Cilinder maken (hulp)

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
User avatar
pepe
Posts: 682
Joined: Mon Oct 20, 2003 8:48 pm
Location: Apeldoorn

Cilinder maken (hulp)

Post by pepe » Wed Apr 06, 2005 8:06 pm

Een goede dag,

Ik was aan het denken om een cilinder full presure(van aluminium) rond 80 of 100mm te maken en ik heb wat hulp nodig.

Heft iemand hier van misschien een tekenen?

Wat vor alu. kan ik gebruiken voor de mantel en deksel? en wat voor dikte moet de mantel zijn?

Wat voor alu. kan ik gebruiken voor de zuiger en waar kan ik de afdichtingen vinden?

Welke afdichtingen raden jullie mij aan?

Welke zou de minimaal dikte van de stang zijn en wat voor staal moet ik gebruiken?

waar kan ik de materiaal vinden?

graag hoor ik van jullie.

(Als iemand heef een idee is welkom)

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Wed Apr 06, 2005 8:37 pm

Een goede dag,

Ook een Goeie Pepe
Ik was aan het denken om een cilinder full presure(van aluminium) rond 80 of 100mm te maken en ik heb wat hulp nodig.

Rond 80 of 100 binnendoorsnee? Dat geeft respectivelijk 2.5 ton en 4 ton kracht-ruw gerekend-

Heft iemand hier van misschien een tekening?
Alleen een hoop schetsen

Wat voor alu. kan ik gebruiken voor de mantel en deksel? en wat voor dikte moet de mantel zijn?
Je hebt niet zo enorm veel keuzes in aluminium. De sterkere soorten zijn onbetaalbaar en in beperkte afmetingen leverbaar. De mantel, in het onvindbare peperdure 7075T6 kan die 3.5 mm dun zijn, maar in alle andere soorten, houd maar 6mm aan.Ook gehoonde buis op die afmetingen, wat je zeker nodig hebt voor een bruikbare zuiger is niet op de markt bij mijn weten, da's zelf maken.

Wat voor alu. kan ik gebruiken voor de zuiger en waar kan ik de afdichtingen vinden?
Welke afdichtingen raden jullie mij aan?

Tja, soorten aluminium staat hierboven al, en dichtingen, ik heb tot nu toe goede resultaten met gewoon stomme Viton Oringen. Ik heb verschillende snoerdiktes in gebruik, van doorsnee 10 tot 4, en allemaal voldoen ze voor de levensduur die we nodig hebben.Het hangt allemaal af van de spelingen

Welke zou de minimaal dikte van de stang zijn en wat voor staal moet ik gebruiken?

Staal, alles van ST37 en beter is perfect bruikbaar, en je wil buis gebruiken, des te groter de doorsnee-60mm voor de 80mm zuiger 75mm voor de 100mm is mijn richtlijn. Wanddikte 3 im makkelijk te lassen.Je last er gewoon 2 deskels op, zodanig je een bus krijgt.Dikte van de deksels 1 tot 1.5 keer de dikte van de boutjes die je wil gebruiken voor de bevestiging van alles.

waar kan ik de materiaal vinden? Vinden is moeilijker, en kopen, tja de meesten gebruiken een hydraulische cylinder en verwerken die. Kos en ik beginnen van 0 en gebruiken alleen gehoonde stalen buis om mee te starten, de rest van het materiaal is alu, nylon en HDPE

Graag hoor ik van jullie.

Bij deze heb je een antwoord van iemand die al een stuk of 15 FP cylinders heeft gemaakt. Waarvan maar 1 volledig aluminium versie, die niet veel lichter is dan zijn stalen broertjes, en veel meer werk was.
Ik stel voor dat we de rest van deze gesprekken via PM doen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Thu Apr 07, 2005 12:03 am

Zelf maken is altijd een optie.

Als je het nog nooit gedaan hebt en er ook niet zoveel kaas van hebt gegeten is het mischien minder verstandig.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Wed Jun 06, 2007 11:22 pm

Er zijn eigenlijk maar weinig draadjes over pneumatiek en cilinders hier.

