Composiet pantser

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Nantheos
Posts: 273
Joined: Thu Apr 28, 2005 7:03 pm
Location: Hengelo

Composiet pantser

Post by Nantheos » Sun May 28, 2006 1:21 pm

Alexander begon erover, het gebruikt van Kevlar composiet pantser voor een robot.

http://www.acp-composites.com/ --> Dit bedrijf in America heeft vanalles te koop. Kevlar, carbon en glasfiber matten, en ook de bijbehorenden epoxy-harsen.

Gewone glasvezelmat schijnen ze zelfs bij de Halfords te hebben :shock:

http://www.vosschemie.be --> Dit bedrijf in Belgie heeft ook vanalles maar ik begrijp alle afkortingen niet helemaal, dus ik kan bijvoorbeeld niet zien hoeveel vierkante meter kevlar weefsel er op een rol zit. Ze hebben ook allerlei epoxyharsen enzo.

Glasvezel kost overigens bijna niks, dus het is misschien leuk om bijvoorbeeld 5 lagen glasvezel en 2 lagen kevlar of kevlar-carbon door elkaar te doen. Dit is niet optimaal, maar wel een stuk goedkoper.
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Sun May 28, 2006 1:50 pm

Klopt. Glasvezel hebben ze ook bij de halforts. Zelf ben ik er ook een keer mee begonnen. Heb al me materiaal bij http://www.ru58.nl Gehaald. Was iets van 20 euro kwijt voor 2m2 500gram glasvezel mat en 1kg/1l epoxy.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Sun May 28, 2006 1:54 pm

Er zijn idd verschillende epoxy's. Niet perse zijn ze geschikt voor elke van de 3 materiaal soorten. Verder zijn er verschillen in hardheden van de epoxy's en daarmee kan je dan dus flexiblere of juist stijvere constructies maken.
Dan natuurlijk nog onderscheid in de helderheid van de epoxy en ook kleur dacht ik.
Verder:
Glasvezel: algemeen bruikbaar, breekt redelijk makelijk.
Keflar: goed tegen breuk niet super stijf, geeft beter mee dan carbon.
Carbon: erg sterk tegen breuk en stijf.
Tenminste.. dat is wat ik me kan heugen. Ik heb hier een boek liggen over ontwerpen en construeeren met v.v.k (vezel versterkt kunststof).
Last edited by flex on Sun May 28, 2006 1:59 pm, edited 1 time in total.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Sun May 28, 2006 1:55 pm

ik bouw een ant :P ik heb echt geen m2's nodig.. (ik zou ook een feather kunnen bouwen, maar ik ge eerst ff aan mn ant aan het werk.)

over Dyneema, ik heb het nog nergens te koop gezien, misschien dat je op de website van DSM zelf per mail kan vragen of ze een stuk hebben, maar daar ben ik allesbehalve goed in (lees, robotwars is geen sport voor mij, want ik ben echt ongeloooofelijk slecht met *regelen*)
[sig?]

Nantheos
Posts: 273
Joined: Thu Apr 28, 2005 7:03 pm
Location: Hengelo

Post by Nantheos » Sun May 28, 2006 2:25 pm

Aha, als ik er iets mee zou doen dan zou het een feather zijn waarschijnlijk, maar voor mn ant zou ik ook wel een stukje kunnen gebruiken.
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Sun May 28, 2006 9:12 pm

Redelijke kans dat Kees nog wel wat keflar over heeft van het AD1 bodywerk.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
iiyama87
Posts: 649
Joined: Wed Sep 15, 2004 2:40 pm
Location: Bij bergen op zoom
Contact:

Post by iiyama87 » Sun May 28, 2006 9:29 pm

Flex, dat boek dat je daarover hebt zou ik dat eens mogen lenen. Of kan je de titel geven dat ik het ergens kan opzoeken.

Heb wel interrese om zoiets aan te schaffen, wie heeft er al ervaring mee? Ik las dat kees het al heeft gebruikt, maar wat voor soort en heeft hij er goede ervaringen mee?

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Sun May 28, 2006 9:50 pm

Kees heeft een paar lagen keflar mat gebruikt. en ondanks dat het een bere sterke, taaie vezel is wordt deze door de epoxy toch min of meer breekbaar. De epoxy kan niet hebben wat de vezel wel kan hebben. En door de dan bij bruik van het epoxy op tredende krachten op de indivudueele vezels is dan al snel te veel en breken ze toch. Dit is op te lossen door meer keflar en minder epoxy. dan breekt de epoxy wel maar blijft de keflar wel heel. Dit is voor een beginner in de hand-layup niet echt haalbaar en pro's werken hier bij vaak met vacumeer-zak systemen. product met droge keflar in pakken en in een zak doen. Dit vacumeren en de epoxy op die manier aanzuigen. Dit levert dus een minimaale epoxy-keflar verhouding en daar door betere afbreek sterkte. zal wel ff kijken het boekje op te snorren. Uitlenen doe ik hem niet. ter inzage bij een event is wel ok. Ik heb hem via een britse kitkar site gevonden en samen met een lading andere boeken over kitcar ontwerp/constructie en aan verwante zaken gekocht.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

Nantheos
Posts: 273
Joined: Thu Apr 28, 2005 7:03 pm
Location: Hengelo

Post by Nantheos » Mon May 29, 2006 10:35 am

Aan dat probleem is ook een hoop te doen door de keuze van een juiste epoxy, maar inderdaad doen de 'echten' het met vacuum pomp systemen.

Ik zit er over te denken om een dun stalen of alluminium plaatwerk pantser verder te verstevigen met een combinatie van kevlar en glasvezel en eventueel carbon, maar carbon is nogal duur...
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.

User avatar
Carlijn
Posts: 1574
Joined: Tue Jul 29, 2003 12:16 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Carlijn » Fri Jun 16, 2006 9:04 am

Het mikrocentrum dat de beurs in Ede heeft georganiseerd, organiseert woensdag 27 en donderdag 28 september een kunststof composieten beurs in het NH Koningshof Hotel te Veldhoven.

1 van de organisatoren van het mikrocentrum zag DBA en vertelde over de composieten beurs en gaf zelf al aan dat het misschien een leuke gelegenheid is om sponsoring te regelen.

Meer info over de beurs:
http://www.precisiebeurs.nl/
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Fri Jun 16, 2006 9:43 am

die zet ik op mn agenda, bedankt :D

(kijken of ik leraar zo gek kan krijgen dat ik toestemming krijg, dan kan ik dr *ook* nog een verslag over schrijven :P scheelt me weer andere dingen bezoeken :P)
[sig?]

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1497
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Post by Cavecrusher » Fri Jun 16, 2006 1:42 pm

Carlijn wrote:1 van de organisatoren van het mikrocentrum zag DBA en vertelde over de composieten beurs en gaf zelf al aan dat het misschien een leuke gelegenheid is om sponsoring te regelen.

Meer info over de beurs:
http://www.precisiebeurs.nl/
lol, ga ik eens ff langs m'n oude school. kijken of er wat sponsoring te halen valt.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Mon Jun 19, 2006 1:56 pm

te koop gevonden bij iemand..
"Reststuk" ( ongeveer ) 100 x 120 cm
35 euro = incl. verzending
is dit duur? :oops: geen idee :roll:

als het een goede prijs is, dan koop ik em mischien wel..
[sig?]

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Mon Jun 19, 2006 2:00 pm

Welk materiaal? Keflar doek? Zo ja, hoeveel gram.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Mon Jun 19, 2006 2:05 pm

kevlar-karbon doek.
geen idee hoeveel gram. :?
[sig?]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests