A123

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

User avatar
Carlijn
Posts: 1574
Joined: Tue Jul 29, 2003 12:16 pm
Location: Eindhoven
Contact:

A123

Post by Carlijn » Tue Dec 11, 2007 9:21 pm

Ik had een paar vragen en daarom een algemeen topic geopend over de A123 accu's.

Als eerste waar kan je deze accu's kopen. Ik zag ze op Staufenbiel site staan, maar verder eigenlijk zo niet. Verspaget had ze iig niet

Welke laders kan je ervoor gebruiken?

Kan je zonder problemen accupacks serie en/of paralell schakelen?
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Wed Dec 12, 2007 7:21 am

De meest handige bron momenteel zijn de peperdure "DeWalt 36V" accupacks.
Deze vind je op Ebay, of kan je "los" kopen bij de betere doe het zelf of speciaalzaak. (hier kan ik zo'n pack, met 10 cellen, kopen voor €200)

Laders, Team RCC heeft de Schulze Chaemeleon lader met een update.
Maar dan nog moesten we een "balanceerder" hebben, en die hebben we in de vorm van een Astroflight Blinky.

Je kan deze cellen gerust parallel of serie zetten. Zolang je dezelfde voorzorgen neemt als voor NiCD ofzo.

Maar ik ga het woord laten aan de slimme jongens, zoals een Bugs.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Wed Dec 12, 2007 9:54 am

Gaat best goed hoor :)

Op mijn werk laten we packs samenstellen door een bedrijf in Duitsland. Ook hebben we een balancer ontwikkeld, maar die zit in een prototype stadium dus het kan nog eeuwen duren voordat het een product wordt.
Ik zou wel wat cellen kunnen regelen, maar packs zijn meestal moeilijk omdat de leverancier in princiepe niet aan prototypes doet.
Tenzij we allemaal de zelfde packs willen hebben kan ik dus eigenlijk niets regelen.
Wat betreft balancers en laders, er staan op het FRA aardig wat verschillende. Het is dus een fabeltje dat er niets te krijgen is, daarom is het voor ons ook niet zo aantrekkelijk om onze balancer verder te ontwikkelen. We hebben wat aardige laders, maar toch in een wat hoger prijssegment dus ook daar verwacht ik niet dat er veel interesse voor is vanuit het hobby segment.
Deze kit ziet er trouwens erg aantrekkelijk uit: http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... oduct=6301

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Wed Dec 12, 2007 10:43 am

Op dit moment qua prijs is een Dewalt 36v DC9360 pack van Ebay veruit het goedkoopst.

Omgerekend kom ik tussen de 80 en 100 euro uit per pack incl. verzendkosten, wat dus 8 to 10 euro per cel is, wat het prijskaartje van de cellen dus best gunstig maakt aangezien een A123 cel 3,3V is en geen 1,2V zoals nicads en NiMh. Je hebt dus minder cellen nodig om je voltage te halen.

Die lader en balancer van Hobby-city is al wel fors, Tim heeft ook een hele mooie 8 cel lader en balancer gevonden voor 130 dollar, die is zeker voor feathers ook prima geschikt.

http://unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/ ... oduct=5606

Verder is er ook nog de Dapter, welke je tussen je bestaande lader en de A123 cellen kan zetten om deze LiFePo4 cellen te kunnen laden als je lader er standaard niet voor geschikt is.

http://www.slkelectronics.com/lipodapter/index.htm

Wijzelf hebben daarbij ook de astroflight blinky balancer, die is tot 6 cellen bruikbaar.

http://www.astroflight.com/store/store- ... af-106-123

1 cel is 3,3V nominaal, dus je kan je voltages van daaruit berekenen. Hannibalito 3 rijd op 4 cellen, dus 13,2V, met de shrinkwrap en kabels mee in totaal nog geen 400 gram. Dat is bijna de helft in gewicht tov een 12V stickpack NiMh.
Last edited by leo-rcc on Wed Dec 12, 2007 11:24 am, edited 2 times in total.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Wed Dec 12, 2007 11:21 am

Nog meer leesvoer:

SKL electronics over het uitpakken van de Dewalt packs.

