lasexperts gevraagd! gietijzer lassen, hoe goed te doen?

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

lasexperts gevraagd! gietijzer lassen, hoe goed te doen?

Bericht door WJ »

Voor een projectje met mijn auto moet ik een stukje aan mijn gietijzeren "spindle" (waar de voorwielen aan vast zitten zeg maar) vastlassen. Hoe doe ik dit zo goed mogelijk? Ik heb een gewoon Co2 las apparaat.
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Niet. Gietijzer is moeilijk te lassen, en ikzelf heb het maar op 2 manieren voor elkaar gekregen.

1) de geijkte manier is met gietijzer electroden, en dus de ouderwetse baguettenpost. De te lassen stukken worden dan eerst voorverwarmd tot op de temperatuur die de fabrikant van de electroden voorschrijft.

2) de Mario methode. Eigenlijk hetzelfde ,maar dan met een TIG post. Heb ik uitgevonden toen ik heel dun gietijzer moest lassen- een waaier van een pomp- Neme weerom de gietijzer electroden, maar klop de bekleding eraf. Verwarm de te lassen stukken tot 10% warmer dan de fabrikant van de elektroden voorschrijft. Las de hele handel. Laat de stukken op temperatuur voor een uur, en laat dan rustig afkoelen.

Let wel, deze lassen zullen nooit de orginele sterkte halen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
Nantheos
Berichten: 273
Lid geworden op: do apr 28, 2005 7:03 pm
Locatie: Hengelo

Bericht door Nantheos »

Weet je zeker dat het giet IJZER is en niet giet ALUMINIUM ? Dat is namelijk eigenlijk helemaal niet te lassen..
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.
kos
Berichten: 1913
Lid geworden op: za aug 02, 2003 4:32 pm

Bericht door kos »

Ik vermoed dat het smeedstaal is, wat iets gunstiger zou zijn om te lassen. Want het ophangen van de voorwielen aan een bros stuk gietijzer lijkt mij niet verstandig.

De beste methode is zoals mario beschreef het lassen met een elektrode en het voorverwarmen van het onderdeel. Dat TIG lassen werkt ook. Maar het blijft een zwakke las en een verzwakking van het onderdeel.

Je hebt hoe dan ook elektroden of lasdraad nodig met een hoog chroom/nikkel gehalte om een taaie las te krijgen. Laasdraad van die kwaliteit is behoorlijk duur (500-600 euro voor 16kg rol).

Ik heb nog wel een paar speciale elektroden liggen.
Technically speaking, Whiskey is a solution.
WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door WJ »

smeedstaal...
dat klinkt inderdaad aannemelijker.
dan worden het toch boutjes en moertjes, ondersteund met wat laswerk denk ik...
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 504
Lid geworden op: za sep 11, 2004 7:36 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Edwin »

Ik heb ooit gietijzer TIG gelast met RVS elektroden.
Dit gaat prima, maar over de sterkte zullen we het maar niet hebben.
It is just a machine!!!
Gebruikersavatar
iiyama87
Berichten: 649
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 2:40 pm
Locatie: Bij bergen op zoom
Contacteer:

Bericht door iiyama87 »

ducktape zal niet goed zijn zeker ? :P

* btw ik kan wel ff bellen naar iemand die een expert is in lassen, die zou je bijna aan de vloer lassen als je niet uit kijkt :wink: *
Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Bericht door Henning »

En Mario is zkr geen Expert ??
WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door WJ »

ik las normaal alles aan alles, maar het is vrij belangrijk dat die wielen aan mijn auto blijven hangen enzo...
Gebruikersavatar
iiyama87
Berichten: 649
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 2:40 pm
Locatie: Bij bergen op zoom
Contacteer:

Bericht door iiyama87 »

Zo bedoelde ik het niet henning
Gebruikersavatar
Mischa
Berichten: 1514
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 8:12 pm
Locatie: Noord Holland

Bericht door Mischa »

WJ schreef:ik las normaal alles aan alles, maar het is vrij belangrijk dat die wielen aan mijn auto blijven hangen enzo...
Zeg, we hebben al een poosje niks meer van WJ gehoord... Gaat t wel goed met m? :shock:
Hoe dan?
WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door WJ »

voorbereidingen voor de finale van de benelux driftseries 9 december in Venray, druk druk druk :)
Gebruikersavatar
Mischa
Berichten: 1514
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 8:12 pm
Locatie: Noord Holland

Bericht door Mischa »

Ah, dus de wielen zitten er nog op :D
Hoe dan?
WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door WJ »

nee, dat niet, maar ik rijd er ook nog niet mee.
9 december is ie wel weer klaar ;)
WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door WJ »

vanavond ga ik het maar eens proberen...
afzagen, op een andere hoek er weer op lassen/vastpikken, dan de contactlijnen insnijden om een dieper smeltbad te kunnen maken. daarna een plaatje 5 mm staal in de net gelast hoek vast lassen.
vantevoren uiteraard het materiaal flink verhit...

Wat denken de lasexperts, kans op succes ?