Ik dacht vandaag aan het volgende:
Zou het mogelijk zijn om van een brommercilinder, zuiger en drijfstang een FP cilinder voor een flipper te maken?
Volgens mij moet die tegen de druk kunnen. De uitlaatopening kan dienen als uitlaat voor CO2. Wanneer een breekschakelaar in de hoogste stand van de zuiger de stroom naar de spoel van het ventiel onderbreekt gaat geen gas verloren. De opening voor de bougie kan gebruikt worden als CO2 inlaat. In principe zou dit licht en sterk moeten zijn (aluminium en brons?) en betaalbaar vanwege de grote productie aantalen. De drijfstang kan aan de flipper maar deze slag moet beperkt zijn door een aanslag en per veer / elastiek weer teruggeduwd worden.
Ik ben geen motorexpert. Zie ik iets over het hoofd? De brandstof inlaat waarschijnlijk? Nog meer?
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Wed Jun 06, 2007 11:57 pm

klempassing, waarschijnlijk komt ie knoerhard vast te zitten als je je blok ff bevriest met vloeibare co2.. tenzei je een goed versleten cilinder hebt?

en ik weet niet hoeveel kracht zo'n drijfstand aankan.. maar volgens mij valt dat nog tegen :(
[sig?]

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Thu Jun 07, 2007 5:59 am

MJM wrote: Ik dacht vandaag aan het volgende:
Zou het mogelijk zijn om van een brommercilinder, zuiger en drijfstang een FP cilinder voor een flipper te maken?
Ja, het is mogelijk, maar ik zie er het nut niet van in. De aankoop van een 2de handse hydraulische cilinder is gewoon een veel betere basis voor een Robot Wars cilinder.
Volgens mij moet die tegen de druk kunnen.

Klopt, die kan ertegen.
De uitlaatopening kan dienen als uitlaat voor CO2.
De opening voor de bougie kan gebruikt worden als CO2 inlaat.
Bij een goeie 2 takter zit de uitlaatopening maar een centimeter of 2 onder de bougie. Tof, een cilinder met een slag van 2 cm.
En bij een 4 takter zit het nog helemaal anders.
Wanneer een breekschakelaar in de hoogste stand van de zuiger de stroom naar de spoel van het ventiel onderbreekt gaat geen gas verloren.

Je verliest meer gas door vloeibaar CO2 in je systeem te laten.
In principe zou dit licht en sterk moeten zijn (aluminium en brons?)

Of gietijzer. Maar veel brons ga je niet vinden. Naald en kogellagers zijn de leuke woorden.
En betaalbaar vanwege de grote productie aantalen.

Nieuw, reken maar op €80+ en dan heb je een goedkope namaak.
Ik ben geen motorexpert. Zie ik iets over het hoofd? De brandstof inlaat waarschijnlijk? Nog meer?
Een 2 takter gebruikt spoelpoorten om vers brandstofmengsel van het karter naar de verbrandingskamer te stuwen. Dat geeft dus een boel uitlaatgaten meer.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Thu Jun 07, 2007 7:07 am

Pepe,
Zelf maken kan wanneer je de mogelijkheid hebt om te draaien en frezen.
In Hard zit er zo een zelfgemaakte FP cylinder en die doet het ondertussen al meer dan twee jaar perfect.