http://www.slkelectronics.com/DeWalt/packs.htm

John Reid's pagina met zijn testresultaten en adviezen.

http://www.terrorhurtz.com/a123/
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Feb 18, 2008 3:53 pm

Bugs, wat gebeurt er met die cellen als je ze overlaad? Kunnen we soortgelijke zaken als NiCad branden verwachten?
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Mon Feb 18, 2008 8:10 pm

Nee, dat valt wel mee. Ik weet dat we perongeluk een cel to 5V geladen hebben zonder dat er echt iets gebeurde. Het is wel schadelijk voor de capaciteit. Wat kan gebeuren is dat de cellen dermate beschadigd raken dat ze na ontladen een probleem kunnen veroorzaken bij opnieuw laden.
Wat dan kan gebeuren is dat ze gas los laten en een beetje gaan lekken. Er zit een overdruk ventiel in. Ik heb geen NiCd achtige branden gezien, het is ook niet mogelijk om ze in thermal-runaway te krijgen. Ik vermoed dat dit wel met NiCd kan aangezien je die packs in stukken moet hakken om ze uit te krijgen.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Feb 18, 2008 8:12 pm

Ok. Tijdens de tech check dag was namelijk een van de bezwaren waar Andy Kane mee kwam dat ze zich nog de tijd van de eerste Nicad packs herinneren en ze bezorgd zijn voor nicad brand equivelenten bij A123.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Edwin
Posts: 504
Joined: Sat Sep 11, 2004 7:36 am
Location: Rotterdam

Post by Edwin » Mon Feb 18, 2008 8:19 pm

Als FRA nu eens na zou vragen bij mensen die er iets van af weten, dan had het al ingevoerd kunnen zijn. Aangezien ze minder gevaarlijk zijn dan de nu wel goedgekeurde batterij-typen...
It is just a machine!!!

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Mon Feb 18, 2008 8:21 pm

NiCd branden zijn niet leuk. Lithium Cobalt/Ploymeer zijn nog veel erger. Maar LiFePo en Lithium Titanaat worden momenteel in sneltreinvaart ingezet in electrische auto's. Het lijkt me dat dit niet gedaan wordt als ze ontploffen na een ongeluk.

Even een quote uit 'betrouwbare bron', wikipedia:
Valence Technology, located in Austin, TX, is also working on lithium iron phosphate cells. Since March 2005, the Segway Personal Transporter has been shipping with extended-range lithium-ion batteries[24] made by Valence Technology using iron phosphate cathode materials. Segway, Inc. chose to build their large-format battery with this cathode material because of its improved safety over metal-oxide materials.
Dus.. als het sinds maart 2005 al dit soort dingen bekend zijn, dan mag je toch verwachten dat de FRA hier ook al vanaf weet.

User avatar
Edwin
Posts: 504
Joined: Sat Sep 11, 2004 7:36 am
Location: Rotterdam

Post by Edwin » Mon Feb 18, 2008 8:25 pm

Waarom dan niet goedkeuren?
Ik zet er een vraagteken bij:

:?:
It is just a machine!!!

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Feb 18, 2008 8:35 pm

Mark Lumb heeft zojuist aangegeven dat eventueel versneld (lees: minder vertraagd) eventueel via email gestemd kan worden om Lithium Nanophosphate accus (A123) toe te laten in alle gewichtsklasses als we maar genoeg mensen zover krijgen er mee in te stemmen.

Woody en ik zijn daar nu voor aan het pushen.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Feb 18, 2008 8:38 pm

Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Glenn
Posts: 424
Joined: Sun Jan 21, 2007 12:44 pm
Location: Assen, Holland

Post by Glenn » Mon Feb 18, 2008 9:13 pm

ik kom ze net ook tegen op rctechnics.. zijn alleen wel vrij duur..

http://www.rctechnics.eu/a123-systems-3 ... -2292.html
(\__/)
(O.o )
(> < )

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Feb 18, 2008 9:16 pm

Los zijn ze ook vrij duur, maar bovenin het topic kan je zien hoe je ze goedkoper kan vinden.

En vergeet niet dat 1 cel qua voltage bijna 3 Nimh cellen zijn, dus je moet de prijs van je nimh cellen x3 doen om te vergelijken.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 37 guests