lasexperts gevraagd! gietijzer lassen, hoe goed te doen?
Moderator: Moderators
lasexperts gevraagd! gietijzer lassen, hoe goed te doen?
Voor een projectje met mijn auto moet ik een stukje aan mijn gietijzeren "spindle" (waar de voorwielen aan vast zitten zeg maar) vastlassen. Hoe doe ik dit zo goed mogelijk? Ik heb een gewoon Co2 las apparaat.
Niet. Gietijzer is moeilijk te lassen, en ikzelf heb het maar op 2 manieren voor elkaar gekregen.
1) de geijkte manier is met gietijzer electroden, en dus de ouderwetse baguettenpost. De te lassen stukken worden dan eerst voorverwarmd tot op de temperatuur die de fabrikant van de electroden voorschrijft.
2) de Mario methode. Eigenlijk hetzelfde ,maar dan met een TIG post. Heb ik uitgevonden toen ik heel dun gietijzer moest lassen- een waaier van een pomp- Neme weerom de gietijzer electroden, maar klop de bekleding eraf. Verwarm de te lassen stukken tot 10% warmer dan de fabrikant van de elektroden voorschrijft. Las de hele handel. Laat de stukken op temperatuur voor een uur, en laat dan rustig afkoelen.
Let wel, deze lassen zullen nooit de orginele sterkte halen.
1) de geijkte manier is met gietijzer electroden, en dus de ouderwetse baguettenpost. De te lassen stukken worden dan eerst voorverwarmd tot op de temperatuur die de fabrikant van de electroden voorschrijft.
2) de Mario methode. Eigenlijk hetzelfde ,maar dan met een TIG post. Heb ik uitgevonden toen ik heel dun gietijzer moest lassen- een waaier van een pomp- Neme weerom de gietijzer electroden, maar klop de bekleding eraf. Verwarm de te lassen stukken tot 10% warmer dan de fabrikant van de elektroden voorschrijft. Las de hele handel. Laat de stukken op temperatuur voor een uur, en laat dan rustig afkoelen.
Let wel, deze lassen zullen nooit de orginele sterkte halen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
Weet je zeker dat het giet IJZER is en niet giet ALUMINIUM ? Dat is namelijk eigenlijk helemaal niet te lassen..
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.
Ik vermoed dat het smeedstaal is, wat iets gunstiger zou zijn om te lassen. Want het ophangen van de voorwielen aan een bros stuk gietijzer lijkt mij niet verstandig.
De beste methode is zoals mario beschreef het lassen met een elektrode en het voorverwarmen van het onderdeel. Dat TIG lassen werkt ook. Maar het blijft een zwakke las en een verzwakking van het onderdeel.
Je hebt hoe dan ook elektroden of lasdraad nodig met een hoog chroom/nikkel gehalte om een taaie las te krijgen. Laasdraad van die kwaliteit is behoorlijk duur (500-600 euro voor 16kg rol).
Ik heb nog wel een paar speciale elektroden liggen.
De beste methode is zoals mario beschreef het lassen met een elektrode en het voorverwarmen van het onderdeel. Dat TIG lassen werkt ook. Maar het blijft een zwakke las en een verzwakking van het onderdeel.
Je hebt hoe dan ook elektroden of lasdraad nodig met een hoog chroom/nikkel gehalte om een taaie las te krijgen. Laasdraad van die kwaliteit is behoorlijk duur (500-600 euro voor 16kg rol).
Ik heb nog wel een paar speciale elektroden liggen.
Technically speaking, Whiskey is a solution.
vanavond ga ik het maar eens proberen...
afzagen, op een andere hoek er weer op lassen/vastpikken, dan de contactlijnen insnijden om een dieper smeltbad te kunnen maken. daarna een plaatje 5 mm staal in de net gelast hoek vast lassen.
vantevoren uiteraard het materiaal flink verhit...
Wat denken de lasexperts, kans op succes ?
afzagen, op een andere hoek er weer op lassen/vastpikken, dan de contactlijnen insnijden om een dieper smeltbad te kunnen maken. daarna een plaatje 5 mm staal in de net gelast hoek vast lassen.
vantevoren uiteraard het materiaal flink verhit...
Wat denken de lasexperts, kans op succes ?