De buis is een stalen gehoonde buis (geleverd door Mario) en de boven en onderkant zijn van 7075 alu. Alles wordt samengehouden door 4 draadstangen van de allerhoogste kwaliteit (weet niet exact het type maar ze kosten wel 25 euro per stang, te verkrijgen bij Fabory). Het enige waar we nogal moeite mee hadden was het verkrijgen van de 7075 alu. Uiteindelijk hebben we dit bij een oud metaal handelaar gevonden (waren restblokken van een vliegtuigonderdelen fabrikant met de typeaanduiding nog op de blokken). Je merkt het verschil trouwens direkt tijdens het draaien en frezen :roll:
Deze bouwwijze is simpel maar heeft in vergelijking met wat Mario normaal maakt wel het nadeel dat de buitenafmetingen behoorlijk wat groter zijn.
Ik moet die ACAD tekeningen hier nog wel ergens op een back-up CD staan hebben ..... die kan je wel krijgen maar zal je zowiezo moeten aanpassen vermits onze cylinder een onderkant heeft die onder een hoek staat zodat hij recht op onze flipperarm ingrijpt, maar als principe kan je dit best gebruiken.
Maar ik kan je één goede raad geven: volg de raadgevingen van Mario !

En test de cylinder eerst een paar keer waar genoeg plaats is en geen mensen in de buurt.... :wink:
We hebben bij de bouw (toen we nog geen 7075 alu ter beschikking hadden het toch maar eens geprobeerd met iets mindere kwaliteit alu en dat heeft juist 1 flip geduurd toen lag die in 3 stukken 50 meter verder op mijn gazon... :oops: )

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Thu Jun 07, 2007 7:24 am

Geert, je vergeet de eerste test van Hard, met de eerste zuiger. Toen zat de zuiger nog in de cylinder, maar was de stang met bout samen met de arm andere oorden aan het bezoeken.

Het 7075 alu dat we van de schroothandel hadden is de overschot van de motorophangingen van een Airbus.... Da's zeker geen brol.

Mare Geert. In Perlito zit een cylinder die door Pepe zelf is gebouwd. En ja, die lijkt op die dat in Hard zit, maar dan een maatje groter.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Thu Jun 07, 2007 7:30 am

maddox wrote:Geert, je vergeet de eerste test van Hard, met de eerste zuiger. Toen zat de zuiger nog in de cylinder, maar was de stang met bout samen met de arm andere oorden aan het bezoeken.

Het 7075 alu dat we van de schroothandel hadden is de overschot van de motorophangingen van een Airbus.... Da's zeker geen brol.
Die allereerste test waarvan jij spreekt was met een volledig door jou ontworpen en ook door jou gemaakte cylinder, met een zuiger uit nylon :roll:
Als we dit hier durven schrijven is het alleen om andere mensen te laten zien dat ook Mario niet met al deze kennis geboren is maar veelal uit ervaring spreekt. En vooral voor Pepe, je kan het zoals wij doen: luister naar de ervarings deskundigen en probeer het dan beter te maken :twisted: ( heel soms lukt je dat misschien :P )
En volgens mij is dit juist een heel leuk onderdeel van deze hobby !

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Thu Jun 07, 2007 8:08 am

Ik weet niet hoor Geert, maar die vraag van Pepe was van 2 jaar geleden. Volgens mij heeft hij ondertussen al iets dat werkt. :)
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1496
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Post by Cavecrusher » Thu Jun 07, 2007 9:24 am

maddox wrote:Geert, je vergeet de eerste test van Hard, met de eerste zuiger. Toen zat de zuiger nog in de cylinder, maar was de stang met bout samen met de arm andere oorden aan het bezoeken.
die test heb ik ook een keer gezien, ware het met mijn cilinder en in mijn tuin :D
You know what would make great armor? Baby kittens!

Trying is having the intention to fail.

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Thu Jun 07, 2007 12:44 pm

leo-rcc wrote:Ik weet niet hoor Geert, maar die vraag van Pepe was van 2 jaar geleden. Volgens mij heeft hij ondertussen al iets dat werkt. :)
oeps .... ik had een reactie van gisteren gezien, blijkbaar van Marien met een totaal andere vraag... (dus had hij gewoon een ander topic moeten beginnen als ik het nu zo bekijk) :wink: en ben gewoon omhoog beginnen lezen zonder verder aandacht te besteden aan de datums :oops:

Het was in ieder geval leuk om "goede oude herinneringen" op te halen :P

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests