Het DRG "hoe bouw ik een robot" boek nu beschikbaa

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
User avatar
NaN
Posts: 131
Joined: Sun Feb 08, 2004 2:33 pm
Location: Dordrecht

Het DRG "hoe bouw ik een robot" boek nu beschikbaa

Post by NaN » Fri Feb 18, 2005 2:50 pm

Zie deze pagina

Voor elke robot bouwer, behalve voor hen die alles al weten :)
DRG Webmaster

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Fri Feb 18, 2005 4:03 pm

Ik heb het al gelezen en kan alleen maar beamen dat het schitterend geschreven is.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

User avatar
Zenith
Site Admin
Posts: 1210
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:58 pm
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Zenith » Sat Feb 19, 2005 3:49 pm

Gestickied :)

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Mon Feb 21, 2005 12:08 am

goede foto op de achterkant.

Friet
Posts: 183
Joined: Thu Aug 07, 2003 5:34 pm
Location: Belgium, beer country

Post by Friet » Thu Sep 07, 2006 10:58 am

Carlijn,

Ben je van plan om dit boek te vertalen naar het Engels? Dan heb ik misschien nog wat kandidaten..

Eigenlijk vraag ik dit voor enkele franse 'roboteers in spe' die met feathers willen beginnen..maar ik verwacht niet direkt dat je het naar het frans gaat vertalen ;-)


MVG

Frank
Always wondered why the Americans call them 'French' fries...they're definetely Belgian

User avatar
Carlijn
Posts: 1574
Joined: Tue Jul 29, 2003 12:16 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Carlijn » Thu Sep 07, 2006 11:37 am

Een engelse vertaling stond niet in de planning maar daar kan het wel komen te staan :)

Frans ga ik nu nog niet aan beginnen inderdaad. Misschien als ik vanuit mijn werk een cursus frans krijg en er genoeg interesse is, dat ik er wel aan ga beginnen.

Ik kan alleen geen datum geven van wanneer het vertaald is.
Maar als ze vragen hebben zijn ze iig altijd welkom via MSN.
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl

Friet
Posts: 183
Joined: Thu Aug 07, 2003 5:34 pm
Location: Belgium, beer country

Post by Friet » Fri Sep 08, 2006 4:18 pm

Hi Carlijn,

Jongens spreken volgens mij enkel frans... Heb contact met hen via :
http://robotpassion.free.fr/

Engels lezen gaat nog wel denk ik. (ik ging eventueel helpen voor de vertaling naar Frans)

MVG

Frank
Always wondered why the Americans call them 'French' fries...they're definetely Belgian

User avatar
Carlijn
Posts: 1574
Joined: Tue Jul 29, 2003 12:16 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Carlijn » Sun Feb 25, 2007 9:13 pm

Wel grappig; ik heb in de laatste tijd 3 aanvragen voor het boek gekregen vanuit Belgie. Volgens mij zijn ze daar wakker aan het worden :wink:
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl

User avatar
Carlijn
Posts: 1574
Joined: Tue Jul 29, 2003 12:16 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Carlijn » Sun Jan 27, 2008 4:49 pm

Ik heb de volgende mail gestuurd naar iedereen waarvan ik een email adres heb die ooit een boekje bij mij gekocht hebben:

Hallo,

Je hebt bij mij het boek "het bouwen van een robot" gekocht. Nu merk ik dat door de tijd heen punten als; tips voor onderdelen, regels, etc. veranderen. Graag wil ik je de mogelijkheid geven om op de hoogte te blijven van deze veranderingen.

Tevens zou ik in deze mailinglijst informatie geven over:
- geplande evenementen;
- ontwikkelingen binnen DRG; bijvoorbeeld de ontwikkeling van verschillende workshops;
- mogelijkheid om mee te doen aan gezamenlijk inkoop van boeken of onderdelen.

Als je ingeschreven wilt worden op de mailinglijst, kan je mij een mail sturen. Als ik geen bericht krijg, neem ik aan dat je geen interesse hebt en zal je verder ook geen mails meer ontvangen van mij. Je kan je natuurlijk ten alle tijden weer afmelden van de mailinglijst.

Groet,

Carlijn Meyboom
Stichting Dutch Robot Games
PR & Educatie


Het idee is om ook tijdens evenementen een briefje neer te leggen waarmee mensen zich kunnen aanmelden.

Idee erachter is om mensen die wel de kosten/tijd hebben genomen om het boekje te kopen, maar niet op het forum gekomen zijn, toch informatie te geven over de activiteiten van DRG.
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl

User avatar
Carlijn
Posts: 1574
Joined: Tue Jul 29, 2003 12:16 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Carlijn » Thu Feb 14, 2008 10:28 am

Officieel 50 boekjes verkocht! :D
Vanmorgen opgehaald bij ons thuis (hij woont in Best).

Toch apart dat de bestelling meestal tegelijk komen, ik heb nu nog iemand uit Belgie (Zelem) en uit Baarlo die besteld hebben.
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl

User avatar
Carlijn
Posts: 1574
Joined: Tue Jul 29, 2003 12:16 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Carlijn » Mon Jul 28, 2008 8:58 pm

Ik heb het idee om Flyers/A4tjes te schrijven met korte uitleg over het bouwen; welke op de site gezet kunnen worden / uitgegeven worden op evenementen.
Mijn idee voor nu is om 2 versies te maken; 1 voor ants en 1 voor raptors.

Ivm de antweight testdag hierbij de eerste opzet voor de antweight (alleen tekst opmaak is todo)

Alle ideeen zijn welkom!

==============

Wil je zelf ook een Antweight bouwen en mee rijden? Dat kan vandaag tijdens de workshop. Lijkt het je zo leuk dat je een eigen antweight wilt hebben? Neem dan deze uitleg mee!!

Wat is een antweight?
Een antweight is een op afstand bestuurbaar robotje van maximaal 150 gram. De maximale maat is zo dat hij in een doosje van 10x10x10 cm moet passen. Hij moet binnen 3 minuten in een arena de tegenstander proberen uit te schakelen of uit de arena te duwen.

Wat heb je nodig?
Welke onderdelen je ongeveer nodig hebt, is afhankelijk van je budget; vanaf ong 65 euro kan je een rijdende antweight bouwen (excl wapen).
Bij dit budget heb je deze onderdelen nodig om de rijdende basis te maken:
 Zenderset
 servo’s
 wielen
 Ontvanger accu
 pantser

Zenderset:
Het zenderset bestaat standaard uit een zender, ontvanger, schakelaar en accu(bak). Soms zitten hier ook servo’s bij. De zender moet FM zijn en in de 27 MHz, 40 MHz of 2,4 GHz band zitten. Tevens is het aantal kanalen van belang; minimaal 4 wordt meestal aangehouden; 6-8 kanalen is meestal beter omdat er dan naast de joysticks ook nog knoppen gebruikt kunnen worden.
Servos:
Een servo is een stukje electronica, motor en reductie in één. In plaats van een servo kunnen deze onderdelen ook los gekocht worden.
Een servo moet aangepast worden zodat deze 360 graden kan draaien; meestel betekent dit een mechanische en electrische blokkering verwijderen. Dit kan als lastig ervaren worden en kan het beste mbv een ervaren roboteer gedaan worden. Tevens kan de servo gespeedhacked worden door een stap uit de reductie te halen.
Servo’s zijn er in verschillende maten en verschillende specificaties. Afhankelijk van de tactiek die gekozen wordt kan er de geschikte servo gezocht worden.
Wielen:
Wielen kunnen gekocht worden; denk aan landingswielen van een rc vliegtuig maar ze kunnen ook heel goed zelf gemaakt worden. Gewoon gebruik maken van een gatenzaag of kijken voor een rond schijfje in de bouwmarkt. In alle gevallen moet dan via sterke lijm en eventueel bout en moer vervolgens een servo arm aan het wiel vast gemaakt worden.
Ontvanger accu:
Voor een beginnende bouwer raad ik aan om een 9V herlaadbare batterij te gebruiken. Deze bestaan meestal uit 7 losse cellen waarvan er 4 of 5 gebruikt kunnen worden om de ontvanger te voeden. Vervolgens kan er een servokabel aan vast gesoldeerd worden zodat deze op de ontvanger aangesloten kan worden
Pantser:
Om alle onderdelen goed te beschermen is een bescherming nodig; dit kan vanalles zijn; een stuk metaal (<1 mm dik), plastics zoals polycarbonaat of HDPE, massief karton. Wees creatief!

Hoe alles aansluiten?
Maak de wielen vast aan de servo’s. Sluit de servo’s aan op de ontvanger (bijvoorbeeld op kanaal 1 en 3, dan stuur je met linker pookje het linker wiel voor en achteruit en voor rechts hetzelfde). Sluit vervolgens de ontvangeraccu aan op de schakelaar en sluit de schakelaar aan op de ontvanger (B of een vrij kanaal). Maak alles vast aan het pantser zo dat de wielen de grond raken met bijvoorbeeld dubbelzijdige tape. En rijden maar!



Nieuwsgierig geworden? Meer informatie? Ga naar:
www.dutchrobotgames.nl
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl

Jim
Posts: 374
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:01 pm
Location: Anna Paulowna

Post by Jim » Sat Aug 16, 2008 1:55 pm

dat ziet er heel goed uit! 8)

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1497
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Post by Cavecrusher » Fri Apr 03, 2009 5:14 pm

ik kwam laatst deze guide tegen.

http://www.riobotz.com.br/riobotz_combot_tutorial.pdf

367 paginas van het betere uitleg werk
You know what would make great armor? Baby kittens!

Trying is having the intention to fail.

User avatar
Carlijn
Posts: 1574
Joined: Tue Jul 29, 2003 12:16 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Het DRG "hoe bouw ik een robot" boek nu beschikbaa

Post by Carlijn » Mon Dec 17, 2012 12:17 pm

Ik kreeg zaterdag een berichtje van iemand die speciaal naar het evenement in Vilvoorde gekomen was om mijn boekje te kopen, alleen was ik door mijn gezondheid niet aanwezig.

Is het mogelijk/optie om standaard 3 boekjes bij de spullen van de arena te hebben, zodat die altijd op een event meegaan?
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests