220 motor ombouwen

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Thu Dec 15, 2005 8:50 am

Geen probleem Alexander.
Wees blij dat het geen experiment was dat veel geld heeft gekost.
Tot begin dit jaar zat onze kelder ermee vol.
Poenvretende, leuke, maar nutteloos voor RW materialen.

1 van mijn grotere miskopen, de lading 8.4V 55Ah, 1.1 kg Lucht/Zink niet oplaadbare landbouwaccu's.
Die kunnen gewoon niet het vermogen afgeven om een volwassen RC motor op toeren te krijgen. En ze leken zo ideaal meneer.
Daar ging bijna €300....
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Post by kalme nelis » Thu Dec 15, 2005 10:38 am

...Tja, soms moet je het voor je zelf uitvinden dat iets erg moeilijk kan. En wees gerust bijna iedereen hier heeft wel eens aankopen gedaan voor RW die toch niet helemaal goed uitpakten...

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Thu Dec 15, 2005 11:10 am

Jep, 2 haakse slijptollen onder andere. :)
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Thu Dec 15, 2005 4:34 pm

Dat wil nog niet zeggen dat we anderen niet kunnen verwittigen dat bepaalde plannen al geprobeerd zijn, en verspilling van tijd, moeite en geld zijn.

Bof, experimenteren kan leuk zijn. En wie weet, werkt het wel voor je.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Tue Dec 20, 2005 8:19 pm

oke, ik heb een mooie 12 volt startmotor (van een motorfiets)
maar..

ik heb al de klemmen op mn test accu gesmolten, door de enorme vonken die er af komen.. de tandjes op de krokodillenbek klem begonnen rood te gloeien (oftewel, voortaal dikkere kabels nodig, )

en ook nog, hij lijkt de ene kant op sneller te draaien dan de andere. ik weet het niet zeker, maar het lijkt zo iig. (kan dat?)

en als hij de ene kant op sneller / sterker is, dan is dat precies de verkeerde kant op voor de versnellingsbak die ik erbij wil... (de tanden zijn geoptimaliseerd voor 1 richting, en de spindel waar het wapen op zit is dan de verkeerde kant op, dan vliegt de schijf de hele tijd los)

en ten laatste, hoe maak ik de 2 helften aan elkaar? de ene kant is het tandieltje van de motor (die vreemd genoeg niet kan schuiven, zoals bij veel startmotors, ik denk dat de hele startmotor schuift bij die motor of zo..) en den andere kant is een stalen asje met een plastic buitenkant die ongeveer dezelfde dikte heeft. lassen is voor mij niet echt een optie, zou het ook werken als ik ze aan elkaar lijm, met een stukje tuinslang er over heen (centrering en meer koppeloppervlak) en welke lijm? 2 komponenten?

alvast bedankt.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Wed Dec 21, 2005 7:51 am

Startmotoren draaien zelden beide kanten even snel. Een neutrale timing voor een motor die bedoeld is om maar 1 kant op te draaien is ook een verspilling, je kan door de timing anders te zetten de motor veel efficienter laten draaien.

Startmotoren trekken nu eenmaal veel stroom, dus ook daar geen verrassing. Met Warzone gebruikten we 10 mm2 kabels en 6mm2 glasvezel kabel, en die werden zo warm dat de buitenste siliconenlaag van de kabels af smolt. Op een motor is dat ook geen probleem, want zo'n startmotor is uiteraard ook weer bedoeld om maar een paar seconden rond te draaien.

Wat betreft lijmen van die verbinding, kan je niet een koppelstuk maken met een borgpen er door of zo? Met de juiste lijm zou het misschien kunnen, maar het zou een metaal op plastic verbinding worden en of dat houd kan ik niet zeggen.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Wed Dec 21, 2005 2:11 pm

koppelstuk bet brogpen, goed idee.. :D
zal even kijken aan de binnenkant van de motor, want de vertraging die er in zit staat me niet zo aan.. (een slijpschijf hoor toch wat meer dan 100 rpm te draaien?)

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Wed Dec 21, 2005 5:49 pm

Nou, naar mijn weten draaid een startmotor heel wat harder dan 100rpm hoor.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Wed Dec 21, 2005 5:55 pm

Een oudere seriegewonden starter heeft hypothetisch een ongelimiteerd top rpm.

Maar een goede motorfietsstarter is eentje met permanent magneten en een planetaire reductie in de behuizing.
En ja, dan is het ook zeer waarschijnlijk dat ie in een richting sneller en krachtiger werkt als naar de andere kant.

500 tot 1500 rpm uitgaand is een goeie gok.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Wed Dec 21, 2005 8:13 pm

tis toch redelijk onmogelijk om een seriemotor achteruit te laten draaien?

het is dus een permamotor (dacht ik al) ik ga em openmaken, en kijken of hij ook zonder de planetaire reductie te gebruiken is..
(als e em ronddraait voel je duidelijk de tikjes die je altijd voelt als je een permamotor langzaam ronddraait, alleen is er zeker een vertraging aanwezig aan de binnenkant, want bij ieder tandje dat je op het uitgaande tandwiel draait voel je al weer 1 of 2 klikken.
(de klikken hebben denk ik iets te maken met het aantal ankers dat een motor heeft, want een motor met 3 ankers heeft 3 verschillende posities waarin hij het liefst wil blijven staan zeg maar.. (hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel)

[edit] aarg!
de motor is niet vertraagd aan de binnenkant, maar heeft gewoon een ontzettend aantal ankers..

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Wed Dec 21, 2005 9:29 pm

Cool, hoe meer ankers hoe lager het rpm, maar hoe hoger het koppel.

Goeie diskmotor.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Thu Dec 22, 2005 6:42 am

maddox wrote:Goeie diskmotor.
Grappig, ik dacht precies hetzelfde. :)
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Thu Dec 22, 2005 10:52 am

oke.. nouja, een sclijpschuif zal waarschijnlijk niet zo goed werken met zo'n snelheid, ik bewaar de slijptransmissie voor een later tijdstip (zonde dat ik die zo gesloopt heb) voor een ander wapen, en maak ik hier geoon een direct drive schijf van :) (is dat goed idee, of niet goed idee?)

en de motor is zover ik specs heb kunnen vinden 1.2 kw, dat is bestwel veel :twisted:

nouja, ga ik eerst maar enes op zoek naar servo's en relais, en nogwat, het schijnt dat als je de eerste keer bij conrad.nl besteld je een flinke toeslag betaald voor registratie of zo, is dit zo? (wil daar servo's bestellen wegens lage prijs..) (of zijn er nog goedkopere te koop?)

Nantheos
Posts: 273
Joined: Thu Apr 28, 2005 7:03 pm
Location: Hengelo

Post by Nantheos » Thu Dec 22, 2005 12:48 pm

1.2 kW in een feather ?? Lol :D
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Thu Dec 22, 2005 1:03 pm

Wat voor accu's wil je gaan gebruiken, want dat gaat behoorlijk wat stroom vreten.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests