Hoe sterk is die motor eigenlijk?

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

The Doctor
Berichten: 6
Lid geworden op: vr feb 20, 2009 11:14 pm

Hoe sterk is die motor eigenlijk?

Bericht door The Doctor »

Dag mensen,

Ik ben een beetje bezig om een robot te bouwen, en nou heb ik bij conrad wat verschillende motoren gevonden. Bijvoorbeeld deze: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=198565

Nou staat daar dus bij: nominaal draaimoment: 0.4 Nm.
Hoe moet ik die 0.4 zien? als ik hem zou vertragen van 3200 RPM naar 400 RPM met een 20 cm wiel, hoeveel kracht zou hij dan nog leveren? Ik kan me er echt niks bij voorstellen. Is er iemand die me iets meer over die term nominaal draaimoment kan vertellen?

Groeten,

Leon
Gebruikersavatar
pepe
Berichten: 682
Lid geworden op: ma okt 20, 2003 8:48 pm
Locatie: Apeldoorn

Bericht door pepe »

Hi Leon,

Wat voor robot gaat jij doen een battlebots of iets anders?

Wat gewicht klasse wordt jouw robot?

Zo is makellijk om jouw iets aan te raden.

gr.
Pepe
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 504
Lid geworden op: za sep 11, 2004 7:36 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Edwin »

draaimoment zegt idd iets over hoe sterk de motor is. Als je aan de moter een wiel zou maken met een straal van 1m (dus dia 2m) dan kun levert hij op de buitenkant van het wiel 0.4 Newton, Dit is in kg nog een keer delen door 10, dus 40 g.
Als een vertraging gebruikt kun je dit vermenigvuldigen. van 3200 naar 400 rpm is 8x vertragen. Dus op een wiel met een dia van 2 meter is dit al 3.2 N, ofwel 320 gram. Een kleiner wiel telt ook al vertraging, dus een wiel van 20 cm ipv 200 cm is weer 10 x. Ofwel 32 N, ofwel 3.2 kg.

Dit wil niet zeggen dat je robot maar 3.2 kg kan duwen. Omdat wat gegeven is is nominaal, dus normaar gebruik. Want gelijkstroom motoren worden veel sterker als ze minder hard draaien. Met als toppunt de stall. Dat is het moment dat de motor niet draait maar wel kracht levert.

Maar ik sluit me aan bij Pepe: Wat wil je. Want voor minder geld kun je bijvoorbeeld een speed 900 kopen, met goeie/betere specificaties.
It is just a machine!!!
The Doctor
Berichten: 6
Lid geworden op: vr feb 20, 2009 11:14 pm

Bericht door The Doctor »

De robot word niet echt een battlebot (misschien dat ik er later wel een wapen op zet, maar daar moet ik nog over denken). Het idee is twee 24V motoren die hun stroom krijgen van twee autoaccu's. De twee motoren drijven onafhankelijk van elkaar elk een rupsband aan, één links en één rechts. Zo kunnen ze dus sturen door iets sneller of langzamer te draaien. De robot word redelijk groot, en dus ook zwaar, ik reken zeker op iets van 100kg ofzo.

Groet,

Leon
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 504
Lid geworden op: za sep 11, 2004 7:36 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Edwin »

De meest gebruikte moter voor heavyweights (100 kg) is een Bosch GPA 750. Ik geloof rond de €130. Deze heeft volgens het boekje een nominale current van 40 A op 24 V. en doet dan 2.5 Nm. (even ter vergelijk).

Echter kun je voor een beginproject ook prima uit met rolstoelmotoren.
Maar ik ben hier minder in thuis.
It is just a machine!!!
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Met 100 kg, vergeet het maar.

24V 8A= 192 watt aan 3200 rpm. Daar krijg je geen heavy mee weg, tenzij je tegen 4 km/u weg wil kruipen.

Voor een robot tot 30 kg zou ik de goedkopere, sterkere Graupner Speed 900's aanraden. Dan kom je met 2 stuks toe.

Voor zwaardere machines heb je andere motoren.
De Bosch GPA750 bijvoorbeeld, maar die is wel 750 watt sterk, loopt 3300 rpm op 24V en heeft een 10 keer beter koppel.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
The Doctor
Berichten: 6
Lid geworden op: vr feb 20, 2009 11:14 pm

Bericht door The Doctor »

@maddox: Dus jij zegt dat als ik twee van die Bosch GPA750's neem, ik een klomp staal van 100kg makkelijk aan het rijden krijg? Waar zou ik van die motoren vandaan kunnen halen? Ik zie hier deze: http://www.technobots.co.uk/acatalog/On ... 1420_2d002, bedoel je die?

Grz,

Leon
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

The Doctor schreef:@maddox: Dus jij zegt dat als ik twee van die Bosch GPA750's neem, ik een klomp staal van 100kg makkelijk aan het rijden krijg?
Als dat niet zo was dan zouden een hoop van onze 100kg heavies niet rijden. :) We gebruiken heel vaak de GPA 750.
The Doctor schreef: Waar zou ik van die motoren vandaan kunnen halen? Ik zie hier deze: http://www.technobots.co.uk/acatalog/On ... 1420_2d002, bedoel je die?
Dat is de locatie waar veel robotbouwers ze vandaan halen. Het word steeds lastiger ze in nederland te vinden dus bestellen we ze uit het buitenland.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
The Doctor
Berichten: 6
Lid geworden op: vr feb 20, 2009 11:14 pm

Bericht door The Doctor »

Okee, dan weet ik voorlopig weer even genoeg :D.
Bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

Waarom kijk je op marktplaats niet naar een set rolstoelmotoren met wielen. Een stuk goedkopere oplossing en scheelt de fabricage van een vertragingskast met alle problemen van dien.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

The Doctor schreef:@maddox: Dus jij zegt dat als ik twee van die Bosch GPA750's neem, ik een klomp staal van 100kg makkelijk aan het rijden krijg? Waar zou ik van die motoren vandaan kunnen halen? Ik zie hier deze: http://www.technobots.co.uk/acatalog/On ... 1420_2d002, bedoel je die?

Grz,

Leon
Ja , dat zeg ik. Na 8 jaar roboteer zijn ben ik zelfs zeker van mijn zaak.
Zelfs met 1 Bosch GPA750 krijg je een heavy aan de gang, maar dan krijgt die arme motor op zijn donder.

Maar ook deze motor heeft een reductiekast nodig. Zet hier direct een 20 cm wiel op, en in de veronderstelling dat de magere 12mm as het houdt, heb je een machine die theoretisch 120km/u gaat rijden.
Een reductie van 6 op 1 is prima, en 4 op 1 is nog te doen, maar dan krijgt alles een opdonder kwa ampereverbruik- zorg maar voor goeie accu's en temperatuursbeheersing dan.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door WJ »

2 van die bosch motortjes op 36V @ 20:1 vertraging duwen een 2000kg ford transit door zijn handrem heen.