soz

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
sharmpie
Posts: 21
Joined: Tue Sep 12, 2006 8:22 pm

soz

Post by sharmpie » Sun Oct 29, 2006 1:44 pm

mag je een 50 bar cilindertje voor een flipper in een soz-weigt doen of niet

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Sun Oct 29, 2006 1:55 pm

nee.

alleen in de amerikaanse regels word vloeibaar co2 (dat ongeveer rond de 50-60 bar of zo zit) in zeeer kleine hoeveelheden (co2 patronen) gedoogd, mits hier vantevoren toestemming voor is gevraagd van de organisator. (engelse regels weet ik neit zeker, nederlandse sozweights zijn er haast niet.
[sig?]

stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

Post by stef » Sun Oct 29, 2006 1:59 pm

wat is dan de maximum druk in een soz?

User avatar
Carlijn
Posts: 1574
Joined: Tue Jul 29, 2003 12:16 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Carlijn » Sun Oct 29, 2006 1:59 pm

Er zullen nog geen engelse/nederlandse/europese regels zijn, aangezien deze klasse een amerikaanse klasse is.
Voor nu denk ik dat je kan aannemen dat de amerikaanse regels aangehouden zullen worden, gecombineerd met DRG regels voor bijvoorbeeld het gebruik van de zender.
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Sun Oct 29, 2006 2:08 pm

oke, dus in overleg met organisatie van het betreffende evenement, meestal toegelaten :)
[sig?]

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Sun Oct 29, 2006 3:01 pm

Ik vermoed dat de technische werkgroep samen met de veiligheidswerkgroep hier eens moet induiken.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Sun Oct 29, 2006 3:09 pm

(dat las ik alleen maar in de amerikaanse regels :P laten 'we'(drg) eens onderzoeken hoe gevaarlijk die co2 patronen zijn? :P)
[sig?]

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Sun Oct 29, 2006 3:32 pm

De patronen zelf zijn niet echt gevaarlijk. Maar wat de persooneraan hangt mogelijk wel. Er zijn redelijk wat berekeningen enzo nodig om uit te vogelen hoe dik enz enz mogelijke leidingen enzo moeten zijn.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sun Oct 29, 2006 3:53 pm

Goed, we gaan dit eens even rap kortsluiten.

Soz is in het leven geroepen als een mogelijkheid om redelijk goedkoop een robot te kunnen bouwen met als insteek vooral voor de beginners of degene die ants te eng/klein vinden.

als instapklasse heb je dan met roboteers te maken die voor het eerst met zaken als pneumatica in aanraking komen. zon gaspatroon ziet er leuk/licht uit, maar wat er in zit heeft wel de potentie om metaal te scheuren en leidingen als schrapnel in het rond te doen vliegen. het is niet ongevaarlijk. daarom moet je, zelfs met reduceers, enorm op de veiligheid letten. Daarom ben ik ook geen voorstander van het gebruik van die dingen. eigenlijk net zo min als dat ik geen voorstander ben van roboteers die FP gaan in hun allereerste feather, zonder de gevaren daarvan te kennen.

al onze gasflessen hebben een on/off kraan. die gaspatronen hebben dat niet. onze gasflessen hebben een burstdisk, een patroon niet. je zal als je volgens de pneumatische regels wil werken een overdruk klep moeten plaatsen, veel succes met het vinden daarvan die zo klein is.

We gaan regels voor de SOZ klasse voor de DRG maken, eens onder de loep nemen en apart publiceren. Dan zullen hierbij alle hoofdvragen meteen getackled zijn.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sun Oct 29, 2006 5:01 pm

De regels voor Pneumatica die we gebruiken voor de andere gewichtsklasses voldoen prima.

De veiligheidsregels zijn ook redelijk strak.

We begingen al bij de opslagtank. Ook wel gasfles genaamd. Die moet voorzien zijn van een Burstdisk. Daar gaat een CO2 patroon al mis.

Een isolatieklep. Dit wil zeggen, de fles op zijn plek, maar het systeem nog drukloos. Dat deze klep nu vast op de fles zit, of in de robot maakt niet veel verschil uit.

Een overdrukklep. Zodanig dat de druk nooit boven de 70 bar kan komen. Desondanks verwarming door alles wat er gebeurd, of een slecht gevulde fles.

Een afblaasklep. Om het systeem manueel compleet drukloos te zetten.

Als iemand dit in 450 gram kan krijgen, met een geteste stuurklep en een cylinder die hierbij hoort en dan nog eens mobiel, dan krijgt ie van mij felicitaties.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

Post by stef » Fri Nov 24, 2006 8:23 pm

ik ben laatst bezig weest met een frumeltje voor een soz flipper met een leeg co2 patroon en een 12volt auto compressort cilindertje. dat werkt wel moet alleen een klep zien te maken die op een servo te bedienen is. iemand een idee hoe ik dit kan versieren lieft 3/2 zonder een gaatje in het systeem om leeg telaten lopen.

stef

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Fri Nov 24, 2006 8:39 pm

Een legoklep :wink:
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

Post by stef » Fri Dec 08, 2006 2:01 pm

zijn dat handbediende klepjes of gewone magneet ventielen?

in deze antweigt zit een lucht tankje maar ik kan niet bedenken waar het van af komt? wat zijn alternatieven voor een lucht tank voor antweigt/ sozweigt ?

http://i22.photobucket.com/albums/b330/ ... 7286a0.jpg

stef

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Fri Dec 08, 2006 2:06 pm

Ik kan het niet goed zien, maar het lijkt een beetje op zo'n lach-gas patroon voor in een slagroomspuit.

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1497
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Post by Cavecrusher » Fri Dec 08, 2006 2:16 pm

das er een van Hib, die werkt met de Inertia Pneumatic kit, nu helaas niet meer te koop via RMP.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 32 guests