soldeerbout)
Da's 108W die in een plastieken tandwieltje en een ongesmeerde krukas gepompt wordt. Als de hitte de boel niet vernielt, is het gewoon mechanische overbelasting.
De enige manier om zo'n ding betrouwbaar te maken is door het vermogen per compressortje te laten dalen. En dan is de keuze, druk of flow. Flow is RPM, druk is koppel.
RPM van een brushed DC motor is puur voltage afhankelijk. X volt is Y RPM en die motor gaat amperes vragen om dat RPM te willen halen. Om de ampères te begrenzen gaat het voltage omlaag moeten. Ergo, laat dat dingetje op 9V draaien, en je komt uit op 10A , ergo 90W, waarbij er 36W aan warmte gemaakt word. Maar met 54W maak je veel minder druk en liter per minuut.
"We" hebben het bekeken vanuit een andere hoek, en namen een dikke RC, extreem efficiënte RC motor, en keken welke compressor we daar aan konden hangen , die het 3 minuten kon slikken. We kunnen gemakkelijk een goedkope commerciële 240V enkelkops compressor op 12V 80A laten werken. helaas weegt dat ding 7 kg , als we alles eraf slopen dat niet strikt noodzakelijk is.
En een volledige zelfbouw... Dan kan je die motor beter gebruiken in combinatie met een hydraulische pomp.